Het enkelgewricht vormt de verbinding tussen been en voet. Het enkelgewricht wordt ondersteund door pezen, banden en een kapsel. Bij een verstuikte enkel zijn de enkelbanden uitgerekt door een plotselinge beweging van de enkel naar binnen en/of buiten. Door het uitrekken van de banden kunnen scheurtjes ontstaan in de band(en) en in de kleine bloedvaten in het omliggende gebied. Hierdoor wordt de enkel dik en blauw. Afhankelijk van de ernst van de verstuiking kunnen de banden uitgerekt, ingescheurd of geheel doorgescheurd zijn.

enkel Verstuiking.JPG

Bij een verstuikte enkel heb je last van de volgende symptomen:

  • Na de verstuiking ontstaat er pijn, waardoor staan en lopen bemoeilijkt wordt
  • Pijn bij het naar binnen en buiten bewegen van de voet
  • Rond de enkel kan een zwelling ontstaan in de vorm van een ei
  • Afhankelijk van de ernst van de verstuiking, resulteert de zwelling in een bloeduitstorting
  • Doordat de enkelbanden beschadigd zijn en de zwelling zorgt voor minder houdings- en bewegingsgevoel kan de enkel instabiel, stijf en pijnlijk aanvoelen

Een verstuiking treedt vaak op bij het uitoefenen van sport. Dit kan komen doordat er een onverwachte beweging wordt gemaakt, of een misstap. De enkel klapt dan te ver naar binnen of naar buiten, waardoor de omliggende banden beschadigt raken.

Bij een verstuikte enkel is het belangrijk om deze diagnose eerst te laten bevestigen door een professional (huisarts, fysiotherapeut). Adviezen die je direct na de verstuiking kunt opvolgen zijn:

  • De enkel zo spoedig mogelijk te koelen onder een stromende kraan, of door er ijsblokjes/ijspakking tegenaan te houden. Doe dit niet direct op de huid, maar maak daarbij gebruik van een handdoek of een washandje. Koel ongeveer 15 minuten (3x daags). Tot een paar dagen na de verstuiking kan dit nog effect hebben
  • Het gehele been hoog te houden. Dat wil zeggen, tot boven de billen. Dit kan door bijvoorbeeld ’s nachts een kussen onder de enkel te leggen
  • Een zwachtel of elastisch verband om de enkel binden om de zwelling zoveel mogelijk te beperken
  • Rust te houden. Probeer, tot de ergste zwelling weg is, zo min mogelijk te lopen en de enkel te ontzien. Wel is het belangrijk om de enkel (binnen de pijngrens) regelmatig te bewegen om de enkel soepel te houden en de doorbloeding te bevorderen. Dit doe je door een tapbeweging met voet te maken of kleine rondjes te draaien
  • Contact op te nemen met de (Hello)Fysiotherapeut voor een persoonlijk advies om zo snel mogelijk te herstellen.

In de meeste gevallen is na 6 weken de enkel hersteld. Houdt er rekening mee dat je het sporten en intensieve bewegingen onder begeleiding van de HelloFysiotherapeut opbouwt.

Enkel mobiliseren naar achter

Ga op een stoel zitten. Beweeg langzaam je voet naar achteren terwijl je hak op de grond blijft.

Enkel rondjes draaien

Ga op een stoel zitten. Til je been iets op en draai rondjes met je voet. Draai eerst linksom en daarna rechtsom.

Hakken tenen in zit

Ga rechtop in een stoel zitten. Houd je voeten plat op de grond. Beweeg nu om en om je hakken omhoog terwijl je tenen op de grond blijven.

Voet op en neer bewegen

In gewrichten zit kraakbeen en gewrichtsvloeistof welke ervoor zorgen dat botten soepel over elkaar heen kunnen bewegen. Bij artrose, ook wel slijtage genoemd, gaat er meer gewrichtskraakbeen verloren dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Hierdoor wordt het kraakbeen dunner en kan het op sommige plaatsen geheel verdwijnen, waardoor bot op bot contact kan ontstaan. Daarnaast vermindert de gewrichtsvloeistof (synovium). Het synovium is nodig om het gewricht soepel te bewegen en om schokken op te vangen. Als het synovium afneemt, schuren de gewrichtsoppervlakken (nog) meer over elkaar heen wat pijn en stijfheid kan opleveren. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de knie, nek, heup, schouder en de hand.

Als gevolg van de artrose ontstaat bot op bot contact met stijfheid en pijn als gevolg. De mate van klachten die iemand ervaart als gevolg van artrose zijn sterk verschillend. Zo zijn er mensen met ernstige afwijkingen die minder pijn ervaren maar ook mensen met minder aantoonbare klachten die toch veel pijn ervaren. De meesten mensen die ouder zijn dan 55 jaar hebben artrose. Slechts 20% ervaart hier daadwerkelijk klachten van. Klachten die ervaren kunnen worden zijn:

  • Pijn in en rond de enkel
  • Pijn bij bewegen, pijn in rust, startpijn (’s ochtends na nacht slapen)
  • Zwelling en warmte (er is dan sprake van een ontsteking)
  • Pezen, spieren en banden rondom het gewricht kunnen ge‰ïrriteerd en pijnlijk zijn
  • Stijfheid in enkelgewricht
  • Verminderde spierkracht, stabiliteit rond het enkelgewricht
  • Crepitaties (kraken, zanderig geluid) bij het bewegen
  • Verandering van stand in het gewricht door artrose
  • Knakkend (dof) geluid vanuit enkelgewricht (pees die langs andere pees of langs botrand schiet, bot wat in gewricht verschuift of gas wat uit gewrichtsholte ontsnapt door druk)

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • Mindere kwaliteit van het kraakbeen, als gevolg van het verouderingsproces
  • Overbelasting door bepaalde sporten of werk
  • Naar aanleiding van een breuk, operatie of blessure van het betreffende gewricht
  • Overgewicht
  • Spierzwakte

Als gevolg van de pijn en stijfheid heb je de neiging minder te gaan bewegen. Gedoseerde beweging zorgt er echter voor dat de gewrichtsvloeistof voedingstoffen naar het kraakbeen kan vervoeren waardoor dit in een betere conditie blijft. Ook zorg je door voldoende beweging en oefeningen voor sterkere spieren. Hierdoor komt er minder druk te staan op het gewricht en kan het verergeren van klachten voorkomen worden.

 

De symptomen van enkelartrose kunnen dus verminderd worden door:

  • Oefentherapie
  • Actieve leefstijl
  • Gezond lichaamsgewicht

Enkel mobiliseren naar achter

Ga op een stoel zitten. Beweeg langzaam je voet naar achteren terwijl je hak op de grond blijft.

Voet buigers met handdoek

Ga met je voeten op een handdoek staan. Beweeg met je tenen de handdoek onder je voet door. Doe dit zonder je voet op te tillen.

Enkel rondjes draaien

Ga op een stoel zitten. Til je been iets op en draai rondjes met je voet. Draai eerst linksom en daarna rechtsom.

Voet tappen in zit

Ga rechtop in een stoel zitten. Strek je rechterbeen voor je uit. Trek je tenen nu naar je toe en strek ze vervolgens helemaal spits naar voren. Herhaal deze beweging. Zet je voet neer en wissel vervolgens van kant.

Staan op 1 been

In een gewricht komen twee botten bij elkaar. Om ervoor te zorgen dat deze botten soepel langs elkaar heen bewegen zit er op het uiteinde van de botten een laagje kraakbeen. De botten worden bij elkaar gehouden door banden en een gewrichtskapsel. Aan de binnenkant van het kapsel zit een slijmvlies. Deze slijmvlieslaag heet het synovium. Synovium maakt vocht aan. Dit vocht bevat voedingsstoffen voor het gewricht en functioneert tevens als smeermiddel voor het gewricht. Het gewricht kan hierdoor soepel bewegen. Bij reuma is het synovium verdikt en ontstoken waardoor het gewricht opzwelt. Dit veroorzaakt pijn en bewegingsbeperking. Ook kan het kraakbeen, het bot, spieren en pezen (later) in het ziekteproces beschadigd raken. Beginnende reuma openbaart zich vaak aan beide kanten in de gewrichten van handen en voeten.

Reuma.jpg

De meeste vormen van reuma veroorzaken pijn en stijfheid in gewrichten of spieren. Daardoor kun je je minder goed bewegen, wat beperkingen kan geven in het dagelijks leven. Daarnaast komen vermoeidheid en algehele stijfheid die optreedt in de ochtend of na een lange tijd in dezelfde houding te hebben gezeten, veel voor. Klachten kunnen in de loop van de dag erger of juist minder erg worden.

Reuma is een auto-immuunziekte. Dat is een ziekte waarbij het afweersysteem het verschil tussen goede (lichaamseigen) en slechte organismen (virussen en bacteri‰ën) niet kent en daardoor eigen weefsel aanvalt. Het is niet bekend waardoor mensen reuma krijgen. Omgevingsfactoren zoals roken en overgewicht spelen waarschijnlijk een rol. Het lijkt er ook op dat reuma erfelijk is: mensen bij wie reuma in de familie voorkomt hebben meer kans om door de ziekte getroffen te worden.

Reuma komt twee tot driemaal zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Het kan op iedere leeftijd ontstaan, maar begint meestal tussen de 40 en 60 jaar.

De meeste vormen van reuma zijn chronisch; je kunt er dus niet van genezen.

 

Bij reuma is het belangrijk om regelmatig te bewegen. Bewegen zorgt ervoor dat je spieren sterk en soepel blijven, waardoor pijn en stijfheid afneemt. Sommige soorten reuma kennen actieve en rustige periodes. Tijdens de actieve periode waarin de gewrichten ontstoken zijn, kun je beter rustig aan doen.

Enkel mobiliseren naar achter

Ga op een stoel zitten. Beweeg langzaam je voet naar achteren terwijl je hak op de grond blijft.

Enkel rondjes draaien

Ga op een stoel zitten. Til je been iets op en draai rondjes met je voet. Draai eerst linksom en daarna rechtsom.

Voet naar binnen en buiten bewegen

Ga op een stoel zitten en trek eeŽŽn voet iets van de grond. Beweeg nu met je grote teen naar binnen en omlaag. Wijs daarna naar buiten en omhoog.

Voet tappen in zit

Ga rechtop in een stoel zitten. Strek je rechterbeen voor je uit. Trek je tenen nu naar je toe en strek ze vervolgens helemaal spits naar voren. Herhaal deze beweging. Zet je voet neer en wissel vervolgens van kant.

Last van je Enkel?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?