Mede door de aantrekkende economie en toenemende aandacht voor werkstress, beweging en gezondheid in het algemeen, gaan bedrijven steeds vaker investeren in de gezondheid van medewerkers. Bedrijven die ook in de toekomst succesvol willen zijn hebben baat bij gezonde, gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers. Succesvol vitaliteitsmanagement levert zowel voor het bedrijf als voor de werknemers vele voordelen op.
‘Een strategisch vitaliteitsbeleid in 3 stappen’
Vitaliteit staat hoog op de agenda. Maar hoe ontwikkel je een strategisch vitaliteitsbeleid? Je leest het in deze praktische handleiding voor HR-professionals.
Maar hoe ontwikkel je een succesvol beleid voor vitaliteitsmanagement welke aansluit op de behoefte van jouw organisatie? Het goed doordacht opstellen van een beleid voor vitaliteitsmanagement is ontzettend belangrijk. In de praktijk zien we dat bedrijven hier steeds beter in worden. Bedrijven nemen het vitaliteitsbeleid steeds vaker op als onderdeel van de bedrijfsstrategie. Hier ga ik in mijn blog niet verder op in, maar mocht je hier vragen over hebben neem dan gerust contact met ons op of download het e-book ‘Een strategisch vitaliteitsbeleid in 3 stappen‘.
Jouw doel met vitaliteitsmanagement
Waar bedrijven nog regelmatig mee worstelen is het evalueren van hun beleid ten aanzien van vitaliteitsmanagement. Wanneer is een interventie, het vitaliteitsprogramma of het gehele vitaliteitsbeleid succesvol? Heeft het bijgedragen aan het behalen van de organisatiedoelstellingen? Wegen de baten op tegen de gemaakte kosten? In dit blog wil ik je meenemen en inspireren op welke manieren een vitaliteitsbeleid succesvol geëvalueerd kan worden.
Door jouw inspanningen met enige regelmaat te evalueren kunnen verbeteringen eerder worden doorgevoerd. Hierdoor zul je succesvoller zijn in hetgeen je wilt bereiken.
Vitaliteitsmanagement wordt veelal met een specifiek doel ingezet door bedrijven. Bijvoorbeeld het verminderen van gezondheidsrisico’s zoals overgewicht, werkstress of fysieke klachten. Het verlagen van verzuim of het vergroten van de productiviteit en duurzame inzetbaarheid zijn ook veelgestelde doelen. Een integraal vitaliteitsbeleid brengt een grote investering met zich mee. Daarom is het belangrijk om vooraf goed na te denken over wat je wilt gaan meten en met welke frequentie. Door jouw inspanningen met enige regelmaat te evalueren kunnen verbeteringen eerder worden doorgevoerd. Hierdoor zul je succesvoller zijn in hetgeen je wilt bereiken. Ook kunnen tussentijdse resultaten worden gepresenteerd aan stakeholders om inzicht te geven wat de opbrengsten zijn voor het bedrijf of de medewerkers. Het is ontzettend belangrijk om stakeholders op de hoogte te houden, zij beheren immers vaak de budgetten voor gezondheid en vitaliteit.
Van doelstelling naar KPI
Om te meten of een vitaliteitsprogramma succesvol is beschrijf je eerst de doelen en op welke termijn je deze wilt bereiken. Bijvoorbeeld om het fitste bedrijf van Nederland te worden. Het kan een proces van enkele jaren zijn voordat je dit uiteindelijk bereikt. Daarom is het belangrijk om deze lange termijn doelstelling eerst te vertalen naar korte termijn doelstellingen. Door dit te doen zorg je ervoor dat het doel eenvoudiger te beïnvloeden is en je kun evalueren of je op de juiste weg bent. Als korte termijn doelstelling kun je bijvoorbeeld stellen om het percentage medewerkers dat voldoet aan de Nederlandse beweegnorm binnen 1 jaar met 10% te verhogen.
In samenspraak met onze klanten stellen wij altijd KPI’s (Key Performance Indicators) op om te monitoren of resultaten in lijn liggen met de doelstellingen. Een KPI meet altijd of iets goed, gemiddeld of niet goed is ten opzichte van de gestelde doelstelling. Zorg er voor dat de gekozen KPI’s duidelijk meetbaar zijn, oftewel SMART. Een KPI moet je objectief kunnen meten, zodat er achteraf geen enkele discussie kan ontstaan over het feit of deze wel of niet is behaald. Het opstellen van korte en lange termijn doelstellingen en deze vertalen naar concrete KPI’s is essentieel om jouw vitaliteitsbeleid te evalueren.
Welke KPI’s je kiest hangt af van de gekozen doelstelling en strategie van jouw organisatie.
Om het fitste bedrijf van Nederland te worden kan je bijvoorbeeld als KPI opstellen dat 40% van de medewerkers actief lid moet zijn van de aangeboden bedrijfsfitness binnen 1 jaar. Of dat 50% van de medewerkers op de fiets naar het werk komt. Het opstellen van korte en lange termijn doelstellingen en deze vertalen naar concrete KPI’s is essentieel om jouw vitaliteitsbeleid te evalueren.
Evaluatie van vitaliteitsmanagement
Jouw vitaliteitsmanagement kun je op verschillende onderdelen evalueren. Het is belangrijk om vooraf te bepalen welke resultaten je in de evaluatie wilt meenemen. Wat ons betreft is een onderverdeling te maken in: proces-, impact- of uitkomst evaluatie . Samen kun je dit gebruiken om de effectiviteit van jouw programma aan te tonen en te onderzoeken waar verbeteringen mogelijk zijn.
1. Procesevaluatie
Door het proces te evalueren kun je zien hoe goed je het programma hebt geïmplementeerd. De uitkomsten van de procesevaluatie kun je goed gebruiken. Zoals bijvoorbeeld bij het opstellen van toekomstige programma’s. Niet alleen vitaliteitsprogramma’s maar wellicht ook op andere gebieden binnen jouw organisatie.
Voorbeelden:
Om binnen de organisatie impact te hebben met jouw vitaliteitsbeleid is het essentieel om voldoende medewerkers te bereiken. Voldoende is inderdaad niet SMART, maar dit is uiteraard afhankelijk van de doelgroep en de doelstellingen.
2. Impact evaluatie
Bij het evalueren van de impact van jouw programma is kijk je naar de korte termijn effecten van jouw programma. Doordat de grootste effecten vaak pas na enkele jaren zichtbaar zijn is het belangrijk om ook de korte termijn effecten inzichtelijk te maken.
Voorbeelden:
3. Uitkomst evaluatie
Als je de uitkomsten van het programma evalueert kijk je meer naar de lange termijn effecten. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het gemiddeld 3-5 jaar duurt voordat lange termijn effecten goed zichtbaar worden.
Voorbeelden: