Scoliose is een zijdelingse kromming in de wervelkolom. Meestal ontstaan er twee bochten en een draaiing. De draaiing veroorzaakt, op borsthoogte bij de ribben, een bochel die ook wel gibbus genoemd wordt.  Circa 4% van de mensen heeft een scoliose waarvan ongeveer 10% een ernstige vorm.

Scoliose.JPG

Bij een scoliose kunnen de volgende klachten voorkomen:

  • Er is een S-vorm in de wervelkolom waar te nemen, waarbij en van de schouders en een bekkenhelft hoger staat
  • Omdat de ribben met gewrichtjes aan de wervelkolom verbonden zijn, draaien deze mee
  • Hierdoor zie je vaak een stuk schouderblad aan een kant uitsteken
  • Als iemand met scoliose voorover buigt, zie je duidelijk een bochel ontstaan op de rug, dit wordt een gibbus genoemd
  • De kromming kan pijn en bewegingsbeperkingen veroorzaken
  • Door verdrukking van de longen kunnen er ademhalingsproblemen ontstaan

Scoliose komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. In 80% van de gevallen ontstaat scoliose door een stoornis in de groei van de wervelkolom, zonder een bekende oorzaak. Verdere oorzaken van scoliose kunnen zijn:

  • Aangeboren afwijkingen aan de wervelkolom
  • Verlamde spiergroepen, door bijvoorbeeld een beschadiging van het ruggenmerg
  • Bij volwassenen kan een scoliose ontstaan door veranderingen aan de wervelkolom, bijvoorbeeld door een verschuiving van een wervel

Bij het vermoeden van scoliose bij jongeren is het belangrijk het beloop te monitoren en daarbij een arts in te schakelen. In de pubertijd tijdens het groeiproces neemt de kromming vaak toe. Hier kun je een aantal dingen aan doen:

  • Het dragen van een brace
  • Let goed op de houding
  • Tevens kunnen bepaalde oefeningen de klachten verlichten en/of voorkomen dat het erger wordt

Onderrug stabiliteit Superman

Houdingcorrectie in zit

Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knie:en zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.

Houdingcorrectie vanuit stand

Start vanuit een uitgezakte houding en ga dan zo recht mogelijk staan. Wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders meer naar achter en omlaag en je borst iets naar voren. Je knieën zijn licht gebogen.

Roeien met dynaband

Plank

De middenrug bestaat uit twaalf wervels. De wervels worden bij elkaar gehouden door bandjes en spieren. Tussen elke wervel zit een tussenwervelschijf en langs de wervels lopen zenuwen. Vanuit elke wervel in de middenrug loopt een rib links en rechts, die bij het borstbeen samenkomen. De pijn in de rug kan rechts van het midden, maar ook links van het midden optreden.

Je kunt last hebben van de volgende symptomen bij middenrugklachten:

  • Pijn (bij druk op borstkas/bij ademhaling).
  • Uitstraling (pijn, tintelingen) in borstkas.
  • Stijfheid in de middenrug na rust (zitten, opstaan na slapen).

  • Pijn in de middenrug komt veelal voort uit een verkeerde houding bv een ingezakte houding, langdurig werken in dezelfde houding, zware borsten, depressie of uit gewoonte. Overbelasting van gewrichten en spieren en een verhoogde spierspanning door vermoeidheid en/of spanningen kunnen ook middenrugklachten geven.
  • Pijn in de middenrug kan ook komen door versmalling (bv bij artrose) of een uitstulping van de tussenwervelschijf. Een S-bocht in wervelkolom of een versterkte hol-ronde rug verhogen ook de kans op klachten.
  • Abrupte beweging of een trauma (bijvoorbeeld door ongeluk of sport) kunnen plotselinge klachten geven.

Blijf de middenrug zoveel mogelijk bewegen binnen je pijngrens om verstijving te voorkomen. Beweeg regelmatig en kort om de middenrug los te houden. Door middel van warmte (douche of een warmtepakking) kan je de spieren rond de blessure zoveel mogelijk ontspannen. Let op je houding: voorkom een ingezakte houding en probeer een ontspannen houding met gestrekte rug aan te nemen. Voorkom overbelasting. Neem situaties die overbelasting veroorzaken met jouw fysiotherapeut door en kijk of er alternatieven zijn.

Onderrug spieren versterken buiklig

Schouderbladen naar elkaar in zit

Bovenrug strekken met handen in nek

Houding oefenen in zit

Het lichaam bestaat uit een stelsel van botten, welke een dragende functie heeft. Botten bestaan uit speciaal bindweefsel, wat aan de binnenkant zacht is en meer gehard is aan de buitenzijde. Bot is levend weefsel. Je hele leven lang wordt bot voortdurend opgebouwd en weer afgebroken. Voor het 30ste jaar is de opbouw groter dan de afbraak. Het bot groeit en wordt steviger. Na je 35ste jaar wordt de afbraak steeds groter en neemt de botdichtheid af. Op langere termijn worden de botten steeds brozer waardoor het makkelijker breekt. Osteoporose wordt ook wel botontkalking genoemd.

Vaak merk je niets van osteoporose, totdat je een bot breekt. Vaak zijn dit de botten van de wervelkolom, pols of heup. Ook kan je kleiner en wat krommer worden, omdat de wervels meer inzakken. Bij een derde van de mensen met osteoporose zakt de wervel in zonder dat je hier last van hebt. Andere mensen kunnen last hebben van botpijn. Deze pijn kan uitstralen naar de borstkas.

Bij het ouder worden treedt osteoporose bij iedereen op. Wereldwijd krijgt 1 op de 3 vrouwen en 1 op de 8 mannen boven de 50 jaar osteoporose. De overgang versnelt het proces vaak bij vrouwen. Osteoporose komt vaker voor bij mensen die een erfelijke aanleg hebben, bij vrouwen, bij mensen met een laag lichaamsgewicht, bij gebrek aan lichaamsbeweging, bij voedingstekorten zoals bijvoorbeeld tekort aan kalk, bij te weinig zonlicht met als gevolg tekort aan vitamine D, bij roken, bij overmatige consumptie van alcohol, bij langdurig gebruik van prednison en bij aandoeningen van de schildklier.

  • Om verder botverlies tegen te gaan en nieuwe botbreuken te voorkomen, zijn leefregels belangrijk. Goede voeding, voldoende zonlicht en lichaamsbeweging zijn van belang om het proces van botontkalking zoveel mogelijk te vertragen.
  • Het is gebleken dat kracht- en balanstraining het aantal valpartijen bij mensen sterk kan verminderen. Een voorbeeld hiervan is Tai Chi, een Chinese vechtkunst waarbij je zowel spieren, concentratie als balans traint.
  • Naast de leefregels kan de behandeling bestaan uit het geven van aanvullende medicatie en supplementen zoals kalk en vitamine D.

Schouderbladen naar elkaar in zit

Nekspieren versterken in zit met dumbells

Wandelen

Last van je Middenrug?

Stel je vraag aan de fysiotherapeut

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?