De situatie van de werknemer is de laatste jaren drastisch veranderd. Een werknemer was 10 jaar geleden bij een vast dienstverband verzekerd van een veilige toekomst. Nu verwacht je van de werknemer dat hij/zij zich blijft ontwikkelen en zichzelf interessant houdt voor de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt sinds de economische crisis vaak hetzelfde werk met minder mensen gedaan. De ervaren werkdruk is toegenomen. Organisaties besteden structureel aandacht aan kennisontwikkeling maar zien de energiebalans van de medewerker als een privézaak. Is dit terecht?
Vitaal leiderschap als onderdeel van de vitaliteit strategie
Een praktische handleiding voor HR-professionals en leidinggevenden voor het realiseren van vitale en gedreven medewerkers.
Goed voelen is goed doen
Zelf ben ik ondernemer in de bedrijfszorg, fysiotherapeut en energiemanagement coach/trainer. Samen met m’n compagnon zijn we 18 jaar geleden HC Health gestart. Met 70 collega’s dragen we bij aan de mentale en fysieke fitheid van medewerkers van o.a. ABN AMRO, Delta Lloyd en ANWB. We geloven dat de basis voor goed kunnen presteren ligt in een goede fysieke en mentale conditie. Onze innerlijke drive is mensen bewust te maken hoe ze hun eigen mentale en fysieke fitheid positief kunnen beïnvloeden. We hebben de overtuiging dat het (werkend) leven hierdoor leuker en uitdagender wordt.
Energiemanagement: een ‘must’ in plaats van een ‘nice to have’
Organisaties zoals Google en Microsoft en ook klanten als Delta Lloyd, ABN AMRO en Aon zijn zich bewust dat de huidige maatschappelijke veranderingen de komende jaren alleen maar sneller zullen gaan. Daarmee zal de druk op medewerkers blijven toenemen. Een medewerker die schittert onder druk zit goed in zijn vel, zal creatiever en vaker strategisch denken en meer aan zelfreflectie doen. In de huidige kenniseconomie zijn dit de competenties waar een medewerker het verschil kan maken. Organisaties zoals Google maken medewerkers bewust van energiemanagement principes en faciliteren beweging/sport en ontspanning binnen de bedrijfsvoering.
Zullen ze dit zien als een ‘must’ om beter te presteren dan de concurrentie of als een ‘nice to have?’
Energiemanagement principes zorgen voor betere prestaties op de werkvloer.
Onderstaand een aantal opmerkelijke resultaten uit een onderzoek uit 2014 waarin meer dan 20.000 medewerkers van alle functieniveaus van 25 verschillende branches middels een enquête zijn onderzocht (Bron: What is your quality of life @ work – 2013 en 2014).
Regelmatige oplaadmomenten gedurende een werkdag zorgen ervoor dat 40% van de respondenten creatiever is, 30% voelt een hoger welzijn- en gezondheidsniveau en 28% geeft aan zich beter te kunnen focussen.
Maar liefst 68% van de respondenten heeft aangegeven zich niet te kunnen focussen. Kun je je voorstellen wat een winst er te halen valt als een groter deel van een organisatie regelmatige oplaadmomenten neemt?
Taboe op het nemen van pauzes
Bij veel organisaties zie ik een taboe op het nemen van regelmatige pauzes. Kantoren worden massaal ingericht met ruimtes waar medewerkers kunnen ontspannen op een sofa. Zie jij wel eens een collega van je ontspannen in zo’n ruimte? Persoonlijk merk ik dat deze ruimtes meestal nauwelijks worden gebruikt en dat medewerkers binnen bedrijven veelal de overtuiging hebben dat ontspannen gedurende een werkdag ‘not done’ is.
Opmerkelijk, vind je ook niet? Zeker gezien verschillende onderzoeken juist de positieve effecten laten zien van regelmatige pauzes.
Focus op zieke werknemers
Een verklaring hiervoor ligt mogelijk in het gegeven dat binnen veel organisaties de aandacht vooral gericht is op het beperken van verzuim. Interventies worden veelal ingezet bij verzuimende medewerkers en niet voor alle (ook gezonde) medewerkers. Dit terwijl het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft aangetoond dat een toenemend aantal medewerkers ziek naar het werk gaan (presenteeism).
Bij vooruitstrevende organisaties zoals Delta Lloyd en Aon Hewitt zie ik dat er een verandering in de denkwijze heeft plaatsgevonden en dat gezondheid en energie bevorderende diensten voor alle medewerkers worden ingezet vanuit de overtuiging dat als medewerkers zich beter voelen, zij ook beter functioneren.
Leidend in de eigen gezondheid
Persoonlijk ben ik van mening dat inzicht hebben in energiemanagement principes medewerkers de mogelijkheid geeft om leidend te zijn ten aanzien van de eigen gezondheid en hoe ze zich kunnen voelen. Met het toepassen van deze energiemanagement principes zijn medewerkers en daarmee de organisaties beter in balans en is er meer ruimte voor zaken als duurzaamheid en innovatie. Ik ben van mening dat het aandacht hebben voor energiemanagement een ‘must’ is en zeker geen ‘nice to have’.