Manage jouw arousal level!

marketing

marketing

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Topsquasher Laurens Jan Anjema vertelt hoe hij zijn arousal level managet. Hoe zorg je dat je alert en toch ontspannen bent op een belangrijk moment? Welke mate van spanning voel jij gedurende je (werk)dag? Stel jezelf deze vraag eens voor een belangrijke presentatie of een belangrijke afspraak. Dit helpt je je energie te managen en optimaal te presteren. In onderstaand filmpje vertelt Laurens Jan wat hij doet om zijn arousal level te managen

Transcriptie video:

“Stel dat je een schaal hebt van 0 tot 200 en we noemen dit arousal level. Als jij een wedstrijd begint zou je dus eigenlijk moeten zitten op 100. 100 is precies de juiste arousal; je bent alert, ontspannen, je hebt zin om te spelen maar je arm trilt niet.
Rogier: Even voor de luisteraars, arousal is de mate van spanning.
Laurens Jan: Dus voor een wedstrijd stel ik mezelf de vraag “Lau, waar zit je op die schaal?”. Dat kan elke keer anders zijn. Meestal zit ik erboven, want ik wil dingen onwijs goed doen. Dus meestal zit ik op 150-160 en dan moet ik mezelf dingen inspreken die me relaxter maken. Zoals ok, ik wil vandaag dat je makkelijke en mooi beweegt. Het heeft in één keer niet meer met resultaat te maken van ‘ik moet winnen, ik moet winnen, want de volgende ronde kom ik dan tegen die’. Nee, ik wil dat je heel makkelijk slaat en heel smooth beweegt. En weet je wat, het is squash. Het is immers je hobby man, het is leuk, geniet ervan. Voel de trillingen van die bal door die snaren door dat frame door die grip in je hand.

In het moment zitten

Als mijn arousal level veel te laag is, dat heb je ook wel eens als je een minder belangrijke wedstrijd speelt, dan moet ik dingen zeggen als ‘luister, deze wedstrijd die gaat komen, dit wordt de test van mijn karakter. Hier gaan mensen mij op afrekenen’. En ja, zo probeer ik in mijn hoofd een soort finale van een WK te maken.
Rogier: Wat je dus eigenlijk zegt, op het moment dat ik teveel spanning voel, dan ga ik eigenlijk in het moment zitten. Dan voel ik de bal en dan speel je dus beter. Dat zijn eigenlijk de dingen die we op de werkvloer ook kunnen doen. Als je gestrest bent en bijvoorbeeld een lunchwandeling gaat maken en dan bijvoorbeeld naar de eendjes gaat kijken, dan ontspan je. In het moment zitten helpt je de arousal omlaag te krijgen. Als ik te rustig ben, dan geef je jezelf een soort oppepper.”

Gezond thuiswerken,
hét online platform voor vitaal thuiswerkend Nederland.

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules. 

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?