image/svg+xml

Hoe duurzaam aantrekkelijk ben jij als werkgever?

Sander de Casparis - Directeur bij HC Health
Vitale medewerker

Duurzame inzetbaarheid is een zeer actueel thema binnen bedrijven. Alhoewel de intentie goed is weet ik niet wat het is maar ik heb iets tegen dat woord. Waarom is het zo dat duurzame inzetbaarheid weerstand oproept bij mij en een hoop andere mensen? Is er een alternatief? En hoe pak je dat aan?

‘Een strategisch vitaliteitsbeleid in 3 stappen’

Vitaliteit staat hoog op de agenda. Maar hoe ontwikkel je een strategisch vitaliteitsbeleid? Je leest het in deze praktische handleiding voor HR-professionals.

<H2 style="color:#ffffff">‘Een strategisch vitaliteitsbeleid in 3 stappen’</H2>

Om antwoord te vinden op deze vragen ga ik (met Valentijnsdag voor de deur) in deze blog op onderzoek uit. Dit keer dicht bij huis en buiten de context van HR. Ik geef een persoonlijk kijkje in mijn leven. Wat zijn de elementen die er in mijn eigen relatie voor zorgen dat Marlies en ik al 31 jaar tot elkaar aangetrokken worden? En valt hier iets uit te leren voor organisaties? Bepaal zelf aan de hand van 8 vragen hoe aantrekkelijk jouw organisatie eigenlijk is.

Duurzaam aantrekkelijk is veel beter!

Het is naar mijn idee beter om te spreken van duurzame aantrekkelijkheid. Duurzame aantrekkelijkheid voelt veel fijner. Er zit geen ‘moeten’ in, dat scheelt. En je doet het van uit een intrinsieke motivatie, wat beter werkt. Het is gestoeld op gelijkwaardigheid, ook niet onbelangrijk in een (duurzame) relatie. En het is duidelijk twee richtingsverkeer; zowel werknemer als werkgever hebben een rol om aantrekkelijk te zijn en te blijven voor de ander. Het streven om aantrekkelijk te zijn voor de ander leidt er in de praktijk toe dat een werknemer vanzelf duurzaam inzetbaar blijft.

Valentijnsdag, de dag van de liefde

14 februari is het Valentijnsdag. De dag van de liefde. Als het goed is, is het de dag van duurzame liefde. Zelf voel ik mij vanaf mijn 19e heel gelukkig met en aangetrokken tot Marlies. In de 27 jaar dat wij samen zijn, hebben wij om ons heen heel wat liefdes zien uitdoven. Maar wat is ons recept van duurzame liefde? Liefde komt voort uit een aantrekkingskracht die je voor de ander voelt. De aantrekkingskracht die je in het begin voelt, dooft als je niet oppast na een poosje uit en dan ligt al snel het gevaar van sleur op de loer en vind je elkaar opeens niet meer zo aantrekkelijk. En zo is het ook in de relatie tussen werknemer en werkgever. Wil je aantrekkelijk zijn en blijven als werknemer en werkgever, dan is daar een wisselwerking voor nodig. Maar hoe zorg je daar voor?

Hoe zorg je voor duurzame aantrekkelijkheid?

Duurzame liefde komt voort uit duurzame aantrekkelijkheid. Als ik er zo over nadenk zijn er een aantal zaken in mijn relatie met Marlies die er voor zorgen dat dat wij na 31 jaar nog steeds heel gek op elkaar zijn. De succesfactoren zijn onder te verdelen in 4 thema’s.

Duurzaam aantrekkelijke medewerker
Duurzame aantrekkelijkheid

Mentaal

  • We weten van elkaar wat de ander wil bereiken. Jaarlijks maken we met het hele gezin een moodboard met daarop de dingen die belangrijk voor ons zijn en die we dat jaar willen bereiken.
  • We inspireren elkaar in persoonlijke groei. Zo delen we bijvoorbeeld boeken, films en artikelen met elkaar over zelfontplooiing.
  • Fysiek

  • We leven gezond. We sporten beide bijna dagelijks, eten gezond, en proberen voldoende nachtrust te pakken en niet te veel te drinken. Hierdoor voelen we ons fit en vitaal en ervaren we voldoende energie om dagelijks de dingen die belangrijk voor ons zijn te kunnen doen. Bijkomend voordeel is dat we lekker in ons vel zitten en ons ook fysiek tot elkaar aangetrokken voelen;
  • We zorgen bewust voor ontspanning. Zo eten we vrijdag na een drukke week met het gezin zelfgemaakte pizza op de bank en kijken we een serie.
  • Emotioneel

  • We maken problemen bespreekbaar. Of beter gezegd, Marlies maakt problemen bespreekbaar. Als het even niet lekker gaat in onze relatie (die momenten hebben wij natuurlijk ook) dan voelt Marlies dit feilloos aan. Waar ik van nature de neiging heb het uit de weg te gaan maakt Marlies het bespreekbaar. Hierdoor zijn er geen onopgeloste issues die ons gevoelsleven blokkeren en daardoor onze relatie in de weg staan;
  • We hebben lol. Niet onbelangrijk; we hebben veel lol. Samen, met de kinderen en met vrienden en familie.
  • Spiritueel

  • We delen een droom. Samen oud worden in een mooi warm land, onder een boom op een bankje in het zonnetje met de kinderen en kleinkinderen om ons heen. Nog steeds gelukkig en even gek op elkaar als toen we 18 en 19 waren;
  • We kiezen bewust voor verdieping. Marlies en ik hebben een vaste avond in de week samen. Dan is er oppas geregeld voor de kinderen. We genieten dan van lekker eten en hebben goede gesprekken, maken een mooie wandeling in de stad of in de natuur of we bezoeken een tentoonstelling, museum of gaan naar een concert. Zo houden we met elkaar de verbinding en voeden we die diepere drang om onderdeel te zijn van iets groters dat boven het alledaagse uitstijgt;
  • En misschien wel het belangrijkste, we nemen de liefde niet voor lief. We vragen ons samen regelmatig af of we nog een jaar samen verder willen. Want we begrijpen beide heel goed dat liefde niet vanzelfsprekend is. En gelukkig, het antwoord op die vraag is tot nu toe steeds, JA!
  • Hoe duurzaam aantrekkelijk ben jij als werkgever?

    Door het schrijven van dit artikel ben ik mijzelf af gaan vragen in welke mate wij, vanuit HC Health als werkgever, duurzaam aantrekkelijk zijn. Ik heb daarvoor onderstaande vragen geformuleerd. Door deze vragen te stellen en te beantwoorden ben ik in gaan zien dat we het op veel vlakken best goed doen, en er op andere vlakken verbetering mogelijk is. Werk aan de winkel dus! Want ook wij willen in deze krappe arbeidsmarkt jong talent aantrekken en senior medewerkers behouden.

    Hoe is dat bij jou? Voed jij voldoende de Mentale, Fysieke, Emotionele en Spirituele behoefte van de medewerkers in jouw bedrijf? Onderstaande vragen helpen om het antwoord te vinden.

    Mentaal
    1. Weten jouw medewerkers waar het bedrijf voor staat en waar het naar toe zal bewegen? Hoe zal dit bereikt worden en wat is ieders rol daarin?
    2. Inspireer en faciliteer jij je medewerkers voldoende in persoonlijke groei? (Hiermee bedoel ik dus niet de vakinhoudelijke ontwikkeling).

    Fysiek
    1. Faciliteert jouw bedrijf voldoende om medewerkers fit en vitaal te houden?
    2. Bieden jullie binnen het werk voldoende rust- en herstelmomenten of is de boog altijd gespannen?

    Emotioneel
    1. Is er een open cultuur waar problemen bespreekbaar zijn en iedereen echt op elkaar kan rekenen?
    2. Wordt er voldoende gelachen binnen het bedrijf?

    Spiritueel
    1. Voelen medewerkers zich werkelijk verbonden met de purpose van het bedrijf?
    2. Eik jij jaarlijks samen met de medewerker of jullie nog wel de juiste match zijn? En dan bedoel ik niet in de vorm van een functioneringsgesprek maar een oprecht en gelijkwaardig gesprek waarin de toekomst voor beide open ligt.

    Ik ben heel benieuwd wat jij vindt van duurzame aantrekkelijkheid. Laat je het mij weten? Ik wens je in ieder geval een bijzondere Valentijnsdag en een duurzame aantrekkelijke relatie tot je medewerkers en je geliefde.

    Vitaliteitsbeleid

    Corporate well-being platform
    Voor vitaal hybride werkend Nederland

    Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules.
    Ontvang het e-book