Het ellebooggewricht bestaat uit drie botdelen: het bovenarmbot, de ellepijp en het spaakbeen.

In de gewrichten zit kraakbeen en gewrichtsvloeistof welke ervoor zorgen dat botten soepel over elkaar heen kunnen bewegen. Bij artrose, ook wel slijtage genoemd, gaat er meer gewrichtskraakbeen verloren dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Hierdoor wordt het kraakbeen dunner en kan het op sommige plaatsen geheel verdwijnen, waardoor bot op bot contact kan ontstaan. Daarnaast vermindert de gewrichtsvloeistof (synovium). Het synovium is nodig om het gewricht soepel te bewegen en om schokken op te vangen. Als het synovium afneemt, schuren de gewrichtsoppervlakken (nog) meer over elkaar heen wat pijn en stijfheid kan opleveren.

elleboog ep lat.jpg

Bij gewrichtsklachten heb je vaak last van één of meerdere van de volgende symptomen:

  • Pijn vanuit het gewricht zelf of vanuit pezen, spieren en banden rondom het gewricht. Deze kunnen geïrriteerd en pijnlijk aanvoelen.
  • Zwelling, roodheid en warmte rond gewricht
  • Crepitaties (kraken, zanderig geluid) bij het bewegen
  • Stijfheid die met name voelbaar is als je de elleboog een tijdje hebt laten rusten in dezelfde houding en/of in de ochtend.

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • Als gevolg van het verouderingsproces. Afname van het kwaliteit van kraakbeen is een normaal proces. Vrijwel iedereen boven de zestig jaar lijdt eigenlijk wel aan een bepaalde mate van artrose.
  • Overbelasting door bepaalde sporten of werk
  • Naar aanleiding van een breuk of een aangeboren scheefstand in het gewricht

Als het gewricht niet dik, warm of rood is, dan is het veilig en goed om in beweging te blijven. De spieren worden sterker door het bewegen en je voorkomt dat ze stijf worden.

 

Voorkom overbelasting bij werk, sport en huishouden. Soms is het zinvol om bij belastende werkzaamheden te ondersteunen met een brace. Draag de brace niet vaker of langer dan noodzakelijk, omdat de spieren rondom het gewricht hierdoor kunnen verzwakken.

 

Koel de elleboog en omgeving indien je veel pijn hebt gedurende 15 minuten met een ijspakking. In overleg met de huisarts kan pijnstilling en/of ontstekingsremmende medicatie raadzaam zijn.

Polsstrekker rekken

Ga rechtop staan. Strek de arm die je wilt rekken voor je uit en laat je hand hangen. Leg je andere hand op je handrug. Trek je hand naar je toe tot je rek voelt in je onderarm. Houd deze positie even vast. Ontspan je hand en herhaal de beweging.

Balletje knijpen

Strek je arm voor je uit met de handpalm omhoog. Pak het balletje of de klei. Maak nu een knijpende beweging en ontspan. Draai dan de handpalm naar beneden en herhaal deze beweging.

Biceps rekken

Armen losschudden

Passief buigen elleboog

De elleboog is een gewricht dat de bovenarm en de onderarm met elkaar verbindt. Het gewricht zorgt ervoor dat de onderarm ten opzichte van de bovenarm kan buigen en draaien. Een harde klap tegen de elleboog of een val op de elleboog kan het weefsel kneuzen. Bij een kneuzing worden weefsels hard tegen elkaar aan gedrukt waarbij een beschadiging ontstaat.

elleboog ep lat.jpg

Als je de elleboog kneust, dan heb je vaak pijn, roodheid en zwelling rond het gewricht. Het gewricht kan ook blauw worden als gevolg van het scheuren van kleine haarvaten. Het kan zijn dat je door de zwelling beperkt bent in het bewegen van de elleboog.

Een ongeluk in de vorm van een val op elleboog of hand of een klap tegen de elleboog kunnen een kneuzing veroorzaken. Ook kan een verdraaiing van de elleboog bijvoorbeeld met sporten of in een vechtpartij leiden tot een kneuzing.

Consulteer bij een kneuzing altijd de huisarts om een botbreuk uit te laten sluiten en om de mate van kneuzing vast te stellen.

 

Een ijspakking van ongeveer 15 minuten op het gebied rond de elleboog kan de pijn verminderen. Pas dit 1 tot 3x per dag toe. Een elastische zwachtel of brace om de elleboog kan zorgen voor steun. Voorkom overbelasting, maar blijf de elleboog, hand en schouder wel binnen de pijngrens bewegen om verstijving te voorkomen.

Schouder bungelen circulair

Ga achter een stoel staan en pak met een hand de leuning. Buig met een rechte rug licht voorover. Pak met je vrije hand een gewichtje en laat deze ontspannen hangen. Maak nu cirkelvormige bewegingen. Begin met kleine cirkels en maak ze steeds groter.

Armen losschudden

Passief buigen elleboog

De zenuw (nervus ulnaris) loopt aan de achter-/ binnenkant van de elleboog door een soort tunnel (cubitale tunnel). Bij het cubitaal tunnelsyndroom is er sprake van beknelling en daardoor irritatie van de zenuw nervus ulnaris.

Cubitale tunnelsyndroom 2018.jpg

Bij het cubitale tunnelsyndroom kun je last hebben van pijn, tintelingen en/of een doof gevoel aan de binnenkant van de elleboog en aan de pinkzijde van de hand. De pijn is te vergelijken met pijn die ontstaat bij stoten van het ‘telefoonbotje’. Verder nemen de klachten toe bij het volledig buigen van de elleboog en bij het liggen op de arm met een gebogen elleboog bijvoorbeeld tijdens het slapen.

De volgende oorzaken kunnen ten grondslag liggen aan het cubitale tunnelsyndroom:

  • Achterliggende aandoening: reuma, artrose
  • Overbelasting door het werk (timmerman, bespelen muziekinstrument), sport (gewicht heffen) waarbij de elleboog veel gebogen en gestrekt wordt
  • Gewoonte houding: elleboog op tafel / slaaphouding (liggen op gebogen elleboog)
  • Ongeluk /val (botbreuk)

  • Neem met de fysiotherapeut de belastende situaties door en kijk of er alternatieven zijn. Eventueel kan een spalk of brace om de elleboog wat rust en pijnvermindering geven.
  • Blijf de elleboog bewegen om pijn of stijfheid te voorkomen.
  • Bij toenemende of aanhoudende klachten kan in samenspraak met de arts besloten worden om te opereren.

Pols draaien

Ga op een stoel zitten. Steun met je onderarm op de tafel of op de leuning van je stoel. Draai cirkels met je pols van klein naar groot en probeer hierbij je onderarm zo stil mogelijk te houden.

Hand spreiden en knijpen

Ga staan of zitten. Strek ŽŽeen arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.

Passief buigen elleboog

Een bursitis is een ontsteking van de slijmbeurs. Een slijmbeurs is een soort kussentje op de punt van de elleboog en heeft als functie om drukkrachten op te vangen en structuren zoals de pezen en de huid makkelijk over elkaar heen te laten bewegen. De slijmbeurs is gevuld met vocht en kan ontstoken raken door overbelasting en/of compressie. Soms kan de ontsteking ook spontaan ontstaan.

Bursitis elleboog 2018.jpg

Bij een bursitis heb je last van de volgende klachten:

  • Pijn, warmte, roodheid en zwelling ter hoogte van de elleboogpunt
  • Beperking in het buigen van de elleboog

De klachten kunnen geleidelijk ontstaan of plotseling optreden. In dat laatste geval spreekt men van een acute slijmbeursontsteking.

  • De slijmbeurs kan ontstoken raken door overbelasting of compressie. Denk bijvoorbeeld aan veelvuldig steunen op de elleboog. Hierdoor kan de slijmbeurs geïrriteerd raken en opzwellen.
  • Reuma of jicht kunnen ontstekingen in de slijmbeurs veroorzaken.
  • Via een wondje kunnen bacteriën in de huid in de slijmbeurs komen (bijvoorbeeld door krabben). Daar kunnen ze een ontsteking veroorzaken.

Soms is er geen direct aantoonbare reden voor het ontstaan van een slijmbeursontsteking.

Aan een bursitis kun je het volgende doen:

  • Voorkom overbelasting en het steunen op de elleboog.
  • Neem contact op met de huisarts indien de klachten niet vanzelf wegtrekken binnen 2 tot 4 weken. De huisarts kan dan ontstekingsremmers voorschrijven of de slijmbeurs leegzuigen met een injectiespuit.

Passief buigen elleboog

Tot voor enkele jaren geleden werd de term RSI vaak gebruikt, maar deze is in toenemende mate vervangen door KANS (Klachten van Arm, Nek en Schouder). Er wordt onderscheid gemaakt tussen aspecifieke en specifieke KANS.

 

Aspecifieke KANS
Bij aspecifieke KANS is er niet direct een specifieke medische diagnose aan te wijzen. Deze KANS klachten komen het meeste voor.

 

Specifieke KANS
Bij een specifieke KANS klacht wordt wel een lichamelijke oorzaak vastgesteld. In totaal zijn er 23 specifieke KANS aandoeningen.
Voorbeelden van specifieke KANS klachten zijn:

  • Carpaal tunnelsyndroom
  • Tenniselleboog
  • Golferelleboog
  • Inklemmingsklachten van de schouder

Elleboog_RSI.JPG

De belangrijkste symptomen bij KANS klachten zijn:

  • Pijn
  • Tintelingen of een doof gevoel
  • Kramp/vermoeidheid
  • Stijfheid
  • Krachtverlies

In ernstige gevallen komen zwellingen, veranderingen van huidkleur en verschillen in temperatuur voor.

Er is vaak sprake van een combinatie van factoren die tot KANS leiden. Oorzaken kunnen zowel binnen als buiten het werk liggen.

 

Werkgerelateerde factoren

  • Werkdruk
  • Werkorganisatie
  • Werktijden
  • Werkplek
  • Werkwijze

Persoonsgebonden factoren

  • Verkeerde houding
  • Slechte werk-privé balans
  • Stress
  • Eentonig werk
  • Weinig sociale ondersteuning van collega’s

Het belangrijkste bij KANS is dat je achterhaalt welke risicofactoren in jouw specifieke geval een rol spelen bij het ontstaan en in stand houden van de klachten. Beginnende KANS klachten herstellen vaak vanzelf door kleine aanpassingen in het werkgedrag of houding te doen . Ook is het van belang om te analyseren of er in de privé sfeer zaken meespelen die de klachten kunnen veroorzaken en/of in stand houden. Zit je thuis bijvoorbeeld veel achter de computer dan is het ook daar belangrijk dat je een goed ingestelde werkplek hebt, voldoende rustmomenten neemt en voldoende van lichaamshouding wisselt.

 

Tips

  • Zorg voor een gezonde leefstijl door veel te bewegen en te sporten, gezond te eten en voldoende te slapen
  • Positieve mindset
  • Zet de pootjes van het toetsenbord plat en beperk het muisgebruik zoveel mogelijk
  • Beperk langdurige grijpbelasting zoveel mogelijk
  • Wissel voldoende af in houding en taken tijdens het werk
  • Zorg voor een optimale ergonomie
  • Ontspan de onderarmspieren met regelmaat

Pols draaien

Ga op een stoel zitten. Steun met je onderarm op de tafel of op de leuning van je stoel. Draai cirkels met je pols van klein naar groot en probeer hierbij je onderarm zo stil mogelijk te houden.

Hand spreiden en knijpen

Ga staan of zitten. Strek ŽŽeen arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.

Polsbuigers rekken

Ga rechtop zitten en strek je arm naar voren uit. Wijs met je handpalm naar boven. Met je andere hand buig je voorzicht je hand naar beneden tot je rek voelt. Houd dit 10 tot 15 seconden vast.

Polsstrekker rekken

Ga rechtop staan. Strek de arm die je wilt rekken voor je uit en laat je hand hangen. Leg je andere hand op je handrug. Trek je hand naar je toe tot je rek voelt in je onderarm. Houd deze positie even vast. Ontspan je hand en herhaal de beweging.

Een tenniselleboog is een irritatie of ontsteking van de aanhechting van de pees aan de strekkers van de onderarm en hand op de buitenzijde van de elleboog. Een tenniselleboog is een self limiting disease, dat wil zeggen dat de ontsteking vanzelf weer over gaat. Tenniselleboog is onderdeel van het KANS syndroom.

Tenniselleboog 2018.jpg

Bij een tenniselleboog kunnen de volgende klachten voorkomen:

  • Pijn aan de buitenzijde van de elleboog of onder het uitstekende botdeel
  • Pijn kan uitstralen naar de onder- en/of bovenarm
  • De pijn wordt erger bij belasting, bijvoorbeeld bij het oppakken van een kopje, het geven van een hand of met typ- en muiswerkzaamheden

Een tenniselleboog kan verschillende oorzaken hebben:

  • Door tennis. In dat geval ligt de oorzaak vaak in de spanning van het racket of de techniek.
  • Langdurig typen en/of scrollen.
  • Klussen in huis, waarbij een lokale overbelasting door het maken van steeds dezelfde bewegingen of belastende houdingen de strekkers van de onderarmspieren irriteert.

Wat je zelf aan een tenniselleboog kunt doen, hangt af van de oorzaak van de klachten.

  • Indien de klacht het gevolg is van een verkeerde werkhouding en/of werkgewoonte, is het belangrijk dat je een nieuwe (werk)houding of techniek aanleert. Beperk muizen zoveel mogelijk door met de andere hand te muizen en/of sneltoetsen te gebruiken en zet het toetsenbord plat.
  • Indien de klachten het gevolg zijn van sport of zware arbeid, is het raadzaam deze tijdelijk te staken of de belasting te verminderen. Bij tennis is het belangrijk om een demper op het racket te gebruiken en/of de techniek aan te passen.
  • Voer (rek)oefeningen uit om de spieren in de onderarm te ontspannen.

Pols draaien

Ga op een stoel zitten. Steun met je onderarm op de tafel of op de leuning van je stoel. Draai cirkels met je pols van klein naar groot en probeer hierbij je onderarm zo stil mogelijk te houden.

Polsstrekker actief rekken

Leg je arm op tafel of op de armleuning van een stoel. Zorg dat je hand vrij ligt. Houd in deze hand een gewichtje vast. Breng met je andere hand je hand met het gewichtje omhoog. Laat het gewichtje, in ongeveer 4 seconden, langzaam naar beneden zakken. Breng je hand weer met behulp van je andere hand omhoog en herhaal deze oefening.

Polsstrekker rekken

Ga rechtop staan. Strek de arm die je wilt rekken voor je uit en laat je hand hangen. Leg je andere hand op je handrug. Trek je hand naar je toe tot je rek voelt in je onderarm. Houd deze positie even vast. Ontspan je hand en herhaal de beweging.

Een golferselleboog is een irritatie of ontsteking van de aanhechting van de pees aan de buigers van de onderarm en hand op de binnenzijde van de elleboog. Een golferselleboog is een self limiting disease, dat wil zeggen dat de ontsteking vanzelf weer over gaat. Golferselleboog is onderdeel van het KANS syndroom.

Golferselleboog 2018.jpg

Bij een golferselleboog kunnen de volgende klachten voorkomen:

  • Pijn aan de binnenzijde van de elleboog, op of onder het uitstekende botdeel
  • Pijn kan uitstralen naar de onderarm of hand.
  • De pijn wordt erger bij belasting, bijvoorbeeld bij het tillen van een boodschappentas.

Een golferselleboog kan verschillende oorzaken hebben:

  • Veelvuldig uitoefenen van grijpbelasting
  • Het herhalen van steeds dezelfde bewegingen
  • Langdurig in dezelfde houding zijn
  • Een verminderde belastbaarheid, door bijvoorbeeld een spanningssituatie thuis of drukte op het werk, kan ervoor zorgen dat klachten makkelijker ontstaan

Wat je zelf aan de klacht kunt doen, is afhankelijk van de oorzaak van de klacht.

  • Indien de klacht het gevolg is van een verkeerde werkhouding, is het belangrijk dat je een nieuwe (werk)houding of techniek aanleert
  • Indien de klacht het gevolg is van sport of zware arbeid is het raadzaam deze tijdelijk te staken of de belasting te verminderen
  • Zorg zoveel mogelijk voor een balans in je leven waarbij je voldoende ontspant, slaapt, sport en gezond eet
  • Om de spieren van de onderarm te ontspannen, kun je rekoefeningen  uitvoeren.

Pols draaien

Ga op een stoel zitten. Steun met je onderarm op de tafel of op de leuning van je stoel. Draai cirkels met je pols van klein naar groot en probeer hierbij je onderarm zo stil mogelijk te houden.

Polsbuigers rekken

Ga rechtop zitten en strek je arm naar voren uit. Wijs met je handpalm naar boven. Met je andere hand buig je voorzicht je hand naar beneden tot je rek voelt. Houd dit 10 tot 15 seconden vast.

polsbuiger met gewicht

Ga rechtop in een stoel zitten. Leg je arm op tafel of op de armleuning van een stoel. Zorg dat je hand vrij ligt met de handpalm naar boven. Houd in deze hand een gewichtje vast. Beweeg je pols omhoog en weer rustig naar beneden. Herhaal deze beweging.

De tricepspees verbindt aan de achterzijde van de arm de grote tricepsspier met de ellepijp. De triceps zorgt voor de strekfunctie van de elleboog.

 

Pezen zorgen voor de aanhechting van spieren aan botten. Ook dragen ze spierkracht over op het bot. Een peesoverbelasting kan in het midden van de pees optreden of bij de peesaanhechting. Een andere benaming voor spierpeesklacht is een tendinopathie. We maken hierbij onderscheid tussen een tendinitis en een tendinose. Bij een peesontsteking (tendinitis) is er gedurende de eerste weken van de acute blessure vaak sprake van een ontstekingsbeeld. Bij langdurige peesklachten is er vaak sprake van kwaliteitsvermindering van de pees (tendinose).

Bij tricepsklachten heb je met name pijn ter hoogte van de achterzijde van de elleboog. Ook kun je pijn hebben bij het aanspannen van de tricepsspier. Dit voel je bij het strekken van de elleboog en het op rek brengen van de tricepsspier (buigen elleboog).

Een tricepspeesklacht kan komen door:

  • Overbelasting: door werk of sport met veel dezelfde armbewegingen
  • Onderbelasting en inactiviteit bv na een periode gips
  • Verkeerde techniek tijdens sporten
  • Een onduidelijke oorzaak

  • Bij peesklachten is het erg belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak is, omdat de behandeling hier op afgestemd moet worden.
  • Een algemeen advies bij een tricepspeesklacht is om de arm zoveel mogelijk binnen jouw pijngrens te blijven bewegen. Zo blijven de gewrichten en spieren soepel en in conditie. Alleen bij een acute ontsteking is rust raadzaam.
  • Bij het sporten is het verstandig om eventueel sportmateriaal, sportomstandigheden en trainingsbelasting (frequentie, duur en intensiteit) aan te passen (stoppen is vaak niet nodig). Vermijd plotselinge bewegingen met de arm/elleboog.
  • Herstel van een peesklacht kan lang duren omdat pezen bestaan uit slecht doorbloed weefsel.

Triceps rek in stand.

Schouder bungelen circulair

Passief buigen elleboog

Last van je Elleboog?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?