Spanningshoofdpijn is hoofdpijn die ontstaat door spanning en stress. De spanning ontstaat vaak in de nek en schouderspieren en geeft een uitstralende pijn naar het hoofd. Vaak wordt dit gevoeld als een strakke pijnlijke band om het hoofd.

Migraine en spierspanningshoofdpijn 2018.jpg

De symptomen van spanningshoofdpijn zijn:

  • Drukkende pijn, of een strakke pijnlijke band om het hoofd
  • Gespannen nek- en schouderspieren
  • Extra gevoelige spieren van de nek, schouders en schedel
  • De klachten hebben een relatie met stressvolle periodes of gebeurtenissen
  • De pijn duurt enkele uren tot dagen en gaat vanzelf weer over

Let op!
Belangrijk gegeven is dat er eerst nek- en schouderpijn ontstaat en daarna hoofdpijn. Mocht dit in jouw geval andersom zijn, dan adviseren wij je contact op te nemen met de huisarts.

De volgende factoren kunnen de oorzaak zijn van spanningshoofdpijn:

  • Een verkeerde (werk)houding
  • Een spanningsbron die al langere tijd aanhoudt
  • Het verkeerd uitvoeren van werkzaamheden
  • Slecht slapen

  • Probeer die zaken die spanning geven zo veel mogelijk te voorkomen.
  • Denk voldoende aan je rust en plan energiegevende activiteiten in
  • Zorg in stressvolle tijden extra goed voor jezelf.
  • Slaap en ontspan voldoende.
  • Eet gezond en beweeg voldoende.
  • Houd een hoofdpijndagboek bij zodat je eventuele patronen leert kennen.

Nek rekken zijwaarts close-up

Schouders achterwaarts rollen

Ga rechtop zitten en laat je armen naast je hangen. Maak achterwaartse cirkels met je schouders. Begin met kleine cirkels en maak deze steeds groter.

Houdingcorrectie in zit

Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knie‘n zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.

Ademhaling in zit

Ga op een stoel zitten en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling. Volg je ademhaling door je neus, keelholte richting borst en buik. Ontspan je buik. Voel je buik groter worden wanneer je inademt en weer kleiner worden als je uitademt. Volg je ademhaling ongeveer 5 minuten. Haal aan het einde diep adem en adem langzaam uit.

Migraine is een heftige hoofdpijn (vaak aan 1 kant van het hoofd) die vaak in aanvallen komt, welke in duur kan variëren van een paar uur tot een paar dagen. De aanval gaat vaak samen met misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en geluid. Er zijn grofweg twee soorten migraine: migraine met aura en migraine zonder aura.

 

Migraine zonder aura
Migraine zonder aura wordt gekenmerkt door hevige hoofdpijn, vaak gepaard met misselijkheid en overgeven. Daarnaast is er sprake van overgevoeligheid voor licht en geluid.

 

Migraine met aura
Migraine met aura wordt naast bovenstaande verschijnselen gekenmerkt door het krijgen van blinde vlekken, doof gevoel, tintelingen, spraakstoornissen, het zien van flitsen en vage, golvende beelden voorafgaand aan de hoofdpijn. Bovendien kan het voorkomen dat er een deel van het lichaam gedeeltelijk minder kracht heeft of zelfs tijdelijk verlamd is.

Migraine.JPG

De symptomen worden verdeeld in de algemene kenmerken, en in auraverschijnselen. De auraverschijnselen stoppen wanneer de migraineaanval begint.

Algemene kenmerken:

  • Geleidelijk toenemen van hoofdpijn
  • Kloppende pijn in het hele gezicht
  • Misselijkheid en overgeven
  • Verergering van de pijn bij beweging en fysieke belastingen
  • De heftigheid van de pijn varieert bij een aanval
  • Concentratieverlies

Auraverschijnselen:

  • Zien van flitsen en schitteringen
  • Blinde vlekken
  • Verminderde kracht en gevoel in 1 kant van het lichaam
  • Gehoor of spraak problemen.

Migraine komt ongeveer bij 1 miljoen mensen voor in Nederland en voornamelijk bij vrouwen. Er is nog geen wetenschappelijke verklaring voor migraine gevonden. Wel zijn er factoren waarvan bekend is dat die invloed kunnen hebben op het ontstaan, en factoren die een aanval kunnen uitlokken.

 

Factoren die invloed kunnen hebben op het ontstaan van migraine:

  • Erfelijke component. Migraine is in grote mate (maximaal 50%) genetisch bepaald.
  • Vaatvernauwing. Vaak wordt gesuggereerd dat migraine met de bloedvaten te maken heeft. Het lijkt alsof de bloedtoevoer even belemmerd is, waarna de toevoer zich weer herneemt.
  • Gat tussen hartboezems.
  • Tijdelijk minder zuurstof in de hersenen. Wanneer er daarna wat meer zuurstof in de hersenen komt, kunnen de bloedvaten gaan verwijden en zo migraine tot gevolg hebben.
  • Verstoorde energievoorziening van de hersenen.
  • Hormonale factoren bijvoorbeeld de periode voorafgaande aan de menstruatie.

Een geneesmiddel voor migraine is er helaas nog niet. Wel is het mogelijk om de factoren die de aanval kunnen opwekken te beperken:

  • Let op je eetpatroon en houdt rekening met voedingsmiddelen als koffie, alcohol en chocolade
  • Probeer op regelmatige tijden naar/uit bed te gaan
  • Drink niet te veel cafeïnehoudende dranken
  • Wacht niet te lang met het innemen van middelen tegen de hoofdpijn
  • Wanneer je een aanval hebt is het aan te raden om rust te nemen
  • Waarschuw bij hevige migraine je huisarts
  • Houd een hoofdpijndagboek bij, op die manier kun je eventuele patronen leren herkennen
  • Doe regelmatig ontspanningsoefeningen

Nek rekken zijwaarts - close-up

Nek rekken kin naar oksel (close-up)

Ademhaling in zit

Ga op een stoel zitten en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling. Volg je ademhaling door je neus, keelholte richting borst en buik. Ontspan je buik. Voel je buik groter worden wanneer je inademt en weer kleiner worden als je uitademt. Volg je ademhaling ongeveer 5 minuten. Haal aan het einde diep adem en adem langzaam uit.

Ademhaling in ruglig

Ga op je rug liggen en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling. Volg je ademhaling door je neus, keelholte richting borst en buik. Ontspan je buik. Voel je buik groter worden wanneer je inademt en weer kleiner worden als je uitademt. Volg je ademhaling ongeveer 5 minuten. Haal aan het einde diep adem en adem langzaam uit.

Schouders draaien in zit

Ga rechtop in een stoel zitten. Breng je armen zijwaarts op schouderhoogte. Buig je onderarmen omhoog, zodat je met je handen naar het plafond wijst. Beweeg nu je onderarmen en handen richting de grond en geleidelijk weer terug naar het plafond. Je draait vanuit je schouders. Herhaal deze beweging.

Last van je Hoofd?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?