Dit artikel maakt onderdeel uit van het gratis ‘Stappenplan: MDIEU subsidie’. Dit stappenplan duikt dieper in wat deze subsidie inhoudt en hoe organisaties deze cruciale subsidie kunnen aanvragen en optimaal benutten.
Gefeliciteerd! Je MDIEU subsidie is toegekend en dat betekent dat je van start kunt gaan met het uitvoeren van jouw plannen. Tegelijkertijd is het van belang om direct aandacht te besteden aan de administratieve vereisten. Een solide start van de projectadministratie voorkomt onnodig verlies van subsidie na afloop van het project. In deze blog nemen we je mee door de cruciale fasen na toekenning.
MDIEU subsidie toegekend: bepaal de startdatum
Nadat de MDIEU subsidie toegekend is, bepaal je zelf wanneer je het project start. Echter, de startdatum moet wel liggen tussen het moment waarop de subsidieaanvraag is ingediend en 3 maanden na de datum van de beschikking tot subsidieverlening. Ook moeten alle projecten uiterlijk op 31 december 2025 zijn afgerond. Er is geen minimale projectduur.
Na subsidieaanvraag start de projectadministratie
De projectadministratie is een essentieel onderdeel van de MDIEU subsidie voor duurzame inzetbaarheid. Het biedt gedetailleerd inzicht in de subsidiabele kosten en hun relatie tot de uitgevoerde activiteiten binnen het project. Het doel van de projectadministratie is niet alleen het registreren van financiële gegevens, maar ook het aantonen van de rechtmatigheid van de gedeclareerde kosten aan de hand van brondocumenten.
De projectadministratie bestaat uit vier onderdelen:
1. Financiële administratie;
2. Activiteiten administratie;
3. RVU-administratie (regelingen voor vervroegd stoppen met werken);
4. KvK-lijst.
In de verkorte handleiding projectadministratie vind je een helder overzicht van de eisen waaraan de projectadministratie moet voldoen. Deze handleiding geeft inzicht in de verschillende onderdelen van de administratie en de benodigde informatie die daarbij verzameld moet worden als de MDIEU subsidie toegekend is.
Jaar nadat MDIEU subsidie toegekend is: voortgangsverslag en voortgangsgesprek
Een jaar na de startdatum is het tijd om een voortgangsverslag op te stellen. Gebruik hiervoor het aangewezen format. Zorg ervoor dat de accountant het verslag en de projectadministratie controleert binnen acht weken. Het benodigde protocol voor de accountant kun je hier vinden.
Wanneer je deze documenten hebt geüpload in het subsidieportaal, zal een medewerker van UVB een gesprek met je plannen om de voortgang te bespreken. Verder kijk je tijdens dit gesprek terug op het eerste jaar van het project en bespreek je wat er nog gaat komen.
Na afronding van het project: aanvraag tot subsidievaststelling
Na de einddatum van het project heb je 22 weken om de digitale aanvraag voor subsidievaststelling in te dienen. Voor deze aanvraag dien je eerst een voortgangsverslag en een financieel verslag in te dienen, waarvoor specifieke formats beschikbaar zijn. Bovendien moeten beide verslagen en de projectadministratie worden gecontroleerd door een accountant, die hierover verslag uitbrengt. Het benodigde protocol voor de accountant kun je hier vinden.
Hulp nodig?
Waarom uitzoeken hoe het precies werkt, als HC Health dat al voor je heeft gedaan? Precies. Laat ons je helpen bij het indienen van jouw subsidieaanvraag en vergroot hiermee jouw kans op subsidie, terwijl je volledig ontzorgt wordt. Neem contact op en wij helpen je verder. Zo werken we samen aan een nog vitaler werkend Nederland.