De piriformis is een platte, piramidevormige, diepe bilspier die loopt van het heiligbeen naar de buitenzijde van de heupregio. Bij overbelasting van deze spier kunnen zwelling en lokale verhardingen ontstaan. Deze kunnen door compressie irritaties veroorzaken aan de zenuw van de N. Ischiadicus, die onder en door deze bilspier loopt.

Het gevolg van druk op de N. Ischiadicus kan de volgende gevolgen hebben:

  • Een pijnlijke bil met uitstraling naar de heup en (boven)benen.
  • Pijnlijke steken in de achterzijde van de benen
  • Tintelingen tot in de voeten.
  • Een verstoorde bloedsomloop. Dit komt doordat er veel bloedvaten in dit gebied lopen.
  • De pijn wordt meestal erger door zitten, traplopen en kniebuigingen.

De duur van deze aandoening kan variëren van enkele weken tot maanden.

Het piriformissyndroom kan de volgende oorzaken hebben:

  • Overbelasting
  • Verkeerde houding
  • Veelvuldig zitten
  • Anatomische eigenschappen
  • Blokkering van het SI-gewricht
  • Instabiliteit in het gewricht

Let op!
Het is belangrijk om een tussenwervel probleem, breuk of een verschuiving van de lage ruggenwervels uit te sluiten als de klachten aanhouden of plotseling (en hevig) komen opzetten.

  • Probeer de spier zoveel mogelijk met rust te laten, maar blijf wel rustig bewegen. Bewegen zorgt voor een goede bloedcirculatie welke het genezingsproces bevordert. Klachten kunnen door rust spontaan herstellen.
  • Beperk de zitbelasting zoveel mogelijk door vaker op te staan of bijvoorbeeld door op een bal of luchtkussen te zitten.
  • Mochten de klachten niet spontaan herstellen dan kan de fysiotherapeut de regio lokaal behandelen door, bijvoorbeeld, diepe, dwarse frictie van de bilspier
  • Deze therapie dient aangevuld te worden met rekkingoefeningen van de bilspier die binnen de pijngrens moeten worden uitgevoerd

Onderrug bol maken in ruglig

Ga op je rug liggen en breng je knieën richting je borst. Pak je knie‘n met je handen en trek ze verder naar je borst. Houd deze positie even vast.

Benen langer maken

Ga op je rug liggen en trek je buik in. Maak om en om eŽŽn been zo lang mogelijk.

Bilspier rekken in ruglig

Ga op je rug liggen en zet je voeten op de grond. Leg je linker enkel op de rechter knie. Trek hierna het rechter been met twee handen richting je borst. Wissel vervolgens van kant.

Het SI gewricht staat voor sacro-iliacaalgewrichten. Simpel gezegd bestaat het SI gewricht uit de bekkenhelften en je heiligbeen. SI gewrichten vormen de verbinding tussen de rug en de benen en bevinden zich onderin de rug, aan weerszijden van de wervelkolom. De SI gewrichten zijn nagenoeg onbeweeglijk, maar een licht verschuiving verstoort de balans en kan irritatie en overbelasting van gewrichten en banden tot gevolg hebben.

 

bekken si klachten.JPG

  • Pijn in de onderrug, aan één kant van het lichaam
  • Uitstraling van pijn naar de bil en/of naar de achterzijde van het been
  • Lopen (en traplopen) kan de pijn erger maken waarbij deze soms doortrekt naar de lies

De oorzaken van SI klachten kunnen zijn:

  • Een lokale overbelasting
  • Een gevolg van een onverwachte beweging
  • Langdurige en zware sportbeoefening
  • Een zwangerschap

  • Probeer belasting en herstel zoveel mogelijk af te wisselen. Deze verhouding verschilt per persoon en is afhankelijk van de ernst van de klachten.
  • Voorkomen van explosieve belasting
  • Spierversterkende en stabiliserende oefeningen voor de diepe buik- en rugspieren uitvoeren (eventueel in overleg met de (Hello)Fysiotherapeut)

Benen draaien in ruglig

Ga op je rug liggen. Buig je knieën en laat je voeten op de grond. Spreid je armen en draai je knieën langzaam van links naar rechts tot aan de grond. Beweeg je hoofd in tegengestelde richting.

Benen langer maken

Ga op je rug liggen en trek je buik in. Maak om en om ŽŽen been zo lang mogelijk.

Bilspier rekken in ruglig

Ga op je rug liggen en zet je voeten op de grond. Leg je linker enkel op de rechter knie. Trek hierna het rechter been met twee handen richting je borst. Wissel vervolgens van kant.

Bekken kantelen in ruglig

De iliopsoasspier is de spier die zorgt voor buiging in het heupgewricht en draaiing van het been naar buiten. De slijmbeurs onder de spier zorg ervoor dat alles goed over elkaar glijdt en er niet te veel wrijving ontstaat. Bij het iliopsoassyndroom is de pees van de iliopsoasspier en/of de slijmbeurs geïrriteerd.

Bij een iliopsoassyndroom kun je last hebben van de volgende verschijnselen:

  • Pijn aan de voorzijde heup (aanhechting spier) en/of bovenbeen en/of knie.
  • Pijn bij activiteiten als: opstaan uit zithouding, traplopen, lopen met grote passen en vooroverbuigen.
  • Vaak is er een pijnlijke knap in de heup te voelen (inner snapping hip). De pees verspringt dan over een uitstekend botpunt van het dijbeen of het bekken.
  • Pijn bij aanspannen (heffen en naar buitendraaien knie en/of buigen heup) en bij het rekken van de iliopsoasspier door het bovenbeen naar achteren te bewegen.

Oorzaken voor het ontstaan van deze klachten kunnen liggen in:

  • Jouw leeftijd: bij het ouder worden heb je meer kans op peesklachten door artrose, verkalking rond pezen en/of kwaliteitsvermindering van pezen.
  • Langdurig gebruik van ontstekingsremmers (corticosteroïden).
  • Een onderliggende ziekte zoals reuma of osteoporose.
  • Een afwijkend looppatroon.
  • Verkorte spieren, een verminderde beweeglijkheid van de enkel, een slechte spierbalans of een slechte rompbalans.
  • Overgewicht.
  • Overbelasting door werk, sport (hardlopen, badminton, voetbal) of een ongeschikte sportondergrond.
  • Een eerdere blessure zoals een val of een botsing.

De behandeling bestaat uit gedoseerde rust en een oefenprogramma met rekoefeningen en spierversterkende oefeningen. Plotselinge bewegingen dienen voorkomen te worden. Soms besluit de behandelaar over te gaan tot het geven van een injectie met een ontstekingsremmer.

Heup zwaaien in stand.

Staan op 1 been

Iliopsoas rek in schuttershouding

plank

Fibromyalgie betekent letterlijk “pijn in bindweefsel en spieren”. Fibromyalgie veroorzaakt pijn, stijfheid en vermoeidheid, die chronisch zijn. Waardoor mensen met fibromyalgie precies klachten krijgen, is onbekend. In hun lichaam is niets te vinden dat de aandoening kan verklaren. Fibromyalgie is daardoor erg moeilijk vast te stellen.

Uiteenlopende verschijnselen zijn mogelijk, die per persoon verschillen en die wisselend aanwezig kunnen zijn:

  • Slaapproblemen
  • Pijnlocaties over het hele lichaam
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Darmklachten
  • Ochtendstijfheid
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Gevoelens van angst en depressie
  • Transpireren
  • Overgevoelig zijn voor koude en warmte
  • Tintelingen in tenen en vingers

De klachten zijn vaak langer dan 3 tot 6 maanden aanwezig.

De oorzaak van fibromyalgie is onbekend. Lichamelijke- en psychische klachten (stress, depressie, angsten) en sociale factoren kunnen een rol spelen bij het ontstaan van de klachten.

Leer omgaan met je beperkingen en praat hierover met anderen om de fibromyalgie een plaats te geven.

  • Hou een dag- of weekoverzicht bij. Zijn er activiteiten die te belastend zijn? En zo ja, zijn er alternatieven? Neem eventueel belastende situaties door met jouw fysiotherapeut.
  • Beperk het gebruik van pijnstillers. Neem eventueel jouw medicijngebruik door met de huisarts.
  • Warmte (warmtepakking, douche), massage, lokale massage op pijnpunten, rekoefeningen en ontspanningsoefeningen kunnen de pijn verlichten en de stijfheid verminderen.
  • Blijf binnen jouw mogelijkheden actief (lichamelijk, geestelijk, sociaal).
  • Leer omgaan met je klachten en stem de belasting af op jouw mogelijkheden.
  • Door middel van ontspanningstechnieken kun je je beter ontspannen.
  • Blijf lichamelijk in conditie door te blijven sporten. Er bestaan speciale groepsactiviteiten als bijvoorbeeld aquajogging voor mensen met fibromyalgie.

Bespreek bij aanhoudende klachten de mogelijkheden voor behandeling met de huisarts.

Heup zijwaarts in lig

Ga op je zij liggen, strek beide benen en zet je hand voor je navel op de grond. Beweeg je bovenste been zijwaarts en gestrekt omhoog.

Heup omhoog brengen in stand

Heup wiegen in stand

Bovenbeen op en neer bewegen in langzit

Het lichaam bestaat uit een stelsel van botten, welke een dragende functie heeft. Botten bestaan uit speciaal bindweefsel, wat aan de binnenkant zacht is en meer gehard is aan de buitenzijde. Bot is levend weefsel. Je hele leven lang wordt bot voortdurend opgebouwd en weer afgebroken. Voor het 30ste jaar is de opbouw groter dan de afbraak. Het bot groeit en wordt steviger. Na je 35ste jaar wordt de afbraak steeds groter en neemt de botdichtheid af. Op langere termijn worden de botten steeds brozer waardoor het makkelijker breekt. Osteoporose wordt ook wel botontkalking genoemd.

Vaak merk je niets van osteoporose, totdat je een bot breekt. Vaak zijn dit de botten van de wervelkolom, pols of heup. Ook kan je kleiner en wat krommer worden, omdat de wervels meer inzakken. Bij een derde van de mensen met osteoporose zakt de wervel in zonder dat je hier last van hebt. Andere mensen kunnen last hebben van botpijn.

Bij het ouder worden treedt osteoporose bij iedereen op. Wereldwijd krijgt 1 op de 3 vrouwen en 1 op de 8 mannen boven de 50 jaar osteoporose. De overgang versnelt het proces vaak bij vrouwen. Osteoporose komt vaker voor bij mensen die een erfelijke aanleg hebben, bij vrouwen, bij mensen met een laag lichaamsgewicht, bij gebrek aan lichaamsbeweging, bij voedingstekorten zoals bijvoorbeeld tekort aan kalk, bij te weinig zonlicht met als gevolg tekort aan vitalime D, bij roken, bij overmatige consumptie van alcohol, bij langdurig gebruik van predison en bij aandoeningen van de schildklier.

  • Om verder botverlies tegen te gaan en nieuwe botbreuken te voorkomen, zijn leefregels belangrijk. Goede voeding, voldoende zonlicht en lichaamsbeweging zijn van belang om het proces van botontkalking zoveel mogelijk te vertragen.
  • Het is gebleken dat kracht- en balanstraining het aantal valpartijen bij mensen sterk kan verminderen. Een voorbeeld hiervan is Tai Chi, een Chinese vechtkunst waarbij je zowel spieren, concentratie als balans traint.
  • Naast de leefregels kan de behandeling bestaan uit het geven van aanvullende medicatie en supplementen zoals kalk en vitamine D.

Last van je bekken en billen?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?