80%
(Stap 4 van 4 richting jouw herstel)

Knobbel aan de buitenzijde van de grote teen (Hallux Valgus)

Wat is Hallux Valgus?

Hallux valgus is een afwijking waarbij de grote teen (hallux) naar binnen wijst (valgus) en het eerste middenvoetsbeentje naar buiten. Deze standsafwijking van de grote teen kan een knobbel aan de binnenzijde van de voet tot gevolg hebben die kan leiden tot irritatie en/of ontsteking.

Wat zijn de meest voorkomende klachten?

Bij een hallux valgus is er aan de binnenzijde van de voet, ter hoogte van de basis van de grote teen, een standsafwijking zichtbaar. Je hoeft hier geen klachten of symptomen van te ondervinden. Symptomen die wel kunnen ontstaan als gevolg van de standsafwijking zijn:

  • Lokale pijn als gevolg van de drukpuntbelasting op de knobbel die uitsteekt;
  • Dit lokale punt kan ook ontstoken raken;
  • Pijn waar de grote teen de tweede teen aandrukt;
  • Pijn in de gehele voorvoet, als gevolg van de standsafwijking.

Wat zijn de oorzaken?

Wetenschappelijk onderzoek heeft nog geen precieze oorzaak aangewezen voor het ontstaan van een hallux valgus. Wel zijn er factoren die in relatie staan met het ontstaan van een hallux valgus:

  • Erfelijkheid;
  • Geslacht; de aandoening komt vaker voor bij vrouwen;
  • Het dragen van te smal schoeisel;
  • Het dragen van hakken.

Zet zelfstandig de eerste stap naar jouw herstel

Aan een hallux valgus kun je de volgende dingen doen:

  • Het is van groot belang om kwalitatief goed schoeisel te gebruiken;
  • Hoge hakken en smalle schoenen dienen te worden vermeden;
  • Steunzolen kunnen de klachten verlichten;
  • In ernstige gevallen kan besloten worden de grote teen te fixeren of te corrigeren middels een operatie.

Oefeningen

Voet buigers met handdoek

Ga met je voeten op een handdoek staan. Beweeg met je tenen de handdoek onder je voet door. Doe dit zonder je voet op te tillen.

Op de tenen staan en terug zakken

Ga staan. Zorg dat je ergens aan kan steunen. Ga op je tenen staan en zak rustig terug. Duw jezelf recht omhoog.

Tenen spreiden

Ga zitten met de voeten iets uit elkaar. Spreidt de tenen en trek ze een klein stukje op. Laat de voeten op de vloer staan. Ontspan en herhaal.