Aan de buitenzijde van het bovenbeen bevindt zich een lange pees die vanaf de heupkam naar de buitenzijde van de knie loopt. Bij het strekken en buigen van de knie (bijvoorbeeld bij het lopen) beweegt deze pees zich over de buitenste botknobbel van de knie. In geval van overbelasting kan dit 'schuren' van de pees irritatie of een ontsteking tot gevolg hebben ter hoogte van de knie (lopersknie) of ter hoogte van de heup.

Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen die bijdragen aan het ontstaan van een lopersknie:

  • Intensief sporten; in korte tijd te veel of te vaak sporten/bewegen
  • Verkeerd of niet gebruiken van een trainingsschema
  • Niet of onvoldoende uitvoeren warming-up
  • Anatomische variatie: O-benen of verschil in beenlengtes/ holvoet
  • Verkorte of stijve spieren mn een verkorte heupspier (tensor fascia latae)
  • Matige kwaliteit schoeisel: te veel doorzakken binnenzijde voet
  • Leeftijd; boven de 35 jaar raken spiergroepen zwaarder belast en gewrichten worden minder stabiel, waardoor de pezen eerder problemen geven
  • Zwangerschap

De symptomen van een lopersknie ontstaan veelal geleidelijk aan de buitenkant van de knie en/of heup:

  • De pijn heeft een zeurend of brandend karakter, die opkomt tijdens een belasting (bijvoorbeeld tijdens het sporten) en daarna weer verdwijnt
  • Als je de belasting niet vermindert, openbaren de klachten zich steeds vaker en heviger
  • Het kan zelfs zover komen dat activiteit gestaakt moet worden vanwege de pijn

 

Als je last van een lopersknie, kun je de volgende dingen doen:

  • (Gedoseerde) rust is noodzakelijk
  • Een goede trainingsopbouw waarin de warming-up en cooling-down geïntegreerd zijn
  • Het dragen van het juiste schoeisel
  • Indien de klachten net zijn begonnen kan de pijn verzacht worden door middel van het ijzen van de pijnlijke plek gedurende 15 minuten

Neem contact op met de (Hello)fysiotherapeut voor een persoonlijk behandelplan.

 


  • Benen draaien in ruglig

    Ga op je rug liggen en breng je knieën richting je borst. Pak je knieën met je handen en trek ze verder naar je borst. Houd deze positie even vast.


  • Benen langer maken

    Ga op je rug liggen en trek je buik in. Maak om en om één been zo lang mogelijk.


  • Bilspier rekken in ruglig

    Ga op je rug liggen en trek je buik in. Maak om en om één been zo lang mogelijk.


    • Bekkenkantelen in ruglig

      Ga op je rug liggen en trek je buik in. Maak om en om één been zo lang mogelijk.

De piriformis is een platte, piramidevormige, diepe bilspier die loopt van het heiligbeen naar de buitenzijde van de heupregio. Bij overbelasting van deze spier kunnen zwelling en lokale verhardingen ontstaan. Deze kunnen door compressie irritaties veroorzaken aan de zenuw van de N. Ischiadicus, die onder en door deze bilspier loopt.

Het piriformissyndroom kan de volgende oorzaken hebben:

  • Overbelasting
  • Verkeerde houding
  • Veelvuldig zitten
  • Anatomische eigenschappen
  • Blokkering van het SI-gewricht
  • Instabiliteit in het gewricht

Let op!
Het is belangrijk om een tussenwervel probleem, breuk of een verschuiving van de lage ruggenwervels uit te sluiten als de klachten aanhouden of plotseling (en hevig) komen opzetten.

Het gevolg van druk op de N. Ischiadicus kan de volgende gevolgen hebben:

  • Een pijnlijke bil met uitstraling naar de heup en (boven)benen.
  • Pijnlijke steken in de achterzijde van de benen
  • Tintelingen tot in de voeten.
  • Een verstoorde bloedsomloop. Dit komt doordat er veel bloedvaten in dit gebied lopen.
  • De pijn wordt meestal erger door zitten, traplopen en kniebuigingen.

De duur van deze aandoening kan variëren van enkele weken tot maanden.

  • Probeer de spier zoveel mogelijk met rust te laten, maar blijf wel rustig bewegen. Bewegen zorgt voor een goede bloedcirculatie welke het genezingsproces bevordert. Klachten kunnen door rust spontaan herstellen.
  • Beperk de zitbelasting zoveel mogelijk door vaker op te staan of bv door op een bal of luchtkussen te zitten.
  • Mochten de klachten niet spontaan herstellen dan kan de fysiotherapeut de regio lokaal behandelen door, bijvoorbeeld, diepe, dwarse frictie van de bilspier
  • Deze therapie dient aangevuld te worden met rekoefeningen van de bilspier die binnen de pijngrens moeten worden uitgevoerd

 

oplossingen

Fibromyalgie betekent letterlijk "pijn in bindweefsel en spieren". Fibromyalgie veroorzaakt pijn, stijfheid en vermoeidheid, die chronisch zijn. Waardoor mensen met fibromyalgie precies klachten krijgen, is onbekend. In hun lichaam is niets te vinden dat de aandoening kan verklaren. Fibromyalgie is daardoor erg moeilijk vast te stellen.

De oorzaak van fibromyalgie is onbekend. Lichamelijke- en psychische klachten (stress, depressie, angsten) en sociale factoren kunnen een rol spelen bij het ontstaan van de klachten.

Uiteenlopende verschijnselen zijn mogelijk, die per persoon verschillen en die wisselend aanwezig kunnen zijn:

  • Slaapproblemen
  • Pijnlocaties over het hele lichaam
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Darmklachten
  • Ochtendstijfheid
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Gevoelens van angst en depressie
  • Transpireren
  • Overgevoelig zijn voor koude en warmte
  • Tintelingen in tenen en vingers

De klachten zijn vaak langer dan drie tot zes maanden aanwezig.

Leer omgaan met je beperkingen en praat hierover met anderen om de fibromyalgie een plaats te geven.

  • Hou een dag- of weekoverzicht bij. Zijn er activiteiten die te belastend zijn? En zo ja, zijn er alternatieven? Neem eventueel belastende situaties door met jouw fysiotherapeut.
  • Beperk het gebruik van pijnstillers. Neem eventueel jouw medicijngebruik door met de huisarts.
  • Warmte (warmtepakking, douche), massage, lokale massage op pijnpunten, rekoefeningen en ontspanningsoefeningen kunnen de pijn verlichten en de stijfheid verminderen.
  • Blijf binnen jouw mogelijkheden actief (lichamelijk, geestelijk, sociaal).
  • Leer omgaan met je klachten en stem de belasting af op jouw mogelijkheden.
  • Door middel van ontspanningstechnieken kun je je beter ontspannen.
  • Blijf lichamelijk in conditie door te blijven sporten. Er bestaan speciale groepsactiviteiten als bv. aquajogging voor mensen met fibromyalgie.

Bespreek bij aanhoudende klachten de mogelijkheden voor behandeling met de huisarts.

oplossingen

De iliopsoasspier is de spier die zorgt voor buiging in het heupgewricht en draaiing van het been naar buiten. De slijmbeurs onder de spier zorg ervoor dat alles goed over elkaar glijdt en er niet te veel wrijving ontstaat. Bij het iliopsoassyndroom is de pees van de iliopsoasspier en/of de slijmbeurs geïrriteerd.

Oorzaken voor het ontstaan van deze klachten kunnen liggen in:

  • Jouw leeftijd: bij het ouder worden heb je meer kans op peesklachten door artrose, verkalking rond pezen en/of kwaliteitsvermindering van pezen.
  • Langdurig gebruik van ontstekingsremmers (corticosteroïden).
  • Een onderliggende ziekte zoals reuma of osteoporose.
  • Een afwijkend looppatroon.
  • Verkorte spieren, een verminderde beweeglijkheid van de enkel, een slechte spierbalans of een slechte rompbalans.
  • Overgewicht.
  • Overbelasting door werk, sport (hardlopen, badminton, voetbal) of een ongeschikte sportondergrond.
  • Een eerdere blessure zoals een val of een botsing.

 

Bij een iliopsoas syndroom kun je last hebben van de volgende verschijnselen:

  • Pijn aan de voorzijde heup (aanhechting spier) en/of bovenbeen en/of knie.
  • Pijn bij activiteiten als: opstaan uit zithouding, traplopen, lopen met grote passen en vooroverbuigen.
  • Vaak is er een pijnlijke knap in de heup te voelen (inner snapping hip). De pees verspringt dan over een uitstekend botpunt van het dijbeen of het bekken.
  • Pijn bij aanspannen iliopsoasspier (heffen en naar buitendraaien knie en/of buigen heup) en bij het rekken van de iliopsoasspier door het bovenbeen naar achteren te bewegen.

De behandeling bestaat uit gedoseerde rust en een oefenprogramma met rekoefeningen en spierversterkende oefeningen. Plotselinge bewegingen dienen voorkomen te worden. Soms besluit de behandelaar over te gaan tot het geven van een injectie met een ontstekingsremmer.

  • Hou een dag- of weekoverzicht bij. Zijn er activiteiten die te belastend zijn? En zo ja, zijn er alternatieven? Neem eventueel belastende situaties door met jouw fysiotherapeut.
  • Beperk het gebruik van pijnstillers. Neem eventueel jouw medicijngebruik door met de huisarts.
  • Warmte (warmtepakking, douche), massage, lokale massage op pijnpunten, rekoefeningen en ontspanningsoefeningen kunnen de pijn verlichten en de stijfheid verminderen.
  • Blijf binnen jouw mogelijkheden actief (lichamelijk, geestelijk, sociaal).
  • Leer omgaan met je klachten en stem de belasting af op jouw mogelijkheden.
  • Door middel van ontspanningstechnieken kun je je beter ontspannen.
  • Blijf lichamelijk in conditie door te blijven sporten. Er bestaan speciale groepsactiviteiten als bv. aquajogging voor mensen met fibromyalgie.

Bespreek bij aanhoudende klachten de mogelijkheden voor behandeling met de huisarts.


  • Onderrug bol maken in ruglig


  • Benen langer maken

    Ga rechtop in je stoel zitten. Pak met je linkerarm de rechter kant van de rugleuning vast en draai je bovenlichaam naar rechts. Blijf zo 10 tot 15 seconden zitten.


  • Bilspier rekken in ruglig

    Ga rechtop zitten of staan en maak je wervelkolom zo lang mogelijk, alsof er een touwtje aan je kruin zit en je omhoog getrokken wordt. Breng je armen om en om gestrekt omhoog en naar beneden.

Het lichaam bestaat uit een stelsel van botten, welke een dragende functie heeft. Botten bestaan uit speciaal bindweefsel, wat aan de binnenkant zacht is en meer gehard is aan de buitenzijde. Bot is levend weefsel. Je hele leven lang wordt bot voortdurend opgebouwd en weer afgebroken. Vóór het 30ste jaar is de opbouw groter dan de afbraak. Het bot groeit en wordt steviger. Na je 35ste jaar wordt de afbraak steeds groter en neemt de botdichtheid af. Op langere termijn worden de botten steeds brozer waardoor het makkelijker breekt. Osteoporose wordt ook wel botontkalking genoemd.

Vaak merk je niets van osteoporose, totdat je een bot breekt. Vaak zijn dit de botten van de wervelkolom, pols of heup. Ook kan je kleiner en wat krommer worden, omdat de wervels meer inzakken. Bij een derde van de mensen met osteoporose zakt de wervel in zonder dat je hier last van hebt. Andere mensen kunnen last hebben van botpijn.

Vaak merk je niets van osteoporose, totdat je een bot breekt. Vaak zijn dit de botten van de wervelkolom, pols of heup. Ook kan je kleiner en wat krommer worden, omdat de wervels meer inzakken. Bij een derde van de mensen met osteoporose zakt de wervel in zonder dat je hier last van hebt. Andere mensen kunnen last hebben van botpijn.

Om verder botverlies tegen te gaan en nieuwe botbreuken te voorkomen, zijn leefregels belangrijk. Goede voeding, voldoende zonlicht en lichaamsbeweging zijn van belang om het proces van botontkalking zoveel mogelijk te vertragen. Het is gebleken dat kracht- en balanstraining het aantal valpartijen bij mensen sterk kan verminderen. Een voorbeeld hiervan is Tai Chi, een Chinese vechtkunst waarbij je zowel spieren, concentratie als balans traint. Naast de leefregels kan de behandeling bestaan uit het geven van aanvullende medicatie en supplementen zoals kalk en vitamine D.

oplossingen

Hoe werkt Zelf aan de Slag met HelloFysio? 

Volg onderstaande stappen en werk aan je herstel met tips, adviezen en video-oefeningen.

  1. Klik op man of vrouw
  2. Klik op de locatie waar je pijn ervaart
  3. Klik op de aandoening die op jou van toepassing is
  4. Je kunt nu alle informatie over jouw aandoening lezen
  5. Ga aan de slag met de oefeningen en werk aan je herstel

Heb je een vraag over bovenstaande of wil je persoonlijk contact met één van onze fysiotherapeuten? Neem dan contact met ons op via 020 412 3006.