Scoliose is een zijdelingse kromming in de wervelkolom. Meestal ontstaan er twee bochten en een draaiïng. De draaiïng veroorzaakt, op borsthoogte bij de ribben, een bochel die ook wel gibbus genoemd wordt.
Circa 4% van de mensen heeft een scoliose waarvan ongeveer 10% een ernstige vorm.

"

Scoliose komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. In 80% van de gevallen ontstaat scoliose door een stoornis in de groei van de wervelkolom, zonder een bekende oorzaak. Verdere oorzaken van scoliose kunnen zijn:

  • Aangeboren afwijkingen aan de wervelkoloam
  • Verlamde spiergroepen, door bijvoorbeeld een beschadiging van het ruggenmerg
  • Bij volwassenen kan een scoliose ontstaan door veranderingen aan de wervelkolom, bijvoorbeeld door een verschuiving van een wervel

Bij een scoliose kunnen de volgende klachten voorkomen:

  • Er is een S-vorm in de wervelkolom waar te nemen, waarbij een van de schouders en een bekkenhelft hoger staat
  • Omdat de ribben met gewrichtjes aan de wervelkolom verbonden zijn, draaien deze mee
  • Hierdoor zie je vaak een stuk schouderblad aan een kant uitsteken
  • Als iemand met scoliose voorover buigt, zie je duidelijk een ‘bochel’ ontstaan op de rug, dit wordt een gibbus genoemd
  • De kromming kan pijn en bewegingsbeperkingen veroorzaken
  • Door verdrukking van de longen kunnen er ademhalingsproblemen ontstaan

Bij het vermoeden van scoliose bij jongeren is het belangrijk het beloop te monitoren en daarbij een arts in te schakelen. In de pubertijd tijdens het groeiproces neemt de kromming vaak toe. Hier kun je een aantal dingen aan doen:

  • Het dragen van een brace
  • Let goed op de houding
  • Tevens kunnen bepaalde oefeningen de klachten verlichten en/of voorkomen dat het erger wordt

Bij het vermoeden van scoliose bij jongeren is het belangrijk het beloop te monitoren en daarbij een arts in te schakelen. In de pubertijd tijdens het groeiproces neemt de kromming vaak toe. Hier kun je een aantal dingen aan doen:

  • Het dragen van een brace
  • Let goed op de houding
  • Tevens kunnen bepaalde oefeningen de klachten verlichten en/of voorkomen dat het erger wordt


  • Onderrug stabiliteit Superman


  • Houdingcorrectie in zit

    Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knieën zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.


  • Houdingcorrectie vanuit stand

    Start vanuit een uitgezakte houding en ga dan zo recht mogelijk staan. Wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders meer naar achter en omlaag en je borst iets naar voren. Je knieën zijn licht gebogen.


  • Roeien met dynaband


  • plank

Scoliose is een zijdelingse kromming in de wervelkolom. Meestal ontstaan er twee bochten en een draaiïng. De draaiïng veroorzaakt, op borsthoogte bij de ribben, een bochel die ook wel gibbus genoemd wordt.
Circa 4% van de mensen heeft een scoliose waarvan ongeveer 10% een ernstige vorm.

"

Scoliose komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. In 80% van de gevallen ontstaat scoliose door een stoornis in de groei van de wervelkolom, zonder een bekende oorzaak. Verdere oorzaken van scoliose kunnen zijn:

  • Aangeboren afwijkingen aan de wervelkoloam
  • Verlamde spiergroepen, door bijvoorbeeld een beschadiging van het ruggenmerg
  • Bij volwassenen kan een scoliose ontstaan door veranderingen aan de wervelkolom, bijvoorbeeld door een verschuiving van een wervel

Bij een scoliose kunnen de volgende klachten voorkomen:

  • Er is een S-vorm in de wervelkolom waar te nemen, waarbij een van de schouders en een bekkenhelft hoger staat
  • Omdat de ribben met gewrichtjes aan de wervelkolom verbonden zijn, draaien deze mee
  • Hierdoor zie je vaak een stuk schouderblad aan een kant uitsteken
  • Als iemand met scoliose voorover buigt, zie je duidelijk een ‘bochel’ ontstaan op de rug, dit wordt een gibbus genoemd
  • De kromming kan pijn en bewegingsbeperkingen veroorzaken
  • Door verdrukking van de longen kunnen er ademhalingsproblemen ontstaan

Bij het vermoeden van scoliose bij jongeren is het belangrijk het beloop te monitoren en daarbij een arts in te schakelen. In de pubertijd tijdens het groeiproces neemt de kromming vaak toe. Hier kun je een aantal dingen aan doen:

  • Het dragen van een brace
  • Let goed op de houding
  • Tevens kunnen bepaalde oefeningen de klachten verlichten en/of voorkomen dat het erger wordt

Bij het vermoeden van scoliose bij jongeren is het belangrijk het beloop te monitoren en daarbij een arts in te schakelen. In de pubertijd tijdens het groeiproces neemt de kromming vaak toe. Hier kun je een aantal dingen aan doen:

  • Het dragen van een brace
  • Let goed op de houding
  • Tevens kunnen bepaalde oefeningen de klachten verlichten en/of voorkomen dat het erger wordt


  • Onderrug stabiliteit Superman


  • Houdingcorrectie in zit

    Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knieën zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.


  • Houdingcorrectie vanuit stand

    Start vanuit een uitgezakte houding en ga dan zo recht mogelijk staan. Wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders meer naar achter en omlaag en je borst iets naar voren. Je knieën zijn licht gebogen.


  • Roeien met dynaband


  • plank

Hoe werkt Zelf aan de Slag met HelloFysio? 

Volg onderstaande stappen en werk aan je herstel met tips, adviezen en video-oefeningen.

  1. Klik op man of vrouw
  2. Klik op de locatie waar je pijn ervaart
  3. Klik op de aandoening die op jou van toepassing is
  4. Je kunt nu alle informatie over jouw aandoening lezen
  5. Ga aan de slag met de oefeningen en werk aan je herstel

Heb je een vraag over bovenstaande of wil je persoonlijk contact met één van onze fysiotherapeuten? Neem dan contact met ons op via 020 412 3006.