In gewrichten zit kraakbeen en gewrichtsvloeistof welke ervoor zorgen dat botten soepel over elkaar heen kunnen bewegen. Bij artrose, ook wel slijtage genoemd, gaat er meer gewrichtskraakbeen verloren dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Hierdoor wordt het kraakbeen dunner en kan het op sommige plaatsen geheel verdwijnen, waardoor bot op bot contact kan ontstaan. Daarnaast vermindert de gewrichtsvloeistof (synovium). Het synovium is nodig om het gewricht soepel te bewegen en om schokken op te vangen. Als het synovium afneemt, schuren de gewrichtsoppervlakken (nog) meer over elkaar heen wat pijn en stijfheid kan opleveren. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de knie, nek, heup, schouder en de hand.

 

hand artrose.JPG

De mate van klachten die iemand ervaart als gevolg van artrose zijn sterk verschillend. Zo zijn er mensen met ernstige afwijkingen, maar zonder veel pijn. Er zijn ook mensen met minder aantoonbare klachten die toch veel pijn ervaren. De klachten die kunnen voorkomen zijn:

  • Stijfheid in de ochtend en/of bij het begin van bewegen, ook wel startstijfheid genoemd Meestal verdwijnt deze stijfheid na een paar minuten tot een half uur
  • Bot op bot contact, dat resulteert in stijfheid en pijn
  • Ernstige vervormingen van de gewrichten

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • Als gevolg van het verouderingsproces. Afname van het kwaliteit van kraakbeen is een normaal proces. Vrijwel iedereen boven de zestig jaar lijdt eigenlijk wel aan een bepaalde mate van artrose
  • Overbelasting door bepaalde sporten of werk
  • Naar aanleiding van een breuk of een aangeboren scheefstand in het gewricht

In beweging blijven is het belangrijkste wat je kunt doen. Als gevolg van de pijn en stijfheid heb je vaak de neiging minder te gaan bewegen. Beweging zorgt er echter voor dat de gewrichtsvloeistof voedingstoffen naar het kraakbeen kan vervoeren waardoor dit in een betere conditie blijft. Ook zorg je er door voldoende beweging en oefeningen voor, dat de omliggende spieren sterk blijven/worden waardoor er minder druk op het gewricht komt en de klachten niet verergeren. Oefentherapie en een actieve leefstijl kunnen dus een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van je leven.

Hand spreiden en knijpen

Ga staan of zitten. Strek ŽŽeen arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.

Vingers en duim aantikken

Ga zitten en strek je arm voor je uit terwijl je handpalm naar boven wijst. Tik met je vingers om de beurt je duim aan. Van pink naar wijsvinger en van wijsvinger weer naar pink.

Balletje knijpen

Strek je arm voor je uit met de handpalm omhoog. Pak het balletje of de klei. Maak nu een knijpende beweging en ontspan. Draai dan de handpalm naar beneden en herhaal deze beweging.

Een ganglion is een omkapselde holte, gevuld met een geleiachtige vloeistof. Een ganglion ontstaat vanuit een gewrichtskapsel of uit het omhulsel van de pees. Het doet zich het meest voor aan de handen, de pols, de voeten en de enkels.

Bij ganglion ontstaan er klachten als pijn en krachtsverlies. Deze ontstaan meestal door druk van de zwelling op aangrenzende pezen of zenuwen. De zwelling kan ook ontsierend zijn.

Een ganglion kan ontstaan door:

  • Slijtage (artrose) van het betreffende gewricht
  • Instabiliteit van de pols na beschadiging van de banden rond de hand of pols (bijvoorbeeld na een breuk of door hypermobiliteit).

Als het ganglion je geen klachten geeft kun je ervoor kiezen om het beloop af te wachten. De helft van de ganglions verdwijnt vanzelf. Wil je hier niet op wachten en/of geeft het ganglion je klachten dan kun je ervoor kiezen om het ganglion te laten leegzuigen of operatief te laten verwijderen. Helaas is dit geen garantie voor het weg blijven van de ganglion omdat deze zich opnieuw kan vullen met gewrichtsvocht.

Pols draaien

Ga op een stoel zitten. Steun met je onderarm op de tafel of op de leuning van je stoel. Draai cirkels met je pols van klein naar groot en probeer hierbij je onderarm zo stil mogelijk te houden.

Hand spreiden en knijpen

Ga staan of zitten. Strek ŽŽeen arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.

Met je vingers piano spelen

Ga rechtop zitten. Leg je hand plat op de tafel. Beweeg je vingers é鎎n voor ŽŽéén omhoog en weer omlaag. Herhaal de oefening.

Balletje knijpen

Strek je arm voor je uit met de handpalm omhoog. Pak het balletje of de klei. Maak nu een knijpende beweging en ontspan. Draai dan de handpalm naar beneden en herhaal deze beweging.

Rekken van de duimmuis

Tot voor enkele jaren geleden werd de term RSI vaak gebruikt, maar deze is in toenemende mate vervangen door KANS (Klachten van Arm, Nek en Schouder). Er wordt onderscheid gemaakt tussen aspecifieke en specifieke KANS.

 

Aspecifieke KANS
Bij aspecifieke KANS is er niet direct een specifieke medische diagnose aan te wijzen. Deze KANS klachten komen het meeste voor.

 

Specifieke KANS
Bij een specifieke KANS klacht wordt wel een lichamelijke oorzaak vastgesteld. In totaal zijn er 23 specifieke KANS aandoeningen.
Voorbeelden van specifieke KANS klachten zijn:

  • Carpaal tunnelsyndroom
  • Tenniselleboog
  • Golferelleboog
  • Inklemmingsklachten van de schouder

De belangrijkste symptomen bij KANS klachten zijn:

  • Pijn
  • Tintelingen of een doof gevoel
  • Kramp/vermoeidheid
  • Stijfheid
  • Krachtsverlies

In ernstige gevallen komen zwellingen, veranderingen van huidkleur en verschillen in temperatuur voor.

Er is vaak sprake van een combinatie van factoren die tot KANS leiden. Oorzaken kunnen zowel binnen als buiten het werk liggen.

 

Werkgerelateerde factoren

  • Werkdruk
  • Werkorganisatie
  • Werktijden
  • Werkplek
  • Werkwijze

Persoonsgebonden factoren

  • Verkeerde houding
  • Slechte werk-privé balans
  • Stress
  • Eentonig werk
  • Weinig sociale ondersteuning van collega’s

Het belangrijkste bij KANS is dat je achterhaalt welke risicofactoren in jouw specifieke geval een rol spelen bij het ontstaan en in stand houden van de klachten. Beginnende KANS klachten herstellen vaak vanzelf door kleine aanpassingen in het werkgedrag of houding te doen . Ook is het van belang om te analyseren of er in de privé sfeer zaken meespelen die de klachten kunnen veroorzaken en/of in stand houden. Zit je thuis bijvoorbeeld veel achter de computer dan is het ook daar belangrijk dat je een goed ingestelde werkplek hebt, voldoende rustmomenten neemt en voldoende van lichaamshouding wisselt.

 

Tips

  • Zorg voor een gezonde leefstijl door veel te bewegen en te sporten, gezond te eten en voldoende te slapen
  • Positieve mindset
  • Wissel voldoende af in houding en taken tijdens het werk
  • Zorg voor een optimale ergonomie

Hand spreiden en knijpen

Ga staan of zitten. Strek ŽŽeen arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.

Vingers en duim aantikken

Ga zitten en strek je arm voor je uit terwijl je handpalm naar boven wijst. Tik met je vingers om de beurt je duim aan. Van pink naar wijsvinger en van wijsvinger weer naar pink.

Met je vingers piano spelen

Ga rechtop zitten. Leg je hand plat op de tafel. Beweeg je vingers ŽŽéén voor ŽŽéén omhoog en weer omlaag. Herhaal de oefening.

Bij De Quervain is er sprake van een ontsteking van de twee pezen aan de strekzijde van de duim en de tunnel, waar deze pezen door lopen. De wand van deze tunnel wordt gevormd door een slijmvlies, dat een soort zachte glijlaag maakt, waardoor de pezen gemakkelijk heen en weer kunnen schuiven. Wanneer dit ontstoken raakt spreken we van een tenosynovitis, hierdoor wordt de beweging van de duimpezen stroever en pijnlijker.

De symptomen die kunnen voorkomen bij De Quervain zijn:

  • In het begin heb je vaak last van een doffe, branderige pijn aan de duimzijde van de pols
  • Als de ontsteking toeneemt, kan de pijn verder uitstralen richting de onderarm en duim
  • Er kan bij toename ook krachtsverlies van de duim ervaren worden.

  • De oorzaak van deze aandoening is vaak gelegen in overbelasting, waarbij het veelvuldig herhalen van dezelfde beweging irritatie en ontsteking tot gevolg kan hebben.
  • De oorzaak van de aandoening kan ook gelegen zijn in rechtstreeks herstel van de pols of een val op de duim.
  • Mensen met reuma hebben een grotere kans op het ontwikkelen van De Quervain.
  • Zwangerschap en het geven van borstvoeding kunnen de klachten ook veroorzaken. Vrouwen in de leeftijd van 35-55 jaar hebben een grotere kans op deze aandoening.

De aanpak is afhankelijk van de ernst van de ontsteking, de duur van het letsel en jouw medische voorgeschiedenis.

 

In de acute fase is het verstandig om de belasting van de duimpezen zoveel mogelijk te beperken of te stoppen. Na 2 weken rust is herstel vaak al merkbaar. Als klachten toch aanhouden kan een duimspalk ondersteunen. De duimspalk is afneembaar en zorgt ervoor dat de pols in een rust positie blijft en de bewegingen van de duim worden beperkt. Hierdoor kunnen de beide pezen tot rust komen.

 

In overleg met de huisarts kunnen pijn/ontstekingsremmers worden voorgeschreven.

Hand spreiden en knijpen

Ga staan of zitten. Strek ŽŽeen arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.

Vingers en duim aantikken

Ga zitten en strek je arm voor je uit terwijl je handpalm naar boven wijst. Tik met je vingers om de beurt je duim aan. Van pink naar wijsvinger en van wijsvinger weer naar pink.

Rekken van de duimmuis

Rekken van de duimpezen

Last van je Hand?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?