Dit artikel maakt onderdeel uit van het gratis e-book: ‘Een integraal thuiswerkbeleid in 5 stappen’ incl. model thuiswerkovereenkomst. Het handboek laat je zien hoe je een thuiswerkbeleid lanceert dat zorgt voor minder verzuim & meer productiviteit.
Van een besparing op facilitaire kosten tot het terugdringen van de impact op het milieu: thuiswerken biedt veel voordelen. Maar met alle voordelen op een rij loop je het risico de negatieve kanten over het hoofd te zien.
Een integraal thuiswerkbeleid in 5 stappen
Thuiswerken staat hoog op de agenda van HR-professionals. Maar hoe ontwikkel je een modern thuiswerkbeleid? Je leest het in deze praktische handleiding incl. model thuiswerkovereenkomst voor HR-professionals.
In de laatste helft van 2020 horen we ook in Nederland steeds vaker negatieve geluiden. Een eerste indruk geeft een Duits onderzoek; mensen die graag weer naar kantoor willen geven daarvoor vier redenen aan:
Onder vind je de vier belangrijkste nadelen op basis van Nederlandse en internationale onderzoeken.
Vaker een ongezonde levensstijl
Uit studies blijkt dat de (partiële) lockdown bij veel mensen leidt tot stijging van ongezond eten, inactiviteit, stress en meer gebruik van alcohol en tabak. Daarbij blijkt dat de stijging in ongezonde voeding juist gebeurt bij mensen die al overgewicht of obesitas hebben. Een extra risico omdat juist deze groep vatbaar is voor corona.
Toename mentale klachten zoals burn-outs
De meest gemelde beroepsziekten zijn in 2019, net als in 2018, psychische aandoeningen, zoals burn-out, overspanning, depressie en posttraumatische stressstoornis. Tijdens corona zijn de aantallen verder opgelopen. Het gaat naar schatting om 78 nieuwe gevallen per 100 duizend medewerkers. Dit blijkt uit ‘Beroepsziekten in Cijfers 2020’ van het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten (NCvB).
Groei aantal fysieke klachten
Ook het aantal fysieke klachten is toegenomen. Uit onderzoek van het Radboud UMC blijkt dat medewerkers minder zijn gaan bewegen tijdens corona. Het stimuleren van beweging gedurende de werkdag is dan ook een uitdaging waar veel werkgevers mee te maken hebben. De groei in fysieke klachten vind je vooral in het aantal schouder- en elleboogaandoeningen. In deze categorie zijn 31 nieuwe gevallen per 100 duizend medewerkers gemeld. De cijfers zijn het hoogst in de bouw, industrie, energievoorziening, financiële dienstverlening en de gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening.
In het e-book 'Een integraal thuiswerkbeleid in 5 stappen' geven we een realistisch beeld over thuiswerken en hoe je hier als organisatie mee omgaat. Alleen zo gaat jouw thuiswerkbeleid impact maken!
Onvoldoende ondersteuning thuiswerken
Tenslotte merken we dat veel bedrijven simpelweg nog niet goed zijn ingericht op massaal thuiswerken. In het onderzoek ‘Werken tijdens de coronacrisis’ wordt gevraagd aan de deelnemers of er stress wordt ervaren, en zo ja, waardoor dat wordt veroorzaakt. Een groot deel van de deelnemers werkt nu vanuit huis en uit de eerste resultaten van het onderzoek blijkt dat procedures en taken niet altijd duidelijk zijn. Dit is goed te verklaren, want het aansturen van medewerkers op afstand vraagt om een andere stijl van leidinggeven.
Onderzoek van HC Health
Werk en blijf zoveel mogelijk thuis’ luidt het advies om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Vanaf maart 2020 zijn daarmee veel kantoren gesloten en werkt heel Nederland vanuit huis. Goed voor de verspreiding van het virus, maar wat doet deze regeling met de lichamelijke en geestelijke gezondheid van werkend Nederland?
Wij waren erg benieuwd en voerde daarom een marktonderzoek uit om inzicht te creëren in de gevolgen van het feit dat heel Nederland, als gevolg van de lockdown, vanuit huis werkt.
Ben je ook benieuwd naar de voordelen van thuiswerken voor jouw organisatie? Lees dan het artikel ‘Voordelen thuiswerken: 8 cruciale kansen voor organisaties’.