HC Health vitalteitsmanagement

Hoe een Top Zakenvrouw Stress de Baas is


Het is een van de eerste warme dagen van het jaar als ik in het Aegon hoofdkantoor in Den Haag met Ingrid de Graaff een openhartig gesprek heb over hoe ze stress de baas is. In deze blog lees je wat Ingrid, als lid van de Aegon Board, doet om ondanks stress in balans te blijven.

Slapen cruciaal voor je persoonlijke vitaliteit

Uit een gezondheidsenquête van het CBS blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders ouder dan 12 jaar slaapproblemen heeft en 41% daarvan negatieve gevolgen ervaart in het dagelijks functioneren. Ingrid heeft de laatste tijd ook slaapproblemen. Waar Ingrid wakker van ligt is bijvoorbeeld is onrechtvaardigheid. Overdag weet ze dit goed weg te drukken maar ’s nachts wordt ze ermee wakker. Onderstaande gewoontes zorgen dat Ingrid zo goed mogelijk in balans blijft en beter slaapt.

Ingrid’s 9 Gezonde Gewoontes

  1. Niet te zwaar eten. Veel salades en vis en geen rood vlees.
  2. In principe geen alcohol. Alleen in uitzonderlijke gevallen bijvoorbeeld met vriendinnen.
  3. Voor het werken 20 minuten wandelen waarbij ze bewust aanwezig is in de natuur. Dit zorgt voor een frisse start van de dag.
  4. Ingrid sport 2 keer per week met een personal training en loopt met de kinderen 1-2 keer per week 20 minuten hard.
  5. Om ‘nachts toch weer in te slapen concentreert ze zich op de ademhaling en denkt ze aan mooie positieve ervaringen zoals in haar geval aan de Himalaya en het Andesgebergte en voelt ze die heerlijke frisse berglucht.
  6. Voor balans tussen in en ontspanning neemt ze gedurende de werkdag pauzes om even op te laden
  7. Er is sociaal contact ook buiten het werk. Als Ingrid vriendinnen ziet plant ze meteen een volgende afspraak.
  8. Ze heeft de regel niet meer dan 2 avonden weg te zijn voor werk en is het hele weekend met haar kinderen.
  9. Thuis creëert ze positieve energie door de rondvraag bij het ontbijt; ’Waar verheug je je vandaag het meeste op?’, en bij het avondeten de vraag; ‘Wat was leuk vandaag?’. Ze gaat met de kinderen hierdoor anders de dag in. ‘Als je dingen bevestigd zie je ze meer’.

Naast Ingrid’s Gezonde Gewoontes zijn er nog heel veel andere kleine aanpassingen die je kunt doen om gezonder te werken. De belangrijkste 10 bundelde ik in mijn boek ’10 Gezonde Werkgewoontes’.

Bekijk inkijkexemplaar 10 Gezonde Werkgewoontes.

Bestel 10 Gezonde werkgewoontes hier.

Wil je weten hoe we de medewerkers van onze klanten zoals ABN AMRO, ANWB en KLM mentaal en fysiek in beweging brengen?
Neem dan contact met ons op of mij persoonlijk via rogier@hchealth.nl.