Voor het item ‘Health van de maand’ spreken we maandelijks de toonaangevende Health Managers en Chief Vitality Officers van corporate Nederland. Hierbij gaan we op zoek naar hun drijfveren, de uitdagingen, de good practices en de lessons learned. Wat maakt hun aanpak uniek en wat maakt dat zij succesvol zijn in hun rol?
Sustainable Performance
Deze maand is Joris de Haas aan het woord. Joris is Lead Change & Well-being bij ABN AMRO en speelt daarmee een belangrijke rol in het behalen van de Sustainable Performance doelen van de bank. Wat deze doelen inhouden? “Duurzame inzetbaarheid is een onderwerp waar we binnen de organisatie veel over praten. We willen ervoor zorgen dat onze collega’s stevig in hun schoenen staan. Nu en in de toekomst.”, vertelt Joris. “Mijn grote droom is dat al onze ruim 20.000 collega’s denken aan hun eigen inzetbaarheid en performance. Balans speelt daarin een grote rol.”
In zijn rol heeft Joris direct en indirect te maken met verschillende belangrijke stakeholders. Van het leiderschapsteams – met hun voorbeeldfunctie – en HR intern tot de Arbodienst en diverse verzekeraars extern. Ook HC Health maakt onderdeel uit van dit rijtje.
Investeren in well-being
Waarom ABN AMRO investeert in well-being? Daar kan Joris kort over zijn. “Well-being maakt onderdeel uit van ons toekomstig succes.”, begint hij. “Maar dat niet alleen. Als bank hebben we een duidelijke purpose voor de lange termijn: Banking for better, for generations to come. Daarin speelt de gezondheid en well-being van onze collega’s een belangrijke rol.”
Om eventuele risico’s voor medewerkers op het gebied van gezondheid en duurzame inzetbaarheid te achterhalen, zette Joris een gezondheidswinst onderzoek op touw. “Dit onderzoek constateerde dat het dramatisch gesteld is met de hoeveelheid zitten van onze collega’s binnen de bank. Met alle negatieve gevolgen van dien.”, vertelt Joris over de resultaten van zijn onderzoek. “Fysiek – en uiteindelijk ook mentaal – in beweging komen, heeft grote prioriteit gekregen.”
Zitten is het nieuwe roken
Zitten. We doen niets anders. We stappen ‘s ochtends in onze auto, nemen plaats achter een bureau, verplaatsen ons tijdens de lunchpauze naar een stoel in de kantine en ploffen na het avondeten met de afstandsbediening in de hand op de bank. Volgens Joris schuilt daar een groot gevaar in. “Mensen denken dat ze die grote hoeveelheden zitten, kunnen compenseren met een uurtje sporten in de avond. En dat is niet waar. Teveel zitten is daarom een echte sluipmoordenaar. De negatieve effecten – zoals verschillende ziektes en zelfs een vroegtijdige dood – ervan ervaar je pas over een tijdje.”, aldus Joris.
‘E-book; meer bewegen, minder zitten’
Welke gevolgen heeft ons sedentaire gedrag voor de gezondheid van individuele medewerkers? En wat zijn de kansen voor jouw organisatie wat betreft bewegen onder werktijd? In dit e-book zetten we de laatste onderzoeken omtrent zitten en bewegen op een rij.
Een omgeving die aanzet tot bewegen
“We zijn verslaafd gemaakt aan zitten. Zowel thuis als op de werkvloer.”, vertelt Joris. Daar is geen woord van gelogen. Je bent nog niet binnen en wordt al uitgenodigd om plaats te nemen. Joris licht toe: “Dat was vroeger op school al het geval. Het is er echt ingehamerd. Daar moeten we vanaf. Bewegen en staan moet – voor degenen die het kunnen – het uitgangspunt worden. Dat vergt echter wel een cultuurverandering.”
Bij ABN AMRO willen ze die verandering een duwtje in de juiste richting geven. Bijvoorbeeld door een werkomgeving te realiseren die aanzet tot bewegen. Waarin staan wordt gefaciliteerd en waar zitten de uitzondering is. Die toekomstdroom staat op het punt om uit te komen. Het hoofdkantoor ziet er over een aantal jaar namelijk heel anders uit. “In 2030 heerst de collectieve mindset dat je in principe staat wanneer je werkt.” begint Joris. “Om daarin te faciliteren moeten we moedige besluiten nemen. Het verminderen van het aantal tafels en stoelen bijvoorbeeld. Maar ook door ruimtes te realiseren waar men kan liggen, om even écht te ontspannen.”
Dat meer organisaties beginnen te beseffen dat we massaal minder moeten zitten, is duidelijk. Neem de High Tech Campus in Eindhoven als voorbeeld. Je boekt daar een vaste wandelroute over de campus in plaats van een vergaderruimte. Inspirerend!
Het kantoor van de toekomst
Maar ABN AMRO denkt verder dan dat. Het nieuwe gebouw komt er dan ook heel anders uit te zien. “Het is nog toekomstmuziek, maar we zijn al bezig met de invulling van ons nieuwe kantoor. Daar kom je niet zozeer een gebouw binnen, maar loop je een terrein op. Inclusief tuin, verschillende manieren om te overleggen en veel trappen en statafels. Het wordt een grote open ruimte, die aanzet tot bewegen.”, aldus Joris.
Naast zitten, staan er meer dingen op de agenda. Er wordt bijvoorbeeld ook nagedacht over goede licht- en geluidsoplossingen. Deze hebben namelijk een grote invloed op de algemene gezondheid. “De impact van geluid op je gezondheid wordt vaak onderschat. We kiezen dus niet voor een grote open kantoortuin. In plaats daarvan zorgen we voor afgesloten ruimtes voor focus werk en geven we mensen de mogelijkheid thuis te werken.”, legt de Haas uit.
Vrijheid is niet noodzakelijk vrijblijvend
Hybride werken – en medewerkers de autonomie geven hun dagen zelf in te delen – brengt natuurlijk ook de nodige gevaren met zich mee. Want zodra medewerkers enkel doen waar ze zelf zin in hebben, mist het kader. “De richting en doelen van de organisatie moeten duidelijk zijn. Net als de manier waarop we deze gaan realiseren. Zonder kaders – en zonder integriteit van onze collega’s – komen we nergens.”, begint Joris. “We moeten er dan ook voor waken dat de samenwerking er niet onder lijdt.” In deze uitdaging zullen veel grote organisaties zich zeker herkennen.
Maar ABN AMRO doet meer
Het zitten verminderen, daar zet Joris dus sterk op in. Een samenwerking met HC Health paste perfect in dit plaatje. Ons programma daagt medewerkers uit om gedurende de werkdag meer te bewegen én meer te ontspannen. Niet omdat het moet, maar omdat ze er zelf de voordelen van ervaren. Ook Joris ervaart de positieve effecten van onze subtiele aanmoedigingen:
“HelloWellbeing is een fantastisch programma met een ontzettend slimme constructie. Door middel van kleine teasers kunnen onze medewerkers in korte tijd resultaat behalen.”, vertelt Joris. Inmiddels weten steeds meer medewerkers van de bank hun weg naar het platform te vinden. Joris hoort dan ook veel positieve geluiden vanaf de vloer. “Bijvoorbeeld van mensen die voorafgaand aan een lange vergadering nog even een energizer meepakken. Of die na afloop juist een ontspanningsoefening opzoeken.”
Medewerkers van ABN AMRO werken tijdens het werk dus ook steeds vaker aan zichzelf. En dat moet het nieuwe normaal worden. Over dat nieuwe normaal gesproken… “Well-being is geen trend. Het is een manier van werken. Het is een integraal onderdeel van onze organisatie en de werkdag. Het moet dan ook vanzelfsprekend worden.”, aldus Joris.
Een verschil van dag en nacht
Voordat Joris (en ABN AMRO) met HC Health in zee gingen, stond het onderwerp welzijn al op de agenda. Er werd echter een andere invulling aan gegeven. “Onze collega’s konden voorheen gebruik maken van een fitnessruimte op kantoor. Dat budget hebben we nu ingezet voor HelloWellbeing – waarbij niet alleen fysieke, maar ook mentale gezondheid centraal staat. Dat was een rigoureuze overstap.”, begint Joris. “We stopten met iets waar mensen blij mee waren. We pakten als het ware iets van ze af.”
Hoe Joris en zijn team deze overstap in goede banen leiden? Door goed te communiceren. “We hebben een duidelijk verhaal naar buiten gebracht. Door transparant te zijn over de veranderingen die eraan zaten te komen én uit te leggen wat men concreet kon winnen.”, legt Joris uit. Dat heeft ontzettend goed uitgepakt voor ABN Amro. En dat zien ze terug in de cijfers van het eerdergenoemde gezondheidswinst onderzoek. Mensen vinden het echt leuk. Het maakt een enorme impact op de hele organisatie.
Niet alleen voor grote corporates
Eerlijk is eerlijk. Een grote bank als ABN AMRO heeft natuurlijk de luxe dat zij wat verder kunnen gaan in hun investeringen. Toch is Joris ervan overtuigd dat dit thema niet alleen is voorbehouden voor grote corporates. “Je kunt het ook laagdrempelig en klein maken. Sterker nog, je moet. Het is namelijk geen nice to have. Het is een must have. En geloof mij: de return on investment is het meer dan waard.”, legt Joris uit.
Hij raadt aan om met een simpele interventie te beginnen en vervolgens te bedenken hoe je jouw organisatie kunt inrichten om een zo groot mogelijke impact te maken op de duurzame inzetbaarheid én geluksfactor van je medewerkers. “Ze zullen je dankbaar zijn.”, moedigt de Haas aan.
Joris benadrukt ten slotte het belang van de intrinsieke gedragsverandering. “Het hele systeem zit nog in het oude gedrag. Je moet het er dus veel over hebben en mensen mee krijgen. Dat is essentieel voor succes. Hoe groot of klein je organisatie ook is.”