Je e-mail checken tijdens het ontbijt, snel op de fiets om op tijd op werk aan te komen, na het openen van jouw inbox zie je de eerste mailtjes weer binnen stromen. Gedurende de dag ren je achter de feiten aan, je goed bedoelde to-do lijst puilt inmiddels uit en de frustratie begint te komen.
7 Gezonde werkgewoontes die medewerkers laten schitteren
In dit gratis e-book voor HR-professionals vind je praktische tips over hoe medewerkers energieker, gelukkiger en productiever kunnen zijn in hun werk.
Je probeert alle ballen tegelijk in de lucht te houden, overal op te reageren, alles te doen. Maar er is altijd meer. Al telefonerend kom je thuis, snel maak je nog even de gang naar de supermarkt om boodschappen te doen en serveert het eten, je checkt na het eten nog even je mail, je ervaart te weinig rust om recreatief te lezen, te weinig tijd om een vriend te zien, geen zin om te sporten, je komt moeilijk in slaap en staat de volgende dag vermoeid op en de volgende dag begint opnieuw.
Is dit voor jou ook herkenbaar? Voor mij was dit zeker het geval en reden om op zoek te gaan naar inspiratie om hier voor mijzelf een betere modus te vinden hoe hier mee om te gaan. Ik merkte aan mijzelf dat mijn hoofd vaak overliep, ik gedurende de dag van de een naar de andere taak sprong en s ’avonds vermoeid en rusteloos op de bank neer plofte. Ik had geen zin meer om te sporten of sociale contacten te onderhouden en merkte dat ik hierdoor minder energie kreeg.
Kortom, tijd voor actie! Ik besloot tijdens een week vakantie het boek van Tony Crabbe ‘Nooit meer te druk’ te lezen. Ik wilde meer controle over mijn leven en mij niet laten leiden door alles wat er gedurende de dag op mij af kwam. Dit boek heeft mij geïnspireerd om aan de slag te gaan en mijn dagen anders in te richten. Hierbij deel ik met jou 5 waardevolle tips om toe te passen in jouw werkdag. Want drukte is niet alleen slecht voor jouw gezondheid, ook voor relaties, geluk en jouw carrière!
5 waardevolle tips om toe te passen in jouw werkdag
1. Voorkom multitasking
Onderzoek toont aan dat wij gemiddeld elke 3 minuten van taak switchen. Wanneer je van de een op de andere taak overschakelt moet ons brein zich heroriënteren. Geschat wordt dat het gemiddeld 40% langer duurt om beiden taken af te ronden door het switchen. Multitasking werkt dus contraproductief. Als je één ding tegelijk doet krijg je altijd meer gedaan dan wanneer je twee of drie dingen tegelijk doet. Als je je aan deze regel houdt, kun je in een dag meer doen dan een ander in een week.
2. Focus, creëer concentratie
Velen van ons rennen van meeting naar meeting en hebben gedurende de week geen tijd om rustig na te denken. Je kan niet presteren in een kenniseconomie als je geen tijd hebt om na te denken. Zorg dus dat je hier tijd voor plant! Zorg daarnaast dat je je in deze tijd niet laat afleiden en probeer omgevingsprikkels te minimaliseren. Een van de grootste boosdoeners die onze focus gedurende de werkdag verstoren zijn alle notificaties die wij de hele dag binnen krijgen. Schakel daarom alle meldingen uit van zowel mail, whatsapp en Facebook. Laat daarnaast je collega’s weten wanneer ze je niet mogen storen en zorg dat je deze regels naleeft. Dit brengt al zo veel meer rust.
Niet voor niks dat Franse werknemers per 1 januari 2017 het wettelijk recht hebben om hun smartphone na werktijd uit te zetten. Meer hierover lees je in de blog van mijn collega Rogier ‘Franse werknemer mag smartphone na werktijd uitzetten‘.
3. Plan je werkdag
Ga voor jezelf na wanneer je het meest fris bent gedurende de werkdag. Bewaar de momenten waarop je brein het helderst is voor de belangrijkste/moeilijkste zaken. Voor velen zal dit de ochtend zijn. Plan in de ochtend jouw eigen Einstein moment, standaard blokken waarin je je stort op de moeilijkere projecten. Begin jouw dag met de moeilijkste taak of project, ofwel ‘Eat the frog’. Omdat je in de ochtend fris bent kost dit minder moeite! Ga daarnaast voor jezelf na wanneer je gedurende de dag minder productief bent en plan hier zaken in die minder concentratie vereisen, bijvoorbeeld het verwerken van mail.
4. Een opgeruimd hoofd
Zorg dat je een breindepot voor jezelf maakt. Dit is een veilige opslagplaats voor alles wat in je hoofd speelt en waar je even niets mee hoeft. Denk daarbij aan een opschrijfboekje of een smartphone. Zorg ervoor dat je dit altijd bij je hebt. Beperk jezelf tot het uitsluitend noteren van je gedachten of ideeën en zorg dat je dit lijstje regelmatig langs loopt zodat je niets vergeet. Je zal zien dat dit bevrijdend werkt en dat je makkelijker in slaap komt doordat je hoofd leeg is!
Tip: je hoofd leegmaken is één, ontspannen is twee. Ontspanningsoefeningen kunnen hierbij goed helpen. Ga naar onze ontspanningsoefeningen en test het zelf.
5. Bepaal je prioriteiten en plan je werkdag
De grootste verleiding ligt niet in lanterfanten maar in het doen van makkelijke routineklusjes, in plaats van complexe taken. Door druk zijn voelen we ons productief terwijl we moeilijk werk vermijden. Laat je aan het begin van jouw werkdag niet verleiden om meteen je mail te openen. Neem eerst 30 minuten tot 1 uur de tijd op te bepalen welke zaken belangrijk zijn om vandaag op te pakken. Open in dit uur je mailbox niet. Door dit voor jezelf op een rij te zetten voorkom je dat je meteen aan de slag gaat met het wegwerken van mailtjes en maak je tijd vrij voor zaken die er echt toe doen. Dit draagt bij aan zowel jouw succes als die van het bedrijf waar voor je werkt.
Jij en jouw organisatie in topvorm
HC Health biedt diverse diensten die ervoor zorgen dat jij en jouw collega’s mentaal en fysiek fit worden en/of blijven. Denk bijvoorbeeld aan een inspiratiesessie van maximaal één uur waarin we tijdens de lunchpauze inzicht geven in de persoonlijke energiebalans en tips geven hoe jij en je collega’s met een glimlach richting huis gaan na een werkdag. Ook bieden we vervolgstappen aan in de vorm van een uitgebreidere workshops vitaliteit en vitaliteitscoaching trajecten.