In gewrichten zit kraakbeen en gewrichtsvloeistof welke ervoor zorgen dat botten soepel over elkaar heen kunnen bewegen. Bij artrose, ook wel slijtage genoemd, gaat er meer gewrichtskraakbeen verloren dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Hierdoor wordt het kraakbeen dunner en kan het op sommige plaatsen geheel verdwijnen, waardoor  bot op bot contact kan ontstaan. Daarnaast vermindert de gewrichtsvloeistof vloeistof (synovium). Het synovium is nodig om het gewricht soepel te bewegen en om schokken op te vangen. Als het synovium afneemt, schuren de gewrichtsoppervlakken (nog) meer over elkaar heen wat pijn en stijfheid kan opleveren. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de knie, nek, heup, schouder en de hand.

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • Mindere kwaliteit van het kraakbeen, als gevolg van het verouderingsproces. Ongeveer 80% van de bevolking ouder dan 70 jaar heeft artrose, niet iedereen heeft daar klachten van.
  • Overbelasting door bepaalde sporten of werk
  • Naar aanleiding van een eerdere blessure, breuk of operatie in het gewricht

 

Als gevolg van de artrose ontstaat bot op bot contact met stijfheid en pijn tot gevolg. De mate van klachten die iemand ervaart als gevolg van artrose zijn verschillend. Zo zijn er mensen met ernstige afwijkingen maar zonder veel pijn en ook mensen met minder aantoonbare klachten die toch veel pijn ervaren. Klachten die ervaren kunnen worden zijn:

  • Stijfheid in de ochtend en bij het begin van bewegen, ook wel startstijfheid genoemd.<strong> </strong>Meestal verdwijnt deze stijfheid na een paar minuten tot een half uur
  • Crepitaties (kraken, “zanderig” geluid) bij het bewegen
  • De pijn kan gevoeld worden in de lies, de rug, de bil/heupregio en/of aan de voorzijde van het bovenbeen en de knie
  • Beperkte strekking van de heup die nodig is bij staan en lopen
  • Beperkte beweeglijkheid van de heup met buigen
  • Beperkte zijwaartse beweging van de heup
  • Beperkte draaiïng van de heup
  • Als gevolg van de pijn kan je soms door de heup zakken
  • Pijn treedt ook vaak in de nacht op

 

Als gevolg van de pijn en stijfheid heb je de neiging minder te gaan bewegen. Gedoseerde beweging zorgt er echter voor dat de gewrichtsvloeistof voedingstoffen naar het kraakbeen kan vervoeren waardoor dit in een betere conditie blijft. Ook zorgt je door voldoende beweging en oefeningen voor sterkere spieren. Hierdoor komt er minder druk te staan op het gewricht en kun je voorkomen dat klachten verergeren. Oefentherapie en een actieve leefstijl doen de klachten dus sterk verminderen.

Wandelstok of krukken
Je kunt de heup (tijdelijk) ontlasten door gebruik te maken van krukken of een wandelstok. Zorg ervoor dat je tijdens het lopen grote stappen maakt en de heup goed doorstrekt naar achteren. Hiermee houd je de heup soepel en voorkom je dat de bewegingsbeperking toeneemt.

 


  • Heup zijwaarts in lig

    Ga op je zij liggen, strek beide benen en zet je hand voor je navel op de grond. Beweeg je bovenste been zijwaarts en gestrekt omhoog.


  • Heup omhoog brengen in stand


  • Plank zijwaarts met benen


  • Staan op 1 been


  • Been zijwaarts heffen in stand met steun


  • Bekkenbrug met 2 benen

Een hamstringblessure is een scheur, of een overbelasting, in de spieren of pezen van de grote spiergroep aan de achterkant van het bovenbeen. Deze groep spieren bestaat uit drie spieren die samen de hamstrings vormen. Letsel ontstaat veelal door zware inspanning.
De ernst van de blessure is te bepalen door een driedeling te maken. De meeste hamstringblessures betreffen een eerste- of tweedegraads blessure.

Eerstegraads blessure
Bij een eerstegraads blessure is er sprake van een overrekking, met mogelijk enkele gescheurde spiervezels.

Tweedegraads blessure
Bij een tweedegraads letsel is er sprake van gescheurd spierweefsel.

Derdegraads blessure
Bij een derdegraads blessure is er sprake van een volledige afgescheurde spier of pees.

 

Een hamstringblessure kan verschillende oorzaken hebben:

  • Het plotseling krachtig aanspannen van de hamstrings bv. bij het trekken van een sprint of als je de hak naar de bil trekt
  • Bewegingen waarbij de spiergroep op maximale lengte komt bv. als je naar voren buigt met gestrekte knieën
  • Onvoldoende warming-up voor het sporten: Een verrekking of scheuring in de hamstrings ontstaat sneller indien de spieren onvoldoende warm zijn.
  • Relatief zwakke of verkorte hamstrings
  • Overbelasting
  • Vermoeidheid

De symptomen van een hamstringblessure kunnen worden verdeeld in 3 fases.

Graad 1
Er is sprake van een forse overrekking met misschien enkele gescheurde of gekneusde spiervezels. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lichte stijfheid
  • Zwelling
  • De pijn is goed aan te wijzen
  • Pijnklachten en lichte beperking bij het strekken van het been
  • Na het sporten kunnen de klachten in hevigere mate toenemen

Graad 2
Er is sprake van gescheurd spierweefsel. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lokale pijn bij het aanspannen van de hamstring
  • Een lokale bloeduitstorting, waarbij er een ‘deuk’ voelbaar kan zijn in het spierweefsel ter hoogte van de beschadiging.
  • De persoon kan mank lopen door de blessure en het strekken van de knie is beperkt

Graad 3  
Er is sprake van een volledige gescheurde spier. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Fors krachtsverlies, met name bij het buigen van de knie
  • Pijnklachten bij activiteiten als omhoog komen na hurken, opstaan uit een stoel, lopen en traplopen
  • Het strekken van de knie is fors beperkt
  • De achterzijde van het bovenbeen is pijnlijk bij druk
  • Mogelijk ontwikkelt zich een blauwe plek rond de knieholte
  • Operatief ingrijpen is hier noodzakelijk.

 

Maak bij het ontstaan van de blessure de eerste 24 tot 48 uur gebruik van het RICE protocol om de pijn te verminderen:

R:        Rusten
I:         IJs/Koelen. Dit moet 10 tot 15 minuten duren en gebeurt 3 tot 4 keer per dag. Om te zorgen dat er geen bevriezing van de huid optreedt, kun je een doek tussen het ijs en je huid leggen.
C:        Compressie/drukverband gebruiken om de zwelling te verminderen
E:        Elevatie/hoog leggen van de blessure, om zwelling te voorkomen

Wat je verder aan de blessure kan doen, hangt af van de graad van de blessure:

Graad 1
Bij een milde kneuzing, of graad 1 gescheurde spier die niet vanzelf overgaat, is het aan te raden om de huisarts te consulteren, of contact op te nemen met de HelloFysiotherapeut.

Graad 2
Bij een gematigde kneuzing, of graad 2 gescheurde spier, is het altijd aan te raden om de huisarts te consulteren of contact op te nemen met de (Hello)Fysiotherapeut.

Graad 3
Bij ernstige kneuzing, of graad 3 gescheurde spier, moet direct medische hulp worden gezocht.

In alle gevallen is rust houden belangrijk!

 


  • Hamstring rekken in stand

    Ga staan en zet een been gestrekt naar voren en trek je tenen omhoog. Breng je gewicht naar het achterste been. Buig je achterste knie en houd het voorste been gestrekt. Je voelt rek aan de achterkant van je voorste been. Houd deze rek 10 tot 15 seconden vast. Wissel vervolgens van kant.


  • Hamstring rekken kruislings

    Ga staan en kruis je benen. Buig nu met gestrekte knieën naar voren totdat je rek voelt aan de achterkant van je bovenbeen. Houd deze rek 10 tot 15 seconden vast. Wissel vervolgens van kant.


  • Bilspier rekken in zit

Een quadriceps blessure is een aandoening van de bovenbeenspier die zorgt voor de strekking van de knie. Er zijn een aantal verschillende bovenbeenblessures. Eén van de meest voorkomende is een bovenbeenspierkneuzing. Een bovenbeenspierkneuzing kan ontstaan na een botsing op de voorzijde van het bovenbeen. Ook kan er sprake zijn van een spierscheuring van de quadriceps. De spier kan gedeeltelijk (Graad 2) of volledig gescheurd (Graad 3) zijn. Spiervezels, bindweefsel en bloedvaten raken hierbij beschadigd waardoor zwelling en pijn snel na het letsel optreden.

Een quadriceps blessure komt vaak voor bij contactsporten, zoals voetbal of hockey. De blessure kan op de volgende manieren ontstaan:

  • als een klap hard aankomt op een aangespannen spier.
  • Een plotselinge grote belasting van een spier bij bijv. een hoge sprong

De symptomen van een quadriceps blessure kunnen worden verdeeld in 3 fases.

Graad 1
Er is sprake van een forse overrekking met misschien enkele gescheurde of gekneusde spiervezels. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lichte stijfheid
  • Zwelling
  • De pijn is goed aan te wijzen
  • Pijnklachten en lichte beperking bij het buigen van de knie
  • Na het sporten kunnen de klachten in hevigere mate toenemen

Graad 2
Er is sprake van gescheurd spierweefsel. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lokale pijn bij het aanspannen van de bovenbeenspier
  • Een lokale bloeduitstorting, waarbij er een ‘deuk’ voelbaar kan zijn in het spierweefsel ter hoogte van de beschadiging.
  • De persoon kan mank lopen door de blessure en het buigen van de knie is beperkt

Graad 3  
Er is sprake van een volledige gescheurde spier. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Fors krachtsverlies, met name bij het strekken van de knie
  • Pijnklachten bij activiteiten als hurken, opstaan uit een stoel, lopen en traplopen
  • Het buigen van de knie is fors beperkt
  • De voorzijde van het bovenbeen is pijnlijk bij druk
  • Mogelijk ontwikkelt zich een blauwe plek rond de knie
  • Operatief ingrijpen is hier noodzakelijk.

 

Maak bij het ontstaan van de blessure de eerste 24 tot 48 uur gebruik van het RICE protocol om de pijn te verminderen:

R: Rusten
I:  IJs/Koelen. Dit moet 10 tot 15 minuten duren en gebeurt 3 tot 4 keer per dag. Om te zorgen dat er geen bevriezing van de huid optreedt, kun je een doek tussen het ijs en je huid leggen.
C: Compressie/drukverband gebruiken om de zwelling te verminderen
E: Elevatie/hoog leggen van de blessure, om zwelling te voorkomen

Wat je verder aan de blessure kan doen, hangt af van de graad van de blessure:

Graad 1
Bij een milde kneuzing, of graad 1 gescheurde spier die niet vanzelf overgaat, is het aan te raden om de huisarts te consulteren, of contact op te nemen met de HelloFysiotherapeut.

Graad 2
Bij een gematigde kneuzing, of graad 2 gescheurde spier, is het altijd aan te raden om de huisarts te consulteren of contact op te nemen met de (Hello)Fysiotherapeut.

Graad 3
Bij ernstige kneuzing, of graad 3 gescheurde spier, moet direct medische hulp worden gezocht.

In alle gevallen is rust houden belangrijk!

 


  • Been heffen in langzit

    Ga op de grond zitten. Strek beide benen. Plaats je handen naast je. Til je rechter been enkele seconden van de grond. Ontspan en herhaal de oefening. Wissel vervolgens van kant.

  • "


  • Knie strekken in zit

    Ga rechtop in een stoel zitten. Strek je been langzaam vooruit. Houd je tenen richting je gezicht. Houd deze positie even vast. Laat je been daarna rustig terugzakken.

"


  • Kniestrekker rekken

In het lichaam zitten op diverse plaatsen slijmbeurzen (bursa) die ervoor zorgen dat botten, spieren en pezen soepel langs elkaar kunnen bewegen.

Een slijmbeursklacht staat bijna nooit op zich zelf. Onderzoek naar de achterliggende oorzaak is dus van belang.

Interne oorzaak

  • Slechte houding
  • Slechte spierbalans rond gewricht, waardoor overbelasting ontstaan is
  • Hypermobiliteit / overbeweeglijkheid
  • Kalkafzetting of artrose bij de pezen van het heupgewricht wat ontstaan kan zijn door zwaar werk, intensief sporten, ouderdom, aandoening (reuma en jicht). Deze kalkafzetting kan drukken op de slijmbeurs met als gevolg een ontsteking.
  • Anatomische variatie (O-benen/ asymmetrie in rug)
  • Infectie

Externe oorzaak

  • Val
  • Overbelasting door werk of sport

 

 

  • Pijn ter hoogte van het botpunt van de heup. De pijn kan uitstralen over de buitenzijde van het bovenbeen bij druk (liggen op de zij)
  • Pijn in de lies bij druk of bij heffen been
  • Bewegingsbeperkingen als gevolg van de pijn

 

Over het algemeen gaan slijmbeursklachten in 3-6 weken vanzelf over. Onderzoek samen met de fysiotherapeut wat de oorzaak van de klachten kan zijn.

  • Vermijd situaties (werk/ sport) die overbelasting veroorzaken
  • Bij veel pijn kun je een ijspakking gebruiken (tien minuten doekje tussen pakking en huid; twintig minuten tussen elke koudebehandeling)
  • Relatieve rust
  • Bij slijmbeursklacht buitenzijde heup: niet op die zij liggen
  • Let op je houding: niet 'hangen op 1 been'
  • Zorg voor goede ondersteunende schoenen.
  • Door massage en losmaak bewegingen kan je de spieren van het bovenbeen ontspannen

 


  • Buitenzijde been rekken


    • Heup zwaaien in stand

Liesklachten worden vaak veroorzaakt door een letsel van de 'adductoren van de heup'. De groep spieren aan de binnenkant van het dijbeen worden de heupadductoren genoemd. Deze heupadductoren zorgen voor stabiliteit van het bekken en het bewegen het been naar binnen (adductie). De heupadductor spieren lopen van het bekken naar de binnenkant van het bovenbeen en het onderbeenbot. De aanhechting ter hoogte van het bekken kan problemen veroorzaken. Deze spieren zijn met name actief tijdens het rennen (bij het veranderen van richting) en bij een schopbeweging.

Een peesoverbelasting kan in het midden van de pees optreden of bij de peesaanhechting. Een andere benaming voor spierpeesklacht is een tendinopathie. Mogelijke peesaandoeningen zijn:

  • Peesontsteking (tendinitis): Tot voor kort werd veelvuldig de diagnose peesontsteking gesteld. In de praktijk blijkt echter dat in de pees zelden sprake is van een ontsteking. Soms is in de eerste weken van een acute blessure sprake van een ontstekingsbeeld, bij chronisch peesletsel nooit.
  • Kwaliteitsvermindering pees (tendinose)

 

Oorzaken die tot een adductorletsel kunnen leiden zijn:

  • Leeftijd (bij ouder worden meer kans op peesklachten door artrose; verkalking rond pezen; kwaliteitsvermindering)
  • Langdurig gebruik corticosteroïden
  • Onderliggende ziekte (reuma, osteoporose)
  • Afwijkend looppatroon
  • Verkorte spieren, verminderde beweeglijkheid enkel, slechte spierbalans, slechte rompbalans
  • Overgewicht
  • Overbelasting door werk of sport (voetbal, volleybal, turnen, schaatsen, hardlopen, dansen, sportondergrond)
  • Onderbelasting van de spieren of een slechte core stability
  • Een ongeluk of blessure zoals een val of een botsing

 

De pijn bij een adductorletsel zit aan de binnenzijde van het bovenbeen en in de liesregio (aanhechting spier). Druk op de adductoren en op de aanhechting in de lies geeft meer klachten. De pijn straalt uit naar de binnenzijde van het bovenbeen, buik en genitaliën. De pijn wordt erger bij  het aanspannen van de spier door het been naar binnen te bewegen en bij het rekken (been zijwaarts bewegen).

Bij peesklachten is het erg belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is, omdat de behandeling hier op afgestemd moet worden. Algemeen advies bij een adductorpeesklacht is om het been zoveel mogelijk binnen jouw pijngrens te blijven bewegen zodat de gewrichten en spieren soepel en in conditie blijven. Alleen bij een acute onsteking is rust raadzaam.

Bij het sporten is het verstandig om eventueel sportmateriaal en sportomstandigheden, trainingsbelasting (frequentie, duur en intensiteit) aan te passen (stoppen is vaak niet nodig). Vermijd plotselinge bewegingen.

Het herstel van een peesklacht kan relatief lang duren omdat het slecht doorbloed weefsel is.

 


  • Heup zwaaien in stand


  • Bekkenbrug met 2 benen


  • Rekken adductoren in zit

Hoe werkt Zelf aan de Slag met HelloFysio? 

Volg onderstaande stappen en werk aan je herstel met tips, adviezen en video-oefeningen.

  1. Klik op man of vrouw
  2. Klik op de locatie waar je pijn ervaart
  3. Klik op de aandoening die op jou van toepassing is
  4. Je kunt nu alle informatie over jouw aandoening lezen
  5. Ga aan de slag met de oefeningen en werk aan je herstel

Heb je een vraag over bovenstaande of wil je persoonlijk contact met één van onze fysiotherapeuten? Neem dan contact met ons op via 020 412 3006.