Scoliose is een zijdelingse kromming in de wervelkolom. Meestal ontstaan er twee bochten en een draaiing. De draaiing veroorzaakt, op borsthoogte bij de ribben, een bochel die ook wel gibbus genoemd wordt. Circa 4% van de mensen heeft een scoliose waarvan ongeveer 10% een ernstige vorm.

 

Scoliose.JPG

Bij een scoliose kunnen de volgende klachten voorkomen:

  • Er is een S-vorm in de wervelkolom waar te nemen, waarbij een van de schouders en een bekkenhelft hoger staat
  • Omdat de ribben met gewrichtjes aan de wervelkolom verbonden zijn, draaien deze mee
  • Hierdoor zie je vaak een stuk schouderblad aan een kant uitsteken
  • Als iemand met scoliose voorover buigt, zie je duidelijk een bochel ontstaan op de rug, dit wordt een gibbus genoemd
  • De kromming kan pijn en bewegingsbeperkingen veroorzaken
  • Door verdrukking van de longen kunnen er ademhalingsproblemen ontstaan

Scoliose komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. In 80% van de gevallen ontstaat scoliose door een stoornis in de groei van de wervelkolom, zonder een bekende oorzaak. Verdere oorzaken van scoliose kunnen zijn:

  • Aangeboren afwijkingen aan de wervelkolom
  • Verlamde spiergroepen, door bijvoorbeeld een beschadiging van het ruggenmerg
  • Bij volwassenen kan een scoliose ontstaan door veranderingen aan de wervelkolom, bijvoorbeeld door een verschuiving van een wervel

Bij het vermoeden van scoliose bij jongeren is het belangrijk het beloop te monitoren en daarbij een arts in te schakelen. In de pubertijd tijdens het groeiproces neemt de kromming vaak toe. Hier kun je een aantal dingen aan doen:

  • Het dragen van een brace
  • Let goed op de houding
  • Tevens kunnen bepaalde oefeningen de klachten verlichten en/of voorkomen dat het erger wordt

Onderrug stabiliteit Superman

Houdingcorrectie in zit

Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knieën zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.

Houdingcorrectie vanuit stand

Start vanuit een uitgezakte houding en ga dan zo recht mogelijk staan. Wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders meer naar achter en omlaag en je borst iets naar voren. Je knieën zijn licht gebogen.

Roeien met dynaband

plank

De boven/middenrug bestaat uit twaalf wervels. De wervels worden bij elkaar gehouden door bandjes en spieren. Tussen elke wervel zit een tussenwervelschijf en langs de wervels lopen zenuwen. Vanuit elke wervel in de middenrug loopt een rib links en rechts, die bij het borstbeen samenkomen. De pijn in de rug kan rechts van het midden, maar ook links van het midden optreden.

Je kunt last hebben van de volgende symptomen bij bovenrugklachten:

  • Pijn bij druk op borstkas en/of bij inademen
  • Stijfheid in de middenrug na rust (zitten, beeldschermwerk en opstaan na slapen)

  • Pijn in de bovenrug komt veelal voort uit een verkeerde houding bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van Iphone, laptop en/of Ipad, houding, langdurig werken in dezelfde houding, zware borsten, depressie of uit gewoonte. Overbelasting van gewrichten en spieren en een verhoogde spierspanning door vermoeidheid en/of spanningen kunnen ook bovenrugklachten geven.
  • Pijn in de bovenrug kan ook komen door versmalling (bv bij artrose) of een uitstulping van de tussenwervelschijf. Een S-bocht in wervelkolom of een versterkte hol-ronde rug verhogen ook de kans op klachten.
  • Abrupte beweging of een blessure (bijvoorbeeld door ongeluk of sport) kunnen plotselinge klachten geven.

Blijf de bovenrug zoveel mogelijk bewegen binnen je pijngrens om verstijving te voorkomen. Door middel van warmte (douche of een warmtepakking) kan je de spieren rond de blessure zoveel mogelijk ontspannen. Let op je houding: voorkom een ingezakte houding en probeer een ontspannen houding met gestrekte rug aan te nemen. Voorkom overbelasting. Neem situaties die overbelasting veroorzaken met jouw fysiotherapeut door en kijk of er alternatieven zijn.

Romp draaien op stoel

Ga rechtop in je stoel zitten. Pak met je linkerarm de rechter kant van de rugleuning vast en draai je bovenlichaam naar rechts. Blijf zo 10 tot 15 seconden zitten.

Bovenrug Molenwieken

Ga rechtop zitten of staan en maak je wervelkolom zo lang mogelijk, alsof er een touwtje aan je kruin zit en je omhoog getrokken wordt. Breng je armen om en om gestrekt omhoog en naar beneden.

Schouderbladen naar elkaar in zit

Ga rechtop zitten en laat je armen langs je lichaam hangen. Breng vanuit deze positie je schouderbladen naar elkaar toe en omlaag.

Houdingcorrectie in zit

Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knieën zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.

Bovenrug strekken met handen in nek

Last van je Bovenrug?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?