In de voet zitten middenvoetsbeentjes die samen komen met de voetwortelbeentjes (gewricht van Lisfranc). In gewrichten zit kraakbeen, wat ervoor zorgt dat de botten soepel over elkaar heen kunnen bewegen.

 

Bij artrose treedt overmatige slijtage op van het kraakbeen. Het gladde oppervlak wordt dun, brokkelig en/of het kraakbeen verdwijnt helemaal. Beschadigd kraakbeen herstelt nauwelijks. Wanneer de kraakbeenlaag dunner wordt of verdwijnt, bewegen de botuiteinden in een gewricht niet meer soepel langs en over elkaar. Er is een toenemende wrijving tussen de botten en dat doet pijn. Ook kunnen ruwe uitsteeksels ontstaan op het bot. Er kan zich vocht ophopen in het gewricht en omliggende weefsels (vandaar de zwelling). Zowel de pijn als de zwelling kunnen bewegen moeilijk maken.

Als gevolg van de artrose ontstaat bot op bot contact met stijfheid en pijn tot gevolg. De mate van klachten die iemand ervaart als gevolg van artrose zijn verschillend. Zo zijn er mensen met ernstige afwijkingen maar zonder veel pijn en ook mensen met minder aantoonbare klachten die toch veel pijn ervaren. Klachten die ervaren kunnen worden zijn:

  • Stijfheid bij het begin van bewegen, ook wel startstijfheid genoemd, meestal verdwijnt deze stijfheid na een paar minuten tot een half uur
  • Pijn/stijfheid ter hoogte van de wreef (bovenkant voet)
  • Pijn bij bewegen, pijn in rust (tijdens slaap), startpijn (’s ochtends na nacht slapen)
  • Zwelling en warmte (er is dan sprake van een ontsteking)
  • Pezen, spieren en banden rondom het gewricht kunnen ge‰ïrriteerd en pijnlijk zijn
  • Verandering van stand in het gewricht door artrose
  • Pijn bij het naar binnen buigen en kantelen van de voorvoet
  • Krakend gevoel bij bewegen (vooral bij het naar beneden en naar binnen bewegen voet)
  • Lopen en traplopen gaan vaak moeilijk

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • Mindere kwaliteit van het kraakbeen, als gevolg van het verouderingsproces (dit is een natuurlijk proces!)
  • Erfelijkheid kan ook een rol spelen
  • Na een breuk in het gewrichtsoppervlak
  • Overgewicht
  • Slecht schoeisel
  • Ziekte van Lyme
  • Stand van de voet zoals een holvoet of een platvoet

Als gevolg van de pijn en stijfheid heb je de neiging minder te gaan bewegen. Beweging zorgt er echter voor dat er voedingstoffen naar het kraakbeen worden vervoerd, waardoor het kraakbeen in betere conditie blijft. Ook zorg je er door voldoende beweging en oefeningen voor dat de spieren sterk blijven waardoor er minder druk op het aangedane gewricht komt. Hierdoor kun je voorkomen dat klachten verergeren.

Bewegen en een actieve levensstijl zorgen dus voor een positieve bijdrage aan de kwaliteit van leven en helpen de klachten te verminderen.

Voet buigers met handdoek.

Looppatroon oefenen

Staan op 1 been

Rol met de voet over een voorwerp

Hielspoor is een verdikking van het bot. In feite is een hielspoor dus niet de aanleiding tot irritatie of pijn maar veelal het gevolg. Het ontstaan van hielspoor is moeilijk te duiden. Twintig jaar geleden was deze aandoening nauwelijks bekend. Aangenomen wordt dat steeds comfortabeler schoeisel, gecombineerd met de gestegen populariteit van sporten (hardlopen, tennis, enz.), heeft geleid tot een toename van overbelastingsletsels zoals hielspoor. Soms openbaart hielspoor zich korte tijd nadat met sporten is begonnen, dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Ook een staand beroep, soms in combinatie met overgewicht, kan tot hielspoor leiden.

 

Het uitrekken van de vezelband komt vooral voor bij mensen die:

  • Een standsafwijking van de voet hebben
  • Veel lopen of staan
  • Vaak hardlopen
  • Een zwaar lichaamsgewicht hebben
  • Stijfheid in achillespees of kuitspieren hebben

De ontsteking kan leiden tot:

  • Pijn en irritatie
  • Vaak ontstaat er na verloop van tijd een hielspoor
  • De pijn kan goed aangewezen worden en is vaak fel van aard
  • De pijn zit meestal aan de onderzijde van de voet bij het hielbot
  • De pijn is vooral aanwezig bij het opstaan, maar kan zo erg zijn dat de voet niet goed belast kan worden

Tijdens de voetafwikkeling bij lopen, rennen en sporten het lopen komt er rek op de peesplaat onder de voet. Bij overbelasting wordt het peesblad langdurig uitgerekt. De aanhechting van de vezels aan het hielbot komt onder grote spanning te staan en het botvlies kan gaan ontsteken.

Als je echt van je hielspoor af wilt, dan is het belangrijk om voor een lange termijn oplossing te zoeken en de oorzaak van hielspoor aan te pakken. De oorzaak van hielspoor is het voortdurend uitrekken van de vezelband door overbelasting en een verkeerd looppatroon.

 

Je kunt daarom het best het volgende doen:

  • Het is van belang om gebruik te maken van goede schoenen
  • Draag stevige wandelschoenen, schoenen met een goed voetbed en steun in de hiel
  • Draag geen zachte, slappe, nauwelijks steun gevende schoenen, slippers of schoenen met hoge hakken

Bij een hielspoor wordt er te hard aan de peesplaat getrokken, hierdoor is deze ontstoken. Deze spanning moet dus verminderd worden. Dit kan gedaan worden op de volgende manieren:

  • Doe rekoefeningen om de kuitspieren en de peesplaat op lengte te brengen.
  • Voer spierversterkende oefeningen voor de voetspieren uit
  • Als je je voet teveel naar binnen neerzet bij het neerkomen tijdens het (hard)lopen wordt de peesplaat mogelijk te zwaar belast. Je (hardloop)schoenen zijn dan niet geschikt voor je type voet of loopstijl, of versleten
  • Bij doorgezakte voeten (platvoeten) komt er veel meer spanning op de peesplaat. Een podoloog kan hiervoor speciale inlegzolen maken.
  • Een schokdempende hakverhoging vermindert de pijn en zorgt voor minder spanning op de peesplaat. Gebruik deze alleen op de korte termijn of verkorting van de achillespees te voorkomen.
  • Stugge (hardloop)schoenen geven meer spanning op de peesplaat, vooral de bal van de voetzool moet flexibel zijn
  • Let op je gewicht, een hielspoor komt vaker voor bij mensen met overgewicht

Enkel mobiliseren naar achter

Voet buigers met handdoek

Ga met je voeten op een handdoek staan. Beweeg met je tenen de handdoek onder je voet door. Doe dit zonder je voet op te tillen.

Kuitspieren; tenenstand op de trap met 2 benen

Ga met je voorvoeten op de onderste tree van een trap of op opstapje staan. Laat je hakken rustig richting de grond zakken totdat je rek voelt in je kuitspieren. Houd deze positie 5 deconden vast. Beweeg nu weer langzaam omhoog.

Kuitspieren; tenenstand op de trap met één been

Ga met je voorvoet op de onderste tree van een trap of opstapje staan. Laat je hak rustig richting de grond zakken totdat je rek voelt in je kuitspier. Houd deze positie 5 seconden vast. Beweeg nu weer langzaam omhoog.

Masseren onderkant voet.

Het vetkussen, dat zich onder de hiel bevindt, zorgt voor een goede demping tijdens het staan en lopen. Het vetkussen is een massa van dicht op elkaar zittende vetkamers dicht onder de huid van de onderzijde van de voet. Naarmate we ouder worden verliest het vetkussen deels zijn functie, doordat het dunner wordt en het dempend vermogen vermindert. Hierdoor kan het hielbeen overbelast of geïrriteerd kan raken.

Symptomen waar je last van kunt hebben bij deze aandoening zijn:

  • Pijn bij drukbelasting op de achterzijde van de hiel (en rondom).
  • Verdoofd gevoel, tintelingen of stekende pijn aan de onderzijde van de hiel en/of onder de bal van de voet in onbelaste situatie (zoals in de nacht of in rust) en/of bij stand en/of bij lopen.
  • Een doorgezakte voet.

Oorzaken die schade aan het vetkussen tot gevolg kunnen hebben zijn:

  • Veroudering
  • Verkorte kuitspieren
  • Een holvoet of platvoet
  • Overbelasting: springen,landen op hiel (turnen), hardlopen, overgewicht en/of een staand beroep
  • Komt meer voor bij diabetes, als complicatie bij chemokuur, bij neuropathie
  • Slecht schoeisel

Zorg dat je in de beginfase overbelasting voorkomt. Blijf de voet wel bewegen om verstijving te voorkomen maar beweeg tot de pijngrens. Draag goede schoenen, dit zijn schoenen met schokdemping (bijvoorbeeld hardloopschoenen) of schoenen met een goed voetbed. Draag geen hoge hakken (maximum hoogte 3 cm). Een ijspakking van ongeveer 15 minuten kan wat verlichting van de pijnklachten geven. Loop regelmatig op blote voeten om de vetkamerstructuur onder de voeten in goede conditie te houden (deze klacht komt veel minder voor in culturen waar veel op blote voeten gelopen wordt).

Tenenstand op step: excentrisch

Ga met je voorvoeten op de onderste tree van een trap of opstapje staan. Ga langzaam op je tenen staan. Laat vervolgens je hakken snel richting de grond zakken totdat je rek voelt in je kuitspieren. Beweeg nu weer langzaam omhoog. Herhaal deze beweging.

Rekken onderkant voet

Rol met de voet over een voorwerp

Voorvoetpijn is een aandoening waarbij je pijn hebt aan één of meer middenvoetbeentjes.

Bij voorvoetklachten heb je last van de volgende symptomen:

  • Er is een zeurende of scherpe pijn aanwezig onder de bal van de voeten
  • Druk op de kopjes van de middenvoetsbeentjes is pijnlijk, van onder en/of van boven, dit kan duiden op een overbelasting van de voorvoet
  • Soms is de bal van de voet opgezet en ziet rood, dit kan duiden op een kapselontsteking in de voorvoet
  • De pijn neemt veelal toe bij belasting van de voet en neemt af bij rust

Klachten in de voorvoet kunnen veroorzaakt worden door:

  • Een overbelasting van spieren, zenuwen, kapsel en botten
  • Dit kan komen door eeltvorming onder de voorvoet, welke een hogere druk tot gevolg kan hebben
  • Nauw zittende schoenen
  • Schoenen met een (hoge) hak

Het belangrijkste advies in geval van voorvoetpijn is het dragen van goed schoeisel, waarbij geadviseerd wordt om het dragen van een hak te vermijden.

 

Het verwijderen van eelt, indien van toepassing, is een praktisch tweede advies.

Voetstrekkers rekken

Rol met de voet over een voorwerp

Excentrisch trainen kuitspier (fase 1).

Last van je Voet?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?