<< Terug naar inspiratie overzicht

Inspiratie 16 jun 2017 08:33

Bevlogenheid: betere KPI om het succes van een onderneming te voorspellen


Het is vandaag (16 juni 2017) de dag van de bevlogenheid. Your Connector publiceerde onlangs interessante cijfers over bevlogen medewerkers. Bevlogen mensen halen voldoening uit hun werk, zijn zeer betrokken en voelen zich vitaal en trots. Daarmee draagt bevlogenheid bij aan onze psychische en lichamelijke gezondheid. Net zo belangrijk is dat bevlogenheid mensen productiever en innovatiever maakt.

“Er is een positieve relatie tussen bevlogenheid en prestaties van bedrijven” zegt Prof. Dr. Willem van Rhenen (hoogleraar Engagement & Productivity aan Nyenrode). Ook het meest recente Q12 onderzoek van Gallup laat dit zien. Bedrijven met bevlogen medewerkers doen het beter op de volgende vlakken:

  • 10% hogere klantloyaliteit;
  • 20% meer verkoop;
  • 17% meer productie;
  • 21% winstgevender;
  • 41% minder verzuim;
  • 40% minder fouten.

Goed beschouwd is het zakelijke gedeelte van bovenstaande cijfers niet heel opmerkelijk. Immers, we vinden het zelf ook plezierig om zaken te doen met iemand die met glimmende ogen en enthousiasme zijn werk doet. Ja toch?! Een bedrijf met bevlogen, betrokken en trotse medewerkers heeft dus een belangrijk concurrentievoordeel in handen!

Bevlogen mensen zijn dus productiever, meer betrokken, klantgerichter en minder ziek.

Ook het lagere verzuimcijfer is prima te begrijpen. Bevlogen mensen halen veel voldoening uit hun werk, ze voelen zich krachtig en zijn trots op hun werk. Ze vinden zichzelf bij het bedrijf en de bedrijfsdoelen passen. Ze ervaren dagelijks dat ze betekenisvol werk doen en hebben daar plezier in. Dat deze mensen beschikken over een optimistische en vitale geest en daardoor minder ziek zijn laat zich raden.

11 stappen voor vitaliteitsbeleid, bevlogenheid
Bevlogen mensen zijn dus productiever, meer betrokken, klantgerichter en minder ziek. Bovendien is bevlogenheid bijna altijd zichtbaar en werkt het aanstekelijk. Een bevlogen leidinggevende of medewerker heeft, veelal onbewust, een positieve invloed op collega’s en klanten. Niet zo vreemd dus dat steeds meer bedrijven inzetten op het vergroten van de medewerkers bevlogenheid.

Het mooie van bevlogenheid is overigens dat ‘investeren’ in bevlogenheid niet altijd betekent dat er grote budgetten nodig zijn.

Investeren in bevlogenheid

Het investeren in bevlogenheid blijkt de beste investering te zijn die je in je mensen kunt doen. Een hogere bevlogenheid betekent immers meer positieve energie op de werkvloer en betere bedrijfsresultaten. Prof. dr. Willem van Rhenen, stelt zelfs dat de mate van bevlogenheid een betere graadmeter is om het succes van een onderneming te voorspellen dan de economische KPI’s! Wellicht is het een idee om de bevlogenheidsscores van bedrijven op te nemen in de jaarverslagen. Wie durft?!

Het mooie van bevlogenheid is overigens dat ‘investeren’ in bevlogenheid niet altijd betekent dat er grote budgetten nodig zijn. Het formuleren en communiceren van een inspirerend hoger bedrijfsdoel (purpose) kan al wonderen doen, net als het creëren van meer ruimte voor inspraak en/of on-the-job autonomie.

Meer weten? Lees ook ons blog over de 5 pijlers van een waarden gedreven organisatie of neem contact met mij op via sander@hchealth.nl.

Bronvermelding
- Week van de Bevlogenheid
- Your Connector - http://yourconnector.nl/carrieretips/bevlogenheid-good-for-business/ 

Voortaan onze vitaliteitsmanagement updates automatisch in je mailbox?

Dat kan! Je ontvangt maximaal 1 bericht per maand. Meld je aan op www.hchealth.nl/inspiratie.

Meer weten? Neem contact op

Meer interessante blogs


Hoe zittende collega’s staand gingen werken

Toen we 2 jaar geleden verhuisden naar ons nieuwe kantoor in het centrum van Amsterdam was het voor mij logisch om voor kantoor elektrisch verstelbare zit-sta bureaus aan te schaffen. Als expert in vitaliteitsmanagement geven we zo het goede voorbeeld en als ik zo enthousiast ben over staand werken dan zullen mijn collega’s dit ook zijn. Of toch niet….?

Lees meer

Evalueer jouw vitaliteitsmanagement

Mede door de aantrekkende economie en toenemende aandacht voor werkstress, beweging en gezondheid in het algemeen, gaan bedrijven steeds vaker investeren in de gezondheid van medewerkers. Waar bedrijven nog regelmatig mee worstelen is het evalueren van hun beleid ten aanzien van vitaliteitsmanagement. Hoe kun je evalueren of een interventie, het vitaliteitsprogramma of het gehele vitaliteitsbeleid succesvol is?

Lees meer

De 5 pijlers van een waarden gedreven organisatie

Hogere verkoopcijfers, meer declarabel zijn, gezonder leven.. Het stellen van doelen is binnen veel organisaties het middel om veranderingen teweeg te brengen. Natuurlijk wakkert dit een zekere beweging aan. Maar op het moment dat er een fundamentele verandering plaats moet vinden, schieten doelen te kort. Waar een doel aanspraak doet op het rationele deel van ons brein, sluit een waarde aan bij ons emotionele brein. Hierdoor is de aansluiting wellicht onbewust, maar vele malen sterker en authentieker.

Lees meer