Voor het item ‘Health van de maand’ spreken we maandelijks de toonaangevende Health Managers en Chief Vitality Officers van corporate Nederland. Hierbij gaan we op zoek naar hun drijfveren, de uitdagingen, de good practices en de lessons learned. Wat maakt hun aanpak uniek en wat maakt dat zij succesvol zijn in hun rol?
Learning & Development en HR
Deze maand is Esther van Dijk aan het woord. Esther is Learning & Development manager bij Teva. Sinds anderhalf jaar combineert zij deze rol met een functie als HR-manager. Succes gaat voor Esther verder dan enkel het behalen van zakelijke doelen. Ook het creëren van een omgeving waarin individuele groei en welzijn centraal staan, staat hoog op haar agenda. “Wanneer je goed in je vel zit, op alle vlakken, kun je optimaal presteren. Je hebt het naar je zin op de werkvloer.”, begint Esther. “Daar heeft niet alleen de medewerker zelf iets aan, ook het bedrijf profiteert ervan.”
Esther is dan ook de drijvende kracht achter de verschillende vitaliteits- en welzijnsinitiatieven binnen Teva. Het ‘I Feel Fit’ programma van HC Health – geïntroduceerd in 2018 – is hier een voorbeeld van. Dit vitaliteitsprogramma bestaat uit diverse (individuele) coachingstrajecten, workshops en trainingen voor de medewerkers van Teva. Zodat zij zich elke dag fit én vitaal voelen. Thuis en op de werkvloer.
Het individu als focus
In Esther’s aanpak staat het individu centraal. Dit blijkt in de praktijk uiterst effectief te zijn. Ze benadrukt dat algemene inspiratiesessies weliswaar leuk zijn, maar lang niet altijd volledig aansluiten bij iemands persoonlijke situatie. Omdat men zich niet helemaal kan identificeren, lijkt het een ver-van-het-bed-show. Betrokkenheid ontbreekt hierdoor. In plaats van dat zo’n sessie aanzet tot actie, gaat men direct weer over op de orde van de dag. “Relevantie is cruciaal. Daarom laten we specifieke mensen kennismaken met specifieke onderwerpen. Dat zorgt voor het beste resultaat.”, aldus Esther.
Wat werkt bij Teva?
“Individuele coaching blijkt binnen Teva een schot in de roos.”, begint Esther. “Hoewel we hiermee minder mensen bereiken dan met bijvoorbeeld een inspiratiesessie, is het effect ongeëvenaard.”
Ook de waardering voor deze persoonlijke aandacht is groot. Volgens Esther vinden medewerkers het fijn dat een coachingsessie niet enkel over werk hoeft te gaan. Men kan met ieder probleem of vraagstuk bij een coach terecht, en weet dat deze gesprekken vertrouwelijk zijn. “Op dit moment maken er zo’n 15 mensen gebruik van het coachingsaanbod. Dat lijkt misschien weinig, maar het zijn toch weer 15 mensen die actief met zichzelf aan de slag gaan en hier de vruchten van plukken. Dat is geweldig.”, aldus Esther. Zo blijkt maar weer dat een zetje in de rug bij de juiste persoon – een medewerker die dreigt uit te vallen bijvoorbeeld – echt het verschil kan maken.
Waar Teva op het gebied van coaching nog tegenaan loopt, kan Esther kort over zijn. “Intrinsieke motivatie ontbreekt soms. Men trekt vaak pas aan de bel wanneer zich een urgent probleem voordoet en ze met tranen in de ogen bij hun leidinggevende zitten.”, vertelt Esther. “Dat is jammer, want preventieve coaching kan zo’n situatie juist voorkomen.”
‘E-book: mentaal veerkrachtige medewerkers’
Door de combinatie van voortdurende cognitieve overbelasting en structurele fysieke onderbelasting nemen mentale problemen onder medewerkers toe. Het goede nieuws is dat jij hier als HR-professional wat aan kunt doen. In dit e-book lees jij alles over het bouwen van een gezonde, productieve en veerkrachtige werkomgeving.
Mond tot mond reclame
Esther maakt in haar benadering het onderscheid tussen collega’s van de commerciële afdeling en collega’s in de productie. “We merken dat die eerste groep het makkelijker vindt om te praten en te reflecteren. Zij gaan dan ook vaker zelf op zoek naar hulp. De tweede groep is vaak wat terughoudender.”, merkt Esther op. “Het is voor iemand in de productie ook minder makkelijk om even bij de machine weg te stappen voor een gesprek. En dat terwijl ook zij gebaat kunnen zijn bij coaching of andere hulp.”
Dit verschil werd ook opgemerkt tijdens de algemene inspiratiesessies. Het verplichte karakter hiervan viel niet bij iedereen in goede aarde. “Men zat er omdat het moest, niet omdat ze er zelf de voordelen van inzagen.”, aldus Esther.
Uiteindelijk hebben Esther en haar team een manier gevonden om alle afdelingen op dezelfde lijn te krijgen. En wel met behulp van ‘ambassadeurs’. “Denk aan shift- en ploegleiders – die zelf hebben deelgenomen. “Zij hebben toen eerstehands ervaren wat coaching kan doen en konden hun ervaringen delen met hun medewerkers. ”Een prachtig voorbeeld van vitaal leiderschap, als je het ons vraagt!
Sleutelpersonen spelen een grote rol
Leidinggevenden – op ieder niveau – spelen dus een grote rol. Wanneer deze sleutelpersonen de toegevoegde waarde van een hulpmiddel inzien, en hun commitment aan zo’n oplossing laten zien, is het halve werk gedaan. “Dit is dan ook de reden waarom we managers en leidinggevende de initiatieven laten doorlopen. Vervolgens maken we hier succesfilmpjes van, welke we door de organisatie verspreiden. Dat werkt.”, licht Esther toe. “Herhaling is daarnaast essentieel. We blijven de verschillende mogelijkheden herhalen. Dan gaat er vanzelf ergens een lampje branden.”
Successen uit het verleden…
Die blijken over het algemeen geen garantie voor de toekomst. Toch bewijzen ze bij Teva het tegendeel. Het programma – I Feel Fit van HC Health – wordt al ruim 5 jaar aangeboden. Nieuwe én terugkerende medewerkers weten het aanbod steeds weer te vinden.
“Mensen die we in de beginfase hebben kunnen ondersteunen, komen vaak later terug met een aanvullende of verdiepende vraag.”, vertelt Esther. “Ze hebben een situatie uit het verleden inmiddels onder controle en vertrouwen erop dat we hen ook nu weer vooruit kunnen helpen. Dat is mooi om te zien.”
De individuele benadering – initiatieven in het leven roepen op basis van signaleringen – werkt dus. En daar is Esther trots op. “We bieden dit programma nu 5 jaar aan, naast enkele andere initiatieven. Dat blijven we doen. Fysiek en mentaal welzijn is voor ons geen trend. Het is geen eendagsvlieg maar een langetermijnvisie.”
Over de samenwerking met HC Health
De afgelopen 5 jaar hebben Teva en HC Health nauw met elkaar samengewerkt. Esther is zeer te spreken over het contact. “Sparren en brainstormen zijn een belangrijk onderdeel van onze samenwerking. Daaruit komt een consistente stroom van goede ideeën voort.”, licht Esther toe. “Er ontstaan voortdurend nieuwe mogelijkheden. Zo inspireert HC Health ons om na te denken over hoe dingen anders en beter kunnen.”
De volgende stap voor Teva? Een Een well-being platform dat de mogelijkheid biedt om op basis van individuele behoeften gepersonaliseerde aanbiedingen te presenteren. “We hebben beperkte zendtijd en willen daarom een kanaal creëren dat volledig op maat gemaakt is en past bij onze medewerkers. En daar kunnen we de hulp van HC Health goed bij gebruiken.”, aldus Esther.