Dit artikel maakt onderdeel uit van het gratis e-book: ‘Een integraal thuiswerkbeleid in 5 stappen’ incl. model thuiswerkovereenkomst. Het handboek laat je zien hoe je een thuiswerkbeleid lanceert dat zorgt voor minder verzuim & meer productiviteit.
Vergaderingen werden Zoommeeting en forensen werd de trap op naar de werkkamer. Onder druk zijn we versneld terechtgekomen in de toekomst van werk. Jouw teams werken structureel meer vanuit huis. En omdat iedereen de schouders er onder heeft gezet, ging dit in 2020 niet eens heel onaardig. Maar wat nu het langer duurt? Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van thuiswerken?
Een integraal thuiswerkbeleid in 5 stappen
Thuiswerken staat hoog op de agenda van HR-professionals. Maar hoe ontwikkel je een modern thuiswerkbeleid? Je leest het in deze praktische handleiding incl. model thuiswerkovereenkomst voor HR-professionals.
Vooral voordat corona op zijn eerste hoogtepunt kwam, was er twijfel over thuiswerken. Ondanks dat onderzoeken al jaren de voordelen benoemen zag je bij leidinggevenden een bepaalde terughoudendheid. Zijn mijn medewerkers wel écht aan het werk? Ze zitten toch niet te Netflixen?
Internationale onderzoeken geven aan dat medewerkers die overwegend op afstand werken gelukkiger, blijer en productiever zijn in vergelijking met de medewerkers die op kantoor zitten. Bovendien besparen bedrijven op facilitaire kosten en beperken ze de impact op het milieu. Deze en andere kansen vind je hieronder op een rij.
Toename in productiviteit
Allereerst de grootste productiviteit mythe. Een onderzoek van twee jaar door Stanford University laat zien dat er wekelijks maar liefst een dag extra aan productiviteit geboekt kan worden wanneer mensen thuiswerken. Dat heeft voor een groot deel te maken met dat medewerkers die thuiswerken hun dag zonder afleiding kunnen starten en afsluiten. Hierdoor hebben ze op deze momenten simpelweg minder stress en afleiding en kunnen ze zich gemakkelijker concentreren.
In het e-book 'Een integraal thuiswerkbeleid in 5 stappen' geven we een realistisch beeld over thuiswerken en hoe je hier als organisatie mee omgaat. Alleen zo gaat jouw thuiswerkbeleid impact maken!
Afname personeelsverloop
Een grootschalig onderzoek in de US door Owl Labs concludeert dat bedrijven die werken op afstand actief ondersteunen tot wel 25% minder personeelsverloop hebben in vergelijking met bedrijven die dat niet doen. Ook het eerder genoemde onderzoek van Stanford University trekt soortgelijke conclusies; het verloop was 50% lager bij medewerkers die op afstand werken. Deze groep neemt minder lange pauzes, zijn minder dagen ziek en nemen minder vrije dagen op. Dat we eind 2020 andere geluiden horen in de vorm van toename in stress en het aantal burn-outs verklaren we vooral door de plotselinge overgang waarbij de genoemde onderzoeken zijn uitgevoerd onder bedrijven die langer ervaring hebben met werken op afstand.
Makkelijker talent aantrekken
Een derde punt gaat over het aantrekken van talent. Want ook medewerkers zelf zien voordelen van thuiswerken. In verschillende internationale onderzoeken worden de drie belangrijkste redenen voor thuiswerken genoemd: een betere focus en productiviteit, het verminderen van woon- en werkverkeer en een verbeterde werk- en leefbalans. Ook in Nederland horen we positieve geluiden door medewerkers. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) meldde in 2020 dat Nederlanders positiever over thuiswerken oordelen dan ze aan het begin van de crisis deden. Ook verwachten medewerkers dat ze vaker kunnen thuiswerken als de crisis voorbij is. Een opvallend feit uit een onderzoek in Engeland; bijna de helft van de ondervraagden gaat akkoord met een lager salaris wanneer dit betekent dat ze op de lange termijn ook kunnen blijven thuiswerken. Met deze onderzoeken op een rij kun je zeggen dat wanneer jouw bedrijf een goed beleid heeft rondom thuiswerken je eenvoudiger talent aantrekt dan concurrenten die dat niet hebben.
Besparing facilitaire kosten
Verder is er het argument van kostenbesparing. Logischerwijs scheelt het jouw bedrijf facilitaire kosten wanneer je kunt overgaan tot minder vierkante meters. Zelf waren we onder de indruk van de kosten per medewerkers als het gaat om facilitaire kosten. In best practices worden bedragen genoemd tot $2.000 per medewerker per maand. Niet voor niks dus, dat steeds meer bedrijven overwegen om een thuiswerkvergoeding te introduceren als compensatie voor hogere kosten als het gaat om bijvoorbeeld koffie en een hogere rekening als het gaat om gas, water en licht. Veel medewerkers verwachten dit ook. In een actueel onderzoek in Engeland komt naar voren dat de helft van de thuiswerkers vinden dat bedrijven een bijdrage zouden moeten leveren in de WiFi en telefoonkosten. 48% vindt dat dit ook geldt voor de elektriciteitsrekening. Vanzelfsprekend verschillen de aandachtspunten van een thuiswerkvergoeding per organisatie en arbeids- en thuiswerkovereenkomst.
Ben je ook benieuwd naar de andere kant van de medaille? Lees dan het artikel ‘Nadelen thuiswerken: een tikkende tijdbom onder vitaliteit, productiviteit en werkgeluk’.