Voor het item ‘Health van de maand’ spreken we maandelijks de toonaangevende Health Managers en Chief Vitality Officers van corporate Nederland. Hierbij gaan we op zoek naar hun drijfveren, de uitdagingen, de good practices en de lessons learned. Wat maakt hun aanpak uniek en wat maakt dat zij succesvol zijn in hun rol?
Employability-, mobility center én Arbodienst in één
Voor het derde interview spraken we Muriël Thijssen, Vitality Manager van het Jaar 2017 en sinds 6 jaar actief bij DSM. Muriël vervult hier een dubbelfunctie; directeur van DSM Fit én bedrijfsarts. Het vervullen van een dubbelfunctie vindt Muriël belangrijk: ‘’Geneeskunde is een mooi vak en people management ligt helemaal in mijn straatje’’. Een ideale combinatie voor mij dus!
'Chief Vitality Officer' (CVO)
Muriel, directeur van de interne Arbodienst is onderdeel van het managementteam van DSM Nederland. Op zich is dat niet zo belangrijk, echter het zet het onderwerp en de verantwoordelijkheid voor “Health & Wellbeing” op gelijke hoogte als, Business, P&O en Finance en dat is echt bijzonder. De laatste jaren zijn de onderwerpen vitaliteit en duurzame inzetbaarheid steeds belangrijker geworden binnen de DSM organisatie en onderdeel geworden van de strategische agenda. Want zonder mensen geen organisatie. Mensen zijn de kern, het kloppende hart van ieder bedrijf. Dit is natuurlijk is ook nodig om aantrekkelijk werkgever te zijn voor de jongere generaties. Zij kiezen niet meer voor de traditionele bedrijfsculturen van alles opofferen voor de baas om maar zo snel mogelijk carrière te maken. En wat goed is voor mensen, is goed voor organisaties. Dan volgt profit vanzelf.
DSM fit/ work live center
Vanuit de gedachte “Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden” vond Muriel de Arbodienstverlening te reactief en heeft gestimuleerd dat er daarom het employability center en het mobility center met de Arbodienst in één center integreerden. Dit heet nu het DSM Fit/ “Work Life Center’. Vanuit hier kijkt men mee naar de gezondheid, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid van de medewerkers.
‘’Duurzame inzetbaarheid begint niet wanneer je ziek wordt, ook niet wanneer je oud wordt, maar het begint op dag 1 van je carrière bij DSM’’, zegt Muriel.
Bij DSM organiseren we vitaliteit rondom de medewerkers
DSM vindt persoonlijke aandacht ontzettend belangrijk. Het vindt voornamelijk door mond tot mondreclame plaats en daarnaast zetten vrijwilligers bij DSM zich in om anderen verder te helpen om hun talenten en passie in te zetten tijdens hun werk. De verschillende programma’s, zoals sustainable employability (DI) en #boostyourimmunity, zijn de grootste uitdaging. Om deze te integreren en op het juiste moment bij de juiste groep terecht te laten komen, en dat medewerkers willen, kunnen en mogen kiezen voor vitaliteit en gezondheid de volgende uitdaging ligt in het ontwikkelen van vitaal leiderschap, zodat leiders mensen weer kunnen coachen en ondersteunen en zelf niet opbranden bovendien. Zodat de medewerkers allemaal gaan samenwerken om een “cultuur van Vitality” op het werk te creëren.
Corona heeft remote dienstverlening versneld
Ook bij DSM heeft het Corona virus een flinke impact gehad. Alles kwam ineens tot stilstand en zo ook de face-to-face contacten. Muriël heeft nooit gedacht dat het zo zou meevallen om remote services te leveren. Dit gaan we zeker niet meer loslaten, zegt Muriel. Een prachtig voorbeeld daarvan zijn de PMO’s, de preventief medische onderzoeken. Deze zijn door het Coronavirus stilgevallen en in eerste instantie werd gedacht dat dit niet op afstand zou kunnen. Maar inmiddels krijgen de medewerkers thuis een checkbox waarmee ze zelf hun bloeddruk opmeten en een vingerprik doen voor cholesterol-, vitamine D- en suiker waarde. Een online rapportage en advies volgt. Tevens is de samenwerking met HC Health veranderd. Het Coronavirus maakte in één klap de organisatie helder. Veel aanbod online en makkelijk beschikbaar voor alle medewerkers.
Ook de remote verzuimbegeleiding verloopt goed. Muriël heeft als bedrijfsarts bijna geen enkel verzuimspreekuur meer zónder dat ze eindigt met een driegesprek met de manager erbij. Dat heeft een ongelooflijk sterk effect. Op deze manier wordt er niet over elkaar maar mét elkaar gepraat. In het begin was het even wennen voor medewerker en manager, maar inmiddels wordt er “vitueel” aan de deur geklopt door de managers om aan te sluiten. Zij willen weten wat ze kunnen doen om het re-integratieproces te versnellen en de werk gerelateerde factoren aan te pakken.
Door pandemie staat vitaliteit hoog op de agenda
“Sinds de pandemie wordt er totaal ander leiderschap vereist. De druk op DSM FIT was direct verhoogd en alle medische vragen kwamen bij ons terecht” zegt Muriël. Bij DSM FIT maken we sinds dat moment gebruik van shared decision making. Twee keer per week een teamoverleg op vaste tijden om zo alle binnengekomen vragen te kunnen beantwoorden. Door alle kennis te bundelen wordt vrijwel iedere vraag beantwoord en ontstaat er tegelijkertijd een ‘we can do it’ mentaliteit. Het heeft het ‘DSM Fit/ Work Life Center’ veel meer op de kaart gezet binnen het bedrijf. De ambitie van een aantal jaar geleden om gezondheid, veiligheid en vitaliteit standaard op de management agenda te zetten, is werkelijkheid geworden.
Boost your immunity campagne
Binnen DSM is het nu nog steeds code rood. Dit houdt in dat iedereen thuis werkt tenzij het niet anders kan. En dit is maar een heel klein gedeelte, dus de meeste medewerkers werken vanuit huis. Verder hebben de fabrieken zich heel goed en knap ingezet laat Muriël weten. Zij hebben een gedeelte van de productielijn omgebouwd om ziekenhuizen bij te staan en hier zijn weer nieuwe samenwerkingen uitgekomen. Ook een mooi initiatief binnen het bedrijf vindt Muriël dat de medewerkers budget hebben gekregen om voedingssupplementen te kunnen kopen om zo hun eigen immuniteit en die van hun gezinsleden te boosten. Er loopt nu een nu een derde #boostyourimmunity campagne in samenwerking met ZilverenKruis Achmea waar een groep medewerkers wordt gevolgd en een jaar lang supplementen en vitamines ontvangen in combinatie met vitaliteitsadviezen en begeleiding, om zo hun immuniteit en vitaliteit te optimaal te boosten én te behouden voor de lange termijn.
Sedentary behavior
Het grootste gevaar wat nu op de loer ligt is sedentary behavior. We doen het in in Nederland als het om zitten gaat, maar dat loopt nu de spuigaten uit. Er wordt minder bewogen door verminderd woon- werkverkeer, er ontstaan meer nekklachten, overgewicht, mentale klachtenen het is daarom belangrijk om het roer om te gooien. Mensen verleiden en motiveren om hun dagschema’s aan te passen. Een mooi voorbeeld daarvan is dat een uur geen 60 minuten duurt, maar 45 minuten. De overige 15 minuten kan worden besteed aan een kopje thee halen, even bewegen en het hoofd leegmaken. Net als op de middelbare school.
Eigen vitaliteit
Wanneer aan Muriel gevraagd wordt of ze zelf wel eens met haar vitaliteit worstelt, geeft ze aan dat ze het vele zitten vreselijk vindt en dat ze zichzelf heeft moeten aanleren regelmatig pauzes te nemen. De ene dag lukt dit beter dan de andere dag. Ze probeert elke dag 15.000 stappen te zetten om in beweging te blijven. Dit doet ze al 5 jaar sinds DSM FIT een activity tracker challenge binnen DSM heeft gedaan. Sindsdien is ze zogezegd ‘verslaafd’. Om voldoende beweging binnen haar dag te laten passen zorgt ze dat ze haar eigen agenda beheert. Muriël zorgt dat ze elke dag een pauze inplant van 1,5 uur waarin ze spoedzaken kan behandelen, maar ook een boodschapje kan doen. Zo slaat ze twee vliegen in een klap. Maar wat als Muriël niet aan haar 15.000 stappen zit aan het einde van de dag? Dan gaat ze ‘wandelend’ voor de TV het nieuws kijken om zo toch nog aan haar stappen en beweging te komen.
Trots
Waar Muriël ongelooflijk blij mee is, is dat het team het in deze bewogen tijd zo goed met elkaar samenwerkt en gemotiveerd is. Er is een positieve mindset, iedereen helpt elkaar en niemand gooit de handdoek in de ring. Daar is ze het meest trots op.
Grootste uitdaging
De grootste uitdaging voor het team is dat zij mee kunnen in de snelle wereld waar DSM zich nu in begeeft. Misschien dat ze in de toekomst het gedachtegoed van DSM FIT globaal kunnen uitrollen? Het lijkt Muriel fantastisch wanneer het onderwerp health & wellbeing, net als safety, in de genen komt van de medewekers en de organisatie. Iedereen die aan de slag gaat bij DSM, moet de ‘Lifesaving Rules’ tot zich nemen. Het is wel een droom van Muriël om ook ‘Healthsaving Rules’ te maken en die kans doet zich nu voor! Zodat de “H” Health binnen SHE (Safety, Health & Environment) evengroot wordt als de “S” van Safety.
Samenwerking HC Health
“Als ik kijk naar het doen, het ontwikkelen en het aanpassen aan de nieuwe situatie met alle services die HC Health biedt, dan passen deze echt naadloos bij de strategie die DSM heeft uitgezet. Daar ben ik heel tevreden over. Wat ik echt nog zou willen is het nog meer bij de medewerkers krijgen. Voor ons is het inmiddels gesneden koek, maar voor heel veel mensen nog niet en dat is zonde. Dat moeten we echt nog meer benutten.”