De digitale disruptie van de gezondheidszorg is niet meer te stoppen. Dus grote marktspelers als Google, Apple en Microsoft zetten hun kaarten vol in op e-health. En tech-investeerders verwachten dat de nieuwe Uber of Airbnb uit de medische sector komt. Mogelijk ook uit Nederland. Een paar highlights.
Op het populaire SxSW-festival dat jaarlijks in Texas plaatsvindt, werd vorige maand voor het eerst een MedTech Expo georganiseerd. Honderden startups én diverse multinationals toonden daar hun nieuwe diensten en producten op het snijvlak van gezondheid en technologie. Philips was promintent aanwezig, waar MedTech en eHealth inmiddels corebusiness zijn. Het Nederlandse elektronicaconcern trok, uitgerust met tracking- en gsm-apparatuur, duizenden bezoekers onder het motto ‘Connect to Healthy’. Waarbij onderzoeken op het gebied van lichaamsbeweging, slaap, voeding en stemming via Twitter met het aanwezige publiek werden gedeeld.
Kramp
“De digitale disruptie van de gezondheidszorg is nu echt losgebarsten”, constateert Leon van der Vorst, Director Hospital 2 Home bij Philips. “En net als in andere sectoren zorgt die ervoor dat de consument echt centraal komt te staan. Dat betekent snellere, effectievere en transparantere dienstverlening, en een sterk groeiende mogelijkheid om je eigen gezondheid te managen.”
Lees het volledige bericht op emerce .