In gewrichten zit kraakbeen en gewrichtsvloeistof welke ervoor zorgen dat botten soepel over elkaar heen kunnen bewegen. Bij artrose, ook wel slijtage genoemd, gaat er meer gewrichtskraakbeen verloren dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Hierdoor wordt het kraakbeen dunner en kan het op sommige plaatsen geheel verdwijnen, waardoor bot op bot contact kan ontstaan. Daarnaast vermindert de gewrichtsvloeistof (synovium). Het synovium is nodig om het gewricht soepel te bewegen en om schokken op te vangen. Als het synovium afneemt, schuren de gewrichtsoppervlakken (nog) meer over elkaar heen wat pijn en stijfheid kan opleveren. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de knie, nek, heup, schouder en de hand.

Als gevolg van de artrose ontstaat bot op bot contact met stijfheid en pijn tot gevolg. De mate van klachten die iemand ervaart als gevolg van artrose zijn zeer verschillend. Zo zijn er mensen met een ernstige afwijking maar zonder veel pijn en ook mensen met minder aantoonbare klachten die toch veel pijn ervaren. Klachten die ervaren kunnen worden zijn:

  • Stijfheid in de ochtend en na een periode van ‘het niet bewegen’ van het betreffende lichaamsdeel. Dit wordt ook wel startstijfheid genoemd. Meestal verdwijnt deze stijfheid na een paar minuten tot een half uur afhankelijk van de mate van artrose.
  • De beweeglijkheid van de nek kan beperkt raken bijvoorbeeld bij het draaien in beide richtingen.
  • Bij bewegingen van het hoofd kunnen crepitaties (zanderig geluid) waarneembaar zijn.

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • Als gevolg van het verouderingsproces. Afname van het kwaliteit van kraakbeen is een normaal proces. Vrijwel iedereen boven de zestig jaar lijdt eigenlijk wel aan een bepaalde mate van artrose
  • Overbelasting door bepaalde sporten of werk
  • Naar aanleiding van een breuk, operatie of een aangeboren scheefstand in het gewricht
  • De klachten kunnen toenemen door het slapen in buiklig

Als gevolg van de pijn en stijfheid heb je de neiging minder te gaan bewegen. Beweging zorgt er echter voor dat er voedingstoffen naar het kraakbeen worden vervoerd, waardoor het kraakbeen in betere conditie blijft. Ook zorg je er door voldoende beweging en oefeningen voor dat de spieren sterk blijven waardoor er minder druk op het aangedane gewricht komt. Hierdoor kun je voorkomen dat klachten verergeren. Probeer verder om niet meer op de buik te slapen, maar in rug- of zijlig te slapen. Een ergonomisch kussen kan hierbij ondersteuning bieden. Zorg verder voor een goede werkhouding om belastende houdingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Hoofd draaien rek

Kin intrekken: in 2 fases

Ga rechtop zitten. Steek je hoofd vooruit. Plaats vervolgens je hand tegen je kin. Duw je kin recht naar voren en vervolgens in 2 kleine stapjes naar achteren.

Acute nekklachten zijn vaak het gevolg van overbelasting van spieren en banden. Nekklachten die langer aanhouden 7 tot 12 weken of waarbij andere verschijnselen optreden zoals tintelingen, krachtsverlies of hevige uitstralende pijn in een of beide armen kunnen een andere oorzaak hebben. Mogelijk ligt de oorzaak dan in een nekhernia en/of bij ouderen in artrose van de nekwervels. Indien de nekpijn het gevolg is van een trauma kan ook gedacht worden aan een whiplash.

Bij nekpijn horen de symptomen:

  • Verhoogde spierspanning van de grote nekspieren
  • Een verminderde beweeglijkheid van de nek
  • De pijn kan uitstralen naar het hoofd, schouders en armen
  • Als gevolg van de nekpijn kan hoofdpijn ontstaan

De volgende factoren veroorzaken nekpijn:

  • Overbelasting van de spieren bijvoorbeeld bij het werken achter 2 beeldschermen of na klusactiviteiten
  • Een verkeerde houding waarbij je bijvoorbeeld met een bolle rug zit en het hoofd naar voren hebt staan
  • Een plotselinge (verkeerde) beweging
  • Langdurig omhoog kijken
  • Een verkeerde slaaphouding. Wij adviseren op de zij of de rug te slapen en niet in buiklig
  • Kou en tocht
  • Langdurige stress

Indien er geen duidelijke relatie is tussen de klachten en bepaalde activiteiten kan de oorzaak ook gezocht worden in andere aandoeningen, zoals een nekhernia, artrose, whiplash of de ziekte van Bechterew.

Bij acute nekpijn is het goed om de nek op geleide van pijn te blijven bewegen en warm te houden. Dit ontspant de spieren en stimuleert de doorbloeding.
Dit kun je doen door:

  • Het dragen van een sjaal
  • Het nemen van een warme douche of bad
  • Voorzichtig de nekspieren masseren
  • Binnen de pijngrenzen te oefenen
  • Een nieuwe (werk)houding aan te leren en veel af te wisselen
  • Ontspanningsoefeningen te doen

Neem bij uitstralende klachten naar de arm(en) en/of krachtuitval direct contact op met de huisarts.

Nek draaien

Ga rechtop zitten of staan en maak je wervelkolom zo lang mogelijk, alsof er een touwtje aan je kruin zit en je omhoog getrokken wordt. Draai je hoofd afwisselend naar links en naar rechts.

Nek rekken zijwaarts - close-up

Nek rekken, kin naar oksel (close-up)

Kin intrekken in 2 fases

Bij een nekhernia is er sprake van een uitpuiling van de discus of tussenwervelschijf naar achteren. Door de uitpuilende tussenwervelschijf, of door zwelling als gevolg van de weefselschade, ontstaat er druk op de zenuwwortels die aan de achterkant van de nek naar de armen lopen.

De belangrijke symptomen van een nekhernia zijn:

  • Uitstralende pijn in een of beide schouders en/of armen
  • Tintelingen
  • Verminderd gevoel
  • Krachtsverlies

Het naar voren buigen van de nek kan de klachten doen toenemen.

Bij iedere persoon ontstaan er in de loop der jaren kleine scheurtjes in de tussenwervelschijven, waardoor de elasticiteit van de tussenwervelschijven afneemt. Dit proces kan versneld worden door:

  • Overbelasting door een langdurige statische houding
  • Herhalende bewegingen

Nekhernia’s komen bij mensen onder de 50 jaar het meest voor. Bij mensen boven de 50 jaar is de tussenwervelschijf vaak al zo versleten dat deze niet snel meer zal uitpuilen.

  • Voorkom langdurige buiging van de nek.
  • Draag een sjaal, of neem een warme douche. Warmte helpt om de spieren te ontspannen en de doorbloeding te stimuleren.
  • Masseer voorzichtig de nekspieren en het hoofd.
  • Indien de klachten verergeren als gevolg van een verkeerde (werk)houding is het belangrijk dat je een nieuwe houding of werkwijze aanleert.

Let op!

Indien je krachtverlies ervaart in de hand en/of arm, is het verstandig om direct contact op te nemen met de huisarts.

Schouderbladen naar elkaar in zit

Ga rechtop zitten en laat je armen langs je lichaam hangen. Breng vanuit deze positie je schouderbladen naar elkaar toe en omlaag.

Nek rekken zijwaarts - close-up

Nek rekken, kin naar oksel (close-up)

Whiplash betekent letterlijk zweepslag. Je hoofd beweegt plotseling naar achteren en naar voren waardoor de banden en spieren in je nek worden uitgerekt. Door whiplash kunnen beschadigen ontstaan in je nek en bovenste deel van je rug. In dat gebied zitten wervels, spieren, banden en gewrichten die beschadigd kunnen raken. Daarnaast kan de krachtige beweging ook het functioneren van de hersenen (tijdelijk) verstoren.

Bij een whiplash kun je last hebben van pijn en stijfheid van de rug, nek of schouders. Concentratiestoornissen, hoofdpijnklachten, vermoeidheid, stemmingswisselingen, duizeligheid en vergeetachtigheid komen ook veel voor.

De ernst van het whiplash letsel wordt ingedeeld in verschillende gradaties.

  • Graad 0: De patiënt heeft geen klachten en/of afwijkingen.
  • Graad 1: Er is sprake van nekklachten, maar er worden geen afwijkingen gevonden.
  • Graad 2: Er is sprake van nekklachten en er worden afwijkingen gevonden zoals een afgenomen beweeglijkheid en drukpijn.
  • Graad 3: De patiënt heeft nekklachten en uitvalverschijnselen.
  • Graad 4: Er is sprake van nekklachten gecombineerd met botbreuken of dislocaties.

Het is zeer lastig om de diagnose whiplash vast te leggen, omdat het letsel vaak niet zichtbaar is. De diagnose ‘whiplash’ berust daarom in belangrijke mate op het verhaal van de cliënt en het lichamelijk onderzoek.

Een whiplash wordt veroorzaakt door een ongeval (vaak een kop- staartaanrijding) of andere plotselinge gebeurtenis, waarbij het hoofd krachtig naar achteren en naar voren wordt bewogen ten opzichte van de romp.

Zorg allereerst dat de nek na het ongeval door een arts is onderzocht, waarbij schade aan botten, banden en zenuwen is uitgesloten. Herstel van een whiplash kan traag verlopen. Gelukkig is ongeveer 90% van de mensen binnen een jaar hersteld.

 

De eerste dagen na het ongeluk

Wees de eerste dagen na het ongeluk voorzichtig met bewegen. Beweeg je nek regelmatig alle kanten op tot het punt waarop je pijn voelt. Als je gedoseerd beweegt, voorkom je dat je last houdt van je klachten.

 

Als je een halskraag hebt gekregen is het belangrijk deze niet te lang te dragen omdat je spieren juist moeten aansterken. Je kunt de halskraag dragen bij activiteiten die zwaar zijn voor je nek. Na 3 a 4 weken is het verstandig de halskraag helemaal niet meer te dragen en zoveel mogelijk op eigen kracht te doen.

  • Let goed op je houding en zorg ervoor dat je je nek goed strekt.
  • Wissel om de 15 à 20 minuten van houding.
  • Beweeg je nek om de 1 à  2 uur zonder dat het pijn doet.
  • Doe alles wat je gewend bent, alleen korter en met meer pauzes.

3 weken na het ongeluk

Als er niets kapot is in jouw nek dan mag je 3 weken na het ongeluk steeds iets meer gaan doen, ondanks de pijn. Het is hierbij belangrijk om binnen jouw grenzen van belastbaarheid te blijven bewegen. Een activiteitendagboek kan hierbij helpen. Voer regelmatig oefeningen uit en let op je houding zodat de nek en romp niet onnodig worden belast. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat bij mensen met een whiplash hun klachten verminderen als ze hun gewone dagelijkse activiteiten uitvoeren.

Nek draaien

Ga rechtop zitten of staan en maak je wervelkolom zo lang mogelijk, alsof er een touwtje aan je kruin zit en je omhoog getrokken wordt. Draai je hoofd afwisselend naar links en naar rechts.

Nek draaien close-up

Houdingcorrectie in zit

Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knieën zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.

Houding oefenen in zit

Tot voor enkele jaren geleden werd de term RSI vaak gebruikt, maar deze is in toenemende mate vervangen door KANS (Klachten van Arm, Nek en Schouder). Er wordt onderscheid gemaakt tussen aspecifieke en specifieke KANS.

 

Aspecifieke KANS
Bij aspecifieke KANS is er niet direct een specifieke medische diagnose aan te wijzen. Deze KANS klachten komen het meeste voor.

 

Specifieke KANS
Bij een specifieke KANS klacht wordt wel een lichamelijke oorzaak vastgesteld. In totaal zijn er 23 specifieke KANS aandoeningen.
Voorbeelden van specifieke KANS klachten zijn:

  • Carpaal tunnelsyndroom
  • Tenniselleboog
  • Golferelleboog
  • Inklemmingsklachten van de schouder

Beginnende klachten zijn vaak kortdurend van aard en hebben een directe relatie met een bepaalde handeling of statische houding. Vaak gaan deze klachten weer snel over als deze trigger verdwijnt of de handeling/houding op een andere wijze wordt ingedeeld. Naarmate de tijd verstrijkt kunnen klachten een meer continue karakter krijgen en/of kan de klacht zich uitbreiden naar een andere lichaamslocatie.

  • Pijn en stijfheid in een of meer plekken in de arm, nek, bovenrug, schouder, handen of vingers
  • Krachtverlies, tintelingen en verminderde kracht

Er is vaak sprake van een combinatie van factoren die tot KANS leiden. Oorzaken kunnen zowel binnen als buiten het werk liggen.

 

Werkgerelateerde factoren

  • Werkdruk
  • Werkorganisatie
  • Werktijden
  • Werkplek
  • Werkwijze

Persoonsgebonden factoren

  • Verkeerde houding
  • Slechte werk-privé balans
  • Stress
  • Eentonig werk
  • Weinig sociale ondersteuning van collega’s

Het belangrijkste bij KANS is dat je achterhaalt welke risicofactoren in jouw specifieke geval een rol spelen bij het ontstaan en in stand houden van de klachten. Beginnende KANS klachten herstellen vaak vanzelf door kleine aanpassingen in het werkgedrag of houding te doen. Ook is het van belang om te analyseren of er in de privé sfeer zaken meespelen die de klachten kunnen veroorzaken en/of in stand houden. Zit je thuis bijvoorbeeld veel achter de computer dan is het ook daar belangrijk dat je een goed ingestelde werkplek hebt, voldoende rustmomenten neemt en voldoende van lichaamshouding wisselt.

 

Tips

  • Zorg voor een gezonde leefstijl door veel te bewegen en te sporten, gezond te eten en voldoende te slapen en zorg voor een positieve mindset
  • Zorg voor een S-vorm in de wervelkolom: de onderrug is licht hol, de middenrug iets bollen en de nek weer licht hol.
  • Wissel voldoende af in houding en taken tijdens het werk
  • Zorg voor een optimale ergonomie
  • Voer oefeningen uit binnen de pijngrens
  • Als je ’s morgens wakker wordt met nekklachten is het aan te raden je te laten adviseren over een hoofdkussen
  • Laat minimaal om de 2 jaar de ogen testen om eventuele achteruitgang op tijd te constateren

Nek draaien

Ga rechtop zitten of staan en maak je wervelkolom zo lang mogelijk, alsof er een touwtje aan je kruin zit en je omhoog getrokken wordt. Draai je hoofd afwisselend naar links en naar rechts.

Nek rekken zijwaarts - close-up.

Nek rekken, kin naar oksel (close-up)

Schouders achterwaarts rollen

Ga rechtop zitten en laat je armen naast je hangen. Maak achterwaartse cirkels met je schouders. Begin met kleine cirkels en maak deze steeds groter.

Last van je Nek?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?