<< Terug naar inspiratie overzicht

Inspiratie 12 nov 2018 08:35

Hoe Top Zakenvrouw van 2017 Stress de Baas is


Het is een van de eerste warme dagen van het jaar als ik in het Aegon hoofdkantoor in Den Haag met Ingrid de Graaff een openhartig gesprek heb over hoe ze stress de baas is. In deze blog lees je wat Ingrid, als lid van de Aegon Board, doet om ondanks stress in balans te blijven.

Slapen cruciaal voor je persoonlijke vitaliteit

Uit een gezondheidsenquête van het CBS blijkt dat 1 op de 5 Nederlanders ouder dan 12 jaar slaapproblemen heeft en 41% daarvan negatieve gevolgen ervaart in het dagelijks functioneren. Ingrid heeft de laatste tijd ook slaapproblemen. Waar Ingrid wakker van ligt is bijvoorbeeld is onrechtvaardigheid. Overdag weet ze dit goed weg te drukken maar ’s nachts wordt ze ermee wakker. Onderstaande gewoontes zorgen dat Ingrid zo goed mogelijk in balans blijft en beter slaapt.

Ingrid’s 9 Gezonde Gewoontes

  1. Niet te zwaar eten. Veel salades en vis en geen rood vlees.
  2. In principe geen alcohol. Alleen in uitzonderlijke gevallen bijvoorbeeld met vriendinnen.
  3. Voor het werken 20 minuten wandelen waarbij ze bewust aanwezig is in de natuur. Dit zorgt voor een frisse start van de dag.
  4. Ingrid sport 2 keer per week met een personal training en loopt met de kinderen 1-2 keer per week 20 minuten hard.
  5. Om ‘nachts toch weer in te slapen concentreert ze zich op de ademhaling en denkt ze aan mooie positieve ervaringen zoals in haar geval aan de Himalaya en het Andesgebergte en voelt ze die heerlijke frisse berglucht.
  6. Voor balans tussen in en ontspanning neemt ze gedurende de werkdag pauzes om even op te laden
  7. Er is sociaal contact ook buiten het werk. Als Ingrid vriendinnen ziet plant ze meteen een volgende afspraak.
  8. Ze heeft de regel niet meer dan 2 avonden weg te zijn voor werk en is het hele weekend met haar kinderen.
  9. Thuis creëert ze positieve energie door de rondvraag bij het ontbijt; ’Waar verheug je je vandaag het meeste op?’, en bij het avondeten de vraag; ‘Wat was leuk vandaag?’. Ze gaat met de kinderen hierdoor anders de dag in. ‘Als je dingen bevestigd zie je ze meer’.

 

Naast Ingrid’s Gezonde Gewoontes zijn er nog heel veel andere kleine aanpassingen die je kunt doen om gezonder te werken. De belangrijkste 10 bundelde ik in mijn boek '10 Gezonde Werkgewoontes'.

Bekijk inkijkexemplaar 10 Gezonde Werkgewoontes.

Bestel het boek hier.

 

Wil je weten hoe we de medewerkers van onze klanten zoals ABN AMRO, ANWB en KLM mentaal en fysiek in beweging brengen?
Neem dan contact met ons op of mij persoonlijk via rogier@hchealth.nl.

Meer weten? Neem contact op

Meer interessante blogs


Stresspreventie: top prioriteit bij aanpak ongezond gedrag!

Wereldwijd wordt een groot deel van de ziektekosten veroorzaakt door de leefstijl van mensen: te weinig bewegen, roken, overmatig alcoholgebruik en slechte eetgewoontes. In het nieuwe regeerakkoord is daarom afgesproken dat meer aandacht nodig is voor de preventie van leefstijl gerelateerde aandoeningen. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft samen met patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, gemeenten, sportverenigingen en -bonden, bedrijven en maatschappelijke organisaties het nationaal preventieakkoord opgesteld. In deze blog  licht ik toe waarom stresspreventie top prioriteit zou moeten zijn binnen het preventieakkoord. Daarnaast wil ik in mijn blog organisaties uitnodigen om in teamverband aan de slag te gaan met stresspreventie tijdens de week van de werkstress.  

Lees meer

Hoe je gezond werkt, minder stress hebt en optimaal functioneert

Velen van ons zitten uren achter elkaar op kantoor. Het is eerder regel dan uitzondering dat we geen (of te weinig) tijd nemen voor ontspanning. In dit blog geeft onze bedrijfsfysiotherapeut Roelof je een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat je je gedurende je werkdag energieker voelt, minder last hebt van stress en dat je optimaal functioneert.

Lees meer

Stress door Week van de Werkstress

Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes. Volgens de overheid is het belangrijk dat werknemers en werkgevers gedurende de Week van de Werkstress van 14-17 november 2016 met elkaar over stress in gesprek gaan. Het aandacht geven aan oplossingen voor chronische werkstress lijkt me zeker zinvol. Maar door de nadruk te leggen op de term werkstress is het risico dat het probleem alleen maar groter wordt.

Lees meer