Het belangrijkste bij KANS is dat je achterhaalt welke risicofactoren in jouw specifieke geval een rol spelen bij het ontstaan en in stand houden van de klachten. Beginnende KANS klachten herstellen vaak vanzelf door kleine aanpassingen in het werkgedrag of houding te doen . Ook is het van belang om te analyseren of er in de privésfeer zaken meespelen die de klachten kunnen veroorzaken en/of in stand houden. Zit je thuis bijvoorbeeld veel achter de computer dan is het ook daar belangrijk dat je een goed ingestelde werkplek hebt, voldoende rustmomenten neemt en voldoende van lichaamshouding wisselt.

Tips

  • Zorg voor een gezonde leefstijl door veel te bewegen en te sporten, gezond te eten en voldoende te slapen
  • Positieve mindset
  • Wissel voldoende af in houding en taken tijdens het werk
  • Zorg voor een optimale ergonomie

 

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • als gevolg van het verouderingsproces. Afname van het kwaliteit van kraakbeen is een normaal proces. Vrijwel iedereen boven de zestig jaar lijdt eigenlijk wel aan een bepaalde mate van artrose.
  • Overbelasting door bepaalde sporten of werk
  • Naar aanleiding van een breuk of een aangeboren scheefstand in het gewricht

De mate van klachten die iemand ervaart als gevolg van artrose zijn sterk verschillend. Zo zijn er mensen met ernstige afwijkingen, maar zonder veel pijn. Er zijn ook mensen met minder aantoonbare klachten die toch veel pijn ervaren. De klachten die kunnen voorkomen zijn:

  • Stijfheid in de ochtend en/of bij het begin van bewegen, ook wel startstijfheid genoemd Meestal verdwijnt deze stijfheid na een paar minuten tot een half uur
  • Bot op bot contact, dat resulteert in stijfheid en pijn
  • Ernstige vervormingen van de gewrichten

 

In beweging blijven is het belangrijkste wat je kunt doen. Als gevolg van de pijn en stijfheid heb je vaak de neiging minder te gaan bewegen. Beweging zorgt er echter voor dat de gewrichtsvloeistof voedingstoffen naar het kraakbeen kan vervoeren waardoor dit in een betere conditie blijft. Ook zorg je er door voldoende beweging en oefeningen voor, dat de omliggende spieren sterk blijven/worden waardoor er minder druk op het gewricht komt en de klachten niet verergeren. Oefentherapie en een actieve leefstijl kunnen dus een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van je leven.


  • Hand spreiden en knijpen

    Ga staan of zitten. Strek één arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.


  • Vingers en duim aantikken

    Ga zitten en strek je arm voor je uit terwijl je handpalm naar boven wijst. Tik met je vingers om de beurt je duim aan. Van pink naar wijsvinger en van wijsvinger weer naar pink.


  • Met je vingers piano spelen

    Ga rechtop zitten. Leg je hand plat op de tafel. Beweeg je vingers één voor één omhoog en weer omlaag. Herhaal de oefening.

In gewrichten zit kraakbeen en gewrichtsvloeistof welke ervoor zorgen dat botten soepel over elkaar heen kunnen bewegen. Bij artrose, ook wel slijtage genoemd, gaat er meer gewrichtskraakbeen verloren dan er door het lichaam geproduceerd kan worden. Hierdoor wordt het kraakbeen dunner en kan het op sommige plaatsen geheel verdwijnen, waardoor  bot op bot contact kan ontstaan. Daarnaast vermindert de gewrichtsvloeistof vloeistof (synovium). Het synovium is nodig om het gewricht soepel te bewegen en om schokken op te vangen. Als het synovium afneemt, schuren de gewrichtsoppervlakken (nog) meer over elkaar heen wat pijn en stijfheid kan opleveren. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de knie, nek, heup, schouder en de hand.

 

Artrose kan verschillende oorzaken hebben:

  • als gevolg van het verouderingsproces. Afname van het kwaliteit van kraakbeen is een normaal proces. Vrijwel iedereen boven de zestig jaar lijdt eigenlijk wel aan een bepaalde mate van artrose.
  • Overbelasting door bepaalde sporten of werk
  • Naar aanleiding van een breuk of een aangeboren scheefstand in het gewricht

De mate van klachten die iemand ervaart als gevolg van artrose zijn sterk verschillend. Zo zijn er mensen met ernstige afwijkingen, maar zonder veel pijn. Er zijn ook mensen met minder aantoonbare klachten die toch veel pijn ervaren. De klachten die kunnen voorkomen zijn:

  • Stijfheid in de ochtend en/of bij het begin van bewegen, ook wel startstijfheid genoemd Meestal verdwijnt deze stijfheid na een paar minuten tot een half uur
  • Bot op bot contact, dat resulteert in stijfheid en pijn
  • Ernstige vervormingen van de gewrichten

 

In beweging blijven is het belangrijkste wat je kunt doen. Als gevolg van de pijn en stijfheid heb je vaak de neiging minder te gaan bewegen. Beweging zorgt er echter voor dat de gewrichtsvloeistof voedingstoffen naar het kraakbeen kan vervoeren waardoor dit in een betere conditie blijft. Ook zorg je er door voldoende beweging en oefeningen voor, dat de omliggende spieren sterk blijven/worden waardoor er minder druk op het gewricht komt en de klachten niet verergeren. Oefentherapie en een actieve leefstijl kunnen dus een positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van je leven.


  • Hand spreiden en knijpen

    Ga staan of zitten. Strek één arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.


  • Vingers en duim aantikken

    Ga zitten en strek je arm voor je uit terwijl je handpalm naar boven wijst. Tik met je vingers om de beurt je duim aan. Van pink naar wijsvinger en van wijsvinger weer naar pink.


  • Balletje knijpen

    Strek je arm voor je uit met de handpalm omhoog. Pak het balletje of de klei. Maak nu een knijpende beweging en ontspan. Draai dan de handpalm naar beneden en herhaal deze beweging.

Bij De Quervain is er sprake van een ontsteking van de twee pezen aan de strekzijde van de duim en de tunnel, waar deze pezen door lopen. De wand van deze tunnel wordt gevormd door een slijmvlies, dat een soort zachte glijlaag maakt, waardoor de pezen gemakkelijk heen en weer kunnen schuiven. Wanneer dit ontstoken raakt spreken we van een tenosynovitis, hierdoor wordt de beweging van de duimpezen stroever en pijnlijker.

 

  • De oorzaak van deze aandoening is vaak gelegen in overbelasting, waarbij het veelvuldig herhalen van dezelfde beweging irritatie en ontsteking tot gevolg kan hebben.
  • De oorzaak van de aandoening kan ook gelegen zijn in rechtstreeks herstel van de pols of een val op de duim.
  • Mensen met reuma hebben een grotere kans op het ontwikkelen van De Quervain.
  • Zwangerschap en het geven van borstvoeding kunnen de klachten ook veroorzaken. Vrouwen in de leeftijd van 35-55 jaar hebben een grotere kans op deze aandoening.

 

De symptomen die kunnen voorkomen bij De Quervain zijn:

  • In het begin heb je vaak last van een doffe, branderige pijn aan de duimzijde van de pols
  • Als de ontsteking toeneemt, kan de pijn verder uitstralen richting de onderarm en duim
  • Er kan bij toename ook krachtsverlies van de duim ervaren worden.

 

De aanpak is afhankelijk van de ernst van de ontsteking, de duur van het letsel en jouw medische voorgeschiedenis.

In de acute fase is het verstandig om de belasting van de duimpezen zoveel mogelijk te beperken of te stoppen. Na 2 weken rust is herstel vaak al merkbaar. Als klachten toch aanhouden kan een duimspalk  ondersteunen. De duimspalk is afneembaar en zorgt ervoor dat de pols in een rust positie blijft en de bewegingen van de duim worden beperkt. Hierdoor kunnen de beide pezen tot rust komen.

In overleg met de huisarts kunnen pijn/ontstekingsremmers worden voorgeschreven.


  • Hand spreiden en knijpen

    Ga staan of zitten. Strek één arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.


  • Vingers en duim aantikken

    Ga zitten en strek je arm voor je uit terwijl je handpalm naar boven wijst. Tik met je vingers om de beurt je duim aan. Van pink naar wijsvinger en van wijsvinger weer naar pink.


  • Rekken van de duimmuis


  • Rekken van de duimpezen

Een ganglion is een omkapselde holte, gevuld met een geleiachtige vloeistof. Een ganglion ontstaat vanuit een gewrichtskapsel of uit het omhulsel van de pees. Het doet zich het meest voor aan de handen, de pols, de voeten en de enkels.

Een ganglion kan ontstaan door:

  • Slijtage (artrose) van het betreffende gewricht
  • Door instabiliteit van de pols ontstaan na beschadiging van de banden rond de hand of pols (bv na een breuk) of door hypermobiliteit.

 

Bij Ganglion ontstaan er klachten als pijn en krachtsverlies. Deze ontstaan meestal door druk van de zwelling op aangrenzende pezen of zenuwen. De zwelling kan ook ontsierend zijn.

Als het ganglion je geen klachten geeft kun je ervoor kiezen om het beloop af te wachten. De helft van de ganglions verdwijnt vanzelf. Wil je hier niet op wachten en/of geeft het ganglion je klachten dan kun je ervoor kiezen om het ganglion te laten leegzuigen of operatief te laten verwijderen. Helaas is dit geen garantie voor het weg blijven van de ganglion omdat deze zich opnieuw kan vullen met gewrichtsvocht.


  • Pols draaien

    Ga op een stoel zitten. Steun met je onderarm op de tafel of op de leuning van je stoel. Draai cirkels met je pols van klein naar groot en probeer hierbij je onderarm zo stil mogelijk te houden.


  • Hand spreiden en knijpen

    Ga staan of zitten. Strek één arm voor je uit. Je handpalm is naar beneden gericht. Maak een vuist en strek vervolgens je vingers uit.


  • Met je vingers piano spelen

    Ga rechtop zitten. Leg je hand plat op de tafel. Beweeg je vingers één voor één omhoog en weer omlaag. Herhaal de oefening.


  • Balletje knijpen

    Strek je arm voor je uit met de handpalm omhoog. Pak het balletje of de klei. Maak nu een knijpende beweging en ontspan. Draai dan de handpalm naar beneden en herhaal deze beweging.


  • Rekken van de duimmuis

Hoe werkt Zelf aan de Slag met HelloFysio? 

Volg onderstaande stappen en werk aan je herstel met tips, adviezen en video-oefeningen.

  1. Klik op man of vrouw
  2. Klik op de locatie waar je pijn ervaart
  3. Klik op de aandoening die op jou van toepassing is
  4. Je kunt nu alle informatie over jouw aandoening lezen
  5. Ga aan de slag met de oefeningen en werk aan je herstel

Heb je een vraag over bovenstaande of wil je persoonlijk contact met één van onze fysiotherapeuten? Neem dan contact met ons op via 020 412 3006.