<< Terug naar inspiratie overzicht

Inspiratie 15 mar 2017 14:25

Goede tips om rugklachten door te lang zitten te voorkomen!


Wist je dat lang zitten een duidelijke relatie heeft met rugklachten? In vergelijking met staan is zitten anderhalf tot drie keer zo belastend voor je rug! In Nederland zitten we op een werkdag gemiddeld 6,8 uur. Daarmee zijn Nederlanders in Europa ‘kampioen zitten’. Als gevolg van onder andere zittend werk beweegt in Nederland 51 procent van de bevolking te weinig. Met een uurtje sporten op een dag compenseer je de negatieve effecten van langdurig zitten niet.

Gezond blijf je door het continu zitten af te wisselen met staan en beweging.

Een nieuwe gewoonte aanleren die ervoor zorgt dat je meer beweegt gedurende je werkdag, helpt je om gezond en fit te blijven.

Gezonde Werkgewoontes voorkomen rugklachten

Hoe verander je jouw werk- en leefstijl? Het 3V-gedragsveranderingsmodel is een simpel en effectief stappenplan dat je ondersteunt een voornemen, zoals meer bewegen op je werk, om te zetten in een dagelijkse gewoonte. In het begin kost een verandering altijd discipline. Door van de discipline een gewoonte te maken doe je jouw nieuwe gezonde activiteit onbewust, gaat het vanzelf en kost het je nauwelijks energie. De sleutel in de creatie van gewoontes hebben wij kort samengevat in het 3V-model:

  • Maak de gewoonte klein. Begin bijvoorbeeld door één oefening 2 minuten lang te doen, in plaats van te starten met 10 oefeningen.
  • Koppel de nieuwe gewoonte aan een bestaande gewoonte. Denk daarbij aan bestaande gewoontes zoals de computer aanzetten, koffie drinken, lunchen of een vast overleg. Ter inspiratie: ex topsporter Laurens Jan Anjema vertelt hoe hij ervoor zorgt dat hij een nieuwe gewoonte volhoudt.

  • Maak het jezelf makkelijk om de gewoonte te doen. Zet bijvoorbeeld je prullenbak aan de andere kant van de afdeling zodat je wel moet lopen. Zo beweeg je, zonder dat je erover nadenkt, meer.

10 Gezonde Werkgewoontes om rugklachten en een bezoek aan de bedrijfsfysiotherapeut voor te blijven:

  1. Neem elke ochtend bij binnenkomst op je werk de trap.
  2. Loop na de lunch even een rondje om het gebouw.
  3. Plan je interne afspraken in bij je gesprekspartner. Loop (en neem de trap) naar afspraken, zo beweeg je automatisch meer gedurende de dag.
  4. Loop of fiets van en naar je werk. Is deze afstand te groot? Loop dan de laatste vijf minuten. Is dit een gewoonte? Bouw dit dan op.
  5. Doe een (deel van) een vast overleg altijd staand. Naast de positieve gezondheidseffecten verloopt staand vergaderen 34% keer sneller dan een gewone zitvergadering.
  6. Werk met een verstelbaar zit- en stabureau.
  7. Gebruik de ‘workpace’-applicatie die op je beeldscherm aangeeft dat het tijd is om te staan en te bewegen.
  8. Draag een iWatch of andere wearable die na langdurig zitten kort trilt en je een seintje geeft om te bewegen.
  9. Maak gebruik van een centrale prullenbak voor de hele afdeling in plaats van een prullenbak naast elk bureau te hebben.
  10. Zet een flesje water op je bureau, zodat je automatisch meer water drinkt. Dit is gezond en het zorgt er ook nog eens voor dat je vaker naar het toilet loopt.

Wil je alles weten over het 3V-gedragsveranderingsmodel en hoe je op je werk in balans blijft? Lees dan vooral mijn boek ‘ 10 Gezonde Werkgewoontes’.
Open 10 Gezonde Werkgewoontes

Bekijk inkijkexemplaar 10 Gezonde Werkgewoontes

Bestel het boek hier 

 

 

Wil je vrijblijvend sparren over hoe we jouw organisatie stressbestendig en fit krijgen? Neem dan contact met mij op via rogier@hchealth.nl of laat hier je gegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Voortaan onze vitaliteitsmanagement updates automatisch in je mailbox?

Dat kan! Meld jezelf hier aan.

 

Meer weten? Neem contact op

Meer interessante blogs


Dromen, doelen en gewoonten

Een droom of een doel? Wat is het verschil nou eigenlijk? Waarom lijkt de één wel zijn/haar droom na te leven en de ander niet? Het is belangrijk om je bewust te zijn van het verschil tussen een droom, een doel en een kleine gewoonte. Met het verschil voor ogen kun je wellicht meer bereiken dan je nu denkt.

Lees meer

Wat moet jij weten over ergonomisch werken?

Met de introductie van het nieuwe werken en het toenemende gebruik van smartphones en laptops liggen lichamelijke klachten op de loer. Gemiddeld werken Nederlanders 3,8 uur per dag achter de computer. Echter in de praktijk zien wij zeer regelmatig medewerkers die dagelijks 9-10 uur beeldschermwerk uitvoeren. Dit is eerder regel dan uitzondering. Een hoop ellende kan worden voorkomen door medewerkers inzicht te geven in de risico’s van sedentair gedrag en beeldschermwerken en ook tips te geven hoe de werkplek verantwoord kan worden ingesteld.

Lees meer

11 Stappen voor een succesvol vitaliteitsbeleid

Vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, vergrijzing, verzuim, werkdruk, ontgroening; het zijn zeer relevante thema’s die tegenwoordig bij bijna alle bedrijven in Nederland spelen. Maar hoe implementeer je nu succesvol een vitaliteitsbeleid binnen jouw organisatie? De afgelopen 18 jaar hebben wij bij HC Health veel kennis opgedaan bij bedrijven als ABN AMRO, Delta Lloyd, CSU en vele andere. Die kennis deel ik graag zodat we met elkaar een bijdrage kunnen leveren aan vitaal werkend Nederland.

Lees meer