De iliopsoasspier is de spier die zorgt voor buiging in het heupgewricht en draaiing van het been naar buiten. De slijmbeurs onder de spier zorg ervoor dat alles goed over elkaar glijdt en er niet te veel wrijving ontstaat. Bij het iliopsoassyndroom is de pees van de iliopsoasspier en/of de slijmbeurs geïrriteerd.

Bij een iliopsoassyndroom kun je last hebben van de volgende verschijnselen:

  • Pijn aan de voorzijde heup (aanhechting spier) en/of bovenbeen en/of knie.
  • Pijn bij activiteiten als: opstaan uit zithouding, traplopen, lopen met grote passen en vooroverbuigen.
  • Vaak is er een pijnlijke knap in de heup te voelen (inner snapping hip). De pees verspringt dan over een uitstekend botpunt van het dijbeen of het bekken.
  • Pijn bij aanspannen (heffen en naar buitendraaien knie en/of buigen heup) en bij het rekken van de iliopsoasspier door het bovenbeen naar achteren te bewegen.

Oorzaken voor het ontstaan van deze klachten kunnen liggen in:

  • Jouw leeftijd: bij het ouder worden heb je meer kans op peesklachten door artrose, verkalking rond pezen en/of kwaliteitsvermindering van pezen.
  • Langdurig gebruik van ontstekingsremmers (corticosteroïden).
  • Een onderliggende ziekte zoals reuma of osteoporose.
  • Een afwijkend looppatroon.
  • Verkorte spieren, een verminderde beweeglijkheid van de enkel, een slechte spierbalans of een slechte rompbalans.
  • Overgewicht.
  • Overbelasting door werk, sport (hardlopen, badminton, voetbal) of een ongeschikte sportondergrond.
  • Een eerdere blessure zoals een val of een botsing.

De behandeling bestaat uit gedoseerde rust en een oefenprogramma met rekoefeningen en spierversterkende oefeningen. Plotselinge bewegingen dienen voorkomen te worden. Soms besluit de behandelaar over te gaan tot het geven van een injectie met een ontstekingsremmer.

Heup zwaaien in stand.

Staan op 1 been

Iliopsoas rek in schuttershouding

plank

Een quadriceps blessure is een aandoening van de bovenbeenspier die zorgt voor de strekking van de knie. Er zijn een aantal verschillende bovenbeenblessures. Eén van de meest voorkomende is een bovenbeenspierkneuzing. Een bovenbeenspierkneuzing kan ontstaan na een botsing op de voorzijde van het bovenbeen. Ook kan er sprake zijn van een spierscheuring van de quadriceps. De spier kan gedeeltelijk (graad 2) of volledig gescheurd (graad 3) zijn. Spiervezels, bindweefsel en bloedvaten raken hierbij beschadigd waardoor zwelling en pijn snel na het letsel optreden.

De symptomen van een quadriceps blessure kunnen worden verdeeld in 3 fases.

 

Graad 1
Er is sprake van een forse overrekking met misschien enkele gescheurde of gekneusde spiervezels. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lichte stijfheid
  • Zwelling
  • De pijn is goed aan te wijzen
  • Pijnklachten en lichte beperking bij het buigen van de knie
  • Na het sporten kunnen de klachten in hevigere mate toenemen

Graad 2
Er is sprake van gescheurd spierweefsel. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lokale pijn bij het aanspannen van de bovenbeenspier
  • Een lokale bloeduitstorting, waarbij er een deuk voelbaar kan zijn in het spierweefsel ter hoogte van de beschadiging.
  • De persoon kan mank lopen door de blessure en het buigen van de knie is beperkt

Graad 3
Er is sprake van een volledige gescheurde spier. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Fors krachtsverlies, met name bij het strekken van de knie
  • Pijnklachten bij activiteiten als hurken, opstaan uit een stoel, lopen en traplopen
  • Het buigen van de knie is fors beperkt
  • De voorzijde van het bovenbeen is pijnlijk bij druk
  • Mogelijk ontwikkelt zich een blauwe plek rond de knie
  • Operatief ingrijpen is hier noodzakelijk.

Een quadriceps blessure komt vaak voor bij contactsporten, zoals voetbal of hockey. De blessure kan op de volgende manieren ontstaan:

  • Als een klap hard aankomt op een aangespannen spier.
  • Een plotselinge grote belasting van een spier bij bijvoorbeeld een hoge sprong


Maak bij het ontstaan van de blessure de eerste 24 tot 48 uur gebruik van het RICE protocol om de pijn te verminderen:

 

R: Rusten
I: IJs/Koelen. Dit moet 10 tot 15 minuten duren en gebeurt 3 tot 4 keer per dag. Om te zorgen dat er geen bevriezing van de huid optreedt, kun je een doek tussen het ijs en je huid leggen.
C: Compressie/drukverband gebruiken om de zwelling te verminderen
E: Elevatie/hoog leggen van de blessure, om zwelling te voorkomen

 

Wat je verder aan de blessure kan doen, hangt af van de graad van de blessure:

Graad 1
Bij een milde kneuzing, of graad 1 gescheurde spier die niet vanzelf overgaat, is het aan te raden om de huisarts te consulteren, of contact op te nemen met de (Hello)Fysiotherapeut.

Graad 2
Bij een gematigde kneuzing, of graad 2 gescheurde spier, is het altijd aan te raden om de huisarts te consulteren of contact op te nemen met de (Hello)Fysiotherapeut.

Graad 3
Bij ernstige kneuzing, of graad 3 gescheurde spier, moet direct medische hulp worden gezocht.

In alle gevallen is rust houden belangrijk!

Been heffen in langzit

Ga op de grond zitten. Strek beide benen. Plaats je handen naast je. Til je rechter been enkele seconden van de grond. Ontspan en herhaal de oefening. Wissel vervolgens van kant.

Knie strekken in zit

Ga rechtop in een stoel zitten. Strek je been langzaam vooruit. Houd je tenen richting je gezicht. Houd deze positie even vast. Laat je been daarna rustig terugzakken.

Kniestrekker rekken

Liesklachten worden vaak veroorzaakt door een letsel van de ‘adductoren van de heup’. De groep spieren aan de binnenkant van het dijbeen worden de heupadductoren genoemd. Deze heupadductoren zorgen voor stabiliteit van het bekken en het bewegen van het been naar binnen (adductie). De heupadductor spieren lopen van het bekken naar de binnenkant van het bovenbeen en het onderbeenbot. De aanhechting ter hoogte van het bekken kan problemen veroorzaken. Deze spieren zijn met name actief tijdens het rennen (bij het veranderen van richting) en bij een schopbeweging.

 

Een peesoverbelasting kan in het midden van de pees optreden of bij de peesaanhechting. Een andere benaming voor spierpeesklacht is een tendinopathie. Mogelijke peesaandoeningen zijn:

  • Peesontsteking (tendinitis): Tot voor kort werd veelvuldig de diagnose peesontsteking gesteld. In de praktijk blijkt echter dat in de pees zelden sprake is van een ontsteking. Soms is in de eerste weken van een acute blessure sprake van een ontstekingsbeeld, bij chronisch peesletsel nooit.
  • Kwaliteitsvermindering pees (tendinose)

De pijn bij een adductorletsel zit aan de binnenzijde van het bovenbeen en in de liesregio (aanhechting spier). Druk op de adductoren en op de aanhechting in de lies geeft meer klachten. De pijn straalt uit naar de binnenzijde van het bovenbeen, buik en genitaliën. De pijn wordt erger bij het aanspannen van de spier door het been naar binnen te bewegen en bij het rekken (been zijwaarts bewegen).

Oorzaken die tot een adductorletsel kunnen leiden zijn:

  • Leeftijd (bij ouder worden meer kans op peesklachten door artrose; verkalking rond pezen; kwaliteitsvermindering)
  • Langdurig gebruik corticosteroïden
  • Onderliggende ziekte (reuma, osteoporose)
  • Afwijkend looppatroon
  • Verkorte spieren, verminderde beweeglijkheid enkel, slechte spierbalans, slechte rompbalans
  • Overgewicht
  • Overbelasting door werk of sport (voetbal, volleybal, turnen, schaatsen, hardlopen, dansen, sportondergrond)
  • Onderbelasting van de spieren of een slechte core stability
  • Een ongeluk of blessure zoals een val of een botsing

Bij peesklachten is het erg belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is, omdat de behandeling hier op afgestemd moet worden. Algemeen advies bij een adductorpeesklacht is om het been zoveel mogelijk binnen jouw pijngrens te blijven bewegen zodat de gewrichten en spieren soepel en in conditie blijven. Alleen bij een acute onsteking is rust raadzaam.

 

Bij het sporten is het verstandig om eventueel sportmateriaal en sportomstandigheden, trainingsbelasting (frequentie, duur en intensiteit) aan te passen (stoppen is vaak niet nodig). Vermijd plotselinge bewegingen.

 

Het herstel van een peesklacht kan relatief lang duren omdat het slecht doorbloed weefsel is.

Heup zwaaien in stand

Bekkenbrug met 2 benen

Rekken adductoren in zit

Een hamstringblessure is een scheur, of een overbelasting, in de spieren of pezen van de grote spiergroep aan de achterkant van het bovenbeen. Deze groep spieren bestaat uit drie spieren die samen de hamstrings vormen. Letsel ontstaat veelal door zware inspanning.

De ernst van de blessure is te bepalen door een driedeling te maken. De meeste hamstringblessures betreffen een eerste- of tweedegraads blessure.

 

Eerstegraads blessure
Bij een eerstegraads blessure is er sprake van een overrekking, met mogelijk enkele gescheurde spiervezels.

Tweedegraads blessure
Bij een tweedegraads letsel is er sprake van gescheurd spierweefsel.

Derdegraads blessure
Bij een derdegraads blessure is er sprake van een volledige afgescheurde spier of pees.

De symptomen van een hamstringblessure kunnen worden verdeeld in 3 fases.

 

Graad 1
Er is sprake van een forse overrekking met misschien enkele gescheurde of gekneusde spiervezels. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lichte stijfheid
  • Zwelling
  • De pijn is goed aan te wijzen
  • Pijnklachten en lichte beperking bij het strekken van het been
  • Na het sporten kunnen de klachten in hevigere mate toenemen

Graad 2
Er is sprake van gescheurd spierweefsel. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Lokale pijn bij het aanspannen van de hamstring
  • Een lokale bloeduitstorting, waarbij er een deuk voelbaar kan zijn in het spierweefsel ter hoogte van de beschadiging.
  • De persoon kan mank lopen door de blessure en het strekken van de knie is beperkt

Graad 3
Er is sprake van een volledige gescheurde spier. Je hebt dan last van de volgende klachten:

  • Fors krachtsverlies, met name bij het buigen van de knie
  • Pijnklachten bij activiteiten als omhoog komen na hurken, opstaan uit een stoel, lopen en traplopen
  • Het strekken van de knie is fors beperkt
  • De achterzijde van het bovenbeen is pijnlijk bij druk
  • Mogelijk ontwikkelt zich een blauwe plek rond de knieholte
  • Operatief ingrijpen is hier noodzakelijk.

Een hamstringblessure kan verschillende oorzaken hebben:

  • Het plotseling krachtig aanspannen van de hamstrings bijvoorbeeld bij het trekken van een sprint of als je de hak naar de bil trekt
  • Bewegingen waarbij de spiergroep op maximale lengte komt bijvoorbeeld als je naar voren buigt met gestrekte knieën
  • Onvoldoende warming-up voor het sporten: een verrekking of scheuring in de hamstrings ontstaat sneller indien de spieren onvoldoende warm zijn
  • Relatief zwakke of verkorte hamstrings
  • Overbelasting
  • Vermoeidheid

Maak bij het ontstaan van de blessure de eerste 24 tot 48 uur gebruik van het RICE protocol om de pijn te verminderen:

 

R: Rusten
I: IJs/Koelen. Dit moet 10 tot 15 minuten duren en gebeurt 3 tot 4 keer per dag. Om te zorgen dat er geen bevriezing van de huid optreedt, kun je een doek tussen het ijs en je huid leggen.
C: Compressie/drukverband gebruiken om de zwelling te verminderen
E: Elevatie/hoog leggen van de blessure, om zwelling te voorkomen

 

Wat je verder aan de blessure kan doen, hangt af van de graad van de blessure:

Graad 1
Bij een milde kneuzing, of graad 1 gescheurde spier die niet vanzelf overgaat, is het aan te raden om de huisarts te consulteren, of contact op te nemen met de (Hello)Fysiotherapeut.

Graad 2
Bij een gematigde kneuzing, of graad 2 gescheurde spier, is het altijd aan te raden om de huisarts te consulteren of contact op te nemen met de (Hello)Fysiotherapeut.

Graad 3
Bij ernstige kneuzing, of graad 3 gescheurde spier, moet direct medische hulp worden gezocht.

 

In alle gevallen is rust houden belangrijk!

Hamstring rekken in stand

Ga staan en zet een been gestrekt naar voren en trek je tenen omhoog. Breng je gewicht naar het achterste been. Buig je achterste knie en houd het voorste been gestrekt. Je voelt rek aan de achterkant van je voorste been. Houd deze rek 10 tot 15 seconden vast. Wissel vervolgens van kant.

Hamstring rekken: kruislings

Ga staan en kruis je benen. Buig nu met gestrekte knieën naar voren totdat je rek voelt aan de achterkant van je bovenbeen. Houd deze rek 10 tot 15 seconden vast. Wissel vervolgens van kant.

Bilspier rekken in zit

Aan de buitenzijde van het bovenbeen bevindt zich een lange pees die vanaf de heupkam naar de buitenzijde van de knie loopt. Bij het strekken en buigen van de knie (bijvoorbeeld bij het lopen) beweegt deze pees zich over de buitenste botknobbel van de knie. In geval van overbelasting kan dit ‘schuren’ van de pees irritatie of een ontsteking tot gevolg hebben ter hoogte van de knie (lopersknie) of ter hoogte van de heup.

bursitis heup en iliotibiaal frictiesyndroom 2018.jpg

De symptomen van een lopersknie ontstaan veelal geleidelijk aan de buitenkant van de knie en/of heup:

  • De pijn heeft een zeurend of brandend karakter, die opkomt tijdens een belasting (bijvoorbeeld tijdens het sporten) en daarna weer verdwijnt
  • Als je de belasting niet vermindert, openbaren de klachten zich steeds vaker en heviger
  • Het kan zelfs zover komen dat activiteit gestaakt moet worden vanwege de pijn

Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen die bijdragen aan het ontstaan van een lopersknie:

  • Intensief sporten; in korte tijd te veel of te vaak sporten/bewegen
  • Verkeerd of niet gebruiken van een trainingsschema
  • Niet of onvoldoende uitvoeren warming-up
  • Anatomische variatie: O-benen of verschil in beenlengtes/ holvoet
  • Verkorte of stijve spieren mn een verkorte heupspier (tensor fascia latae)
  • Matige kwaliteit schoeisel: te veel doorzakken binnenzijde voet
  • Leeftijd; boven de 35 jaar raken spiergroepen zwaarder belast en gewrichten worden minder stabiel, waardoor de pezen eerder problemen geven
  • Zwangerschap

Als je last van een lopersknie, kun je de volgende dingen doen:

  • (Gedoseerde) rust is noodzakelijk
  • Een goede trainingsopbouw waarin de warming-up en cooling-down ge‰ïntegreerd zijn
  • Het dragen van het juiste schoeisel
  • Indien de klachten net zijn begonnen kan de pijn verzacht worden door middel van het ijzen van de pijnlijke plek gedurende 15 minuten

Neem contact op met de (Hello)fysiotherapeut voor een persoonlijk behandelplan.

Plank instabiel door benen

Plank zijwaarts met benen.

Staan op 1 been

Been zijwaarts heffen in stand met steun.

Rekken peesplaat bovenbeen

Beenzijwaarts heffen in stand zonder

Last van je Bovenbeen?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?