image/svg+xml

7 tips voor minder stress

Rick van der Zwan - Marketing manager & Product owner
Energiebalans

Dit artikel maakt onderdeel uit van het gratis e-book: ‘Een integrale aanpak van burn-out preventie in 3 stappen‘. Het handboek laat zien hoe je een integrale aanpak tegen burn-out en werkstress implementeert binnen een organisatie.

Het brein is een fascinerend orgaan, begint hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder bij Pauw. In de huidige samenleving ervaren met name de jongere mensen steeds meer stress. Maar wat is stress eigenlijk en hoe ga je hiermee om?

Een integrale aanpak van burn-outs in 3 stappen

Ervaar jij ook dat stress en burn-outs groeiende problemen zijn in jouw organisatie? Download dan deze praktische handleiding voor HR-professionals.

<H2 style="color:#ffffff">Een integrale aanpak van burn-outs in 3 stappen</H2>

Stress is noodzakelijk om goed onder druk te kunnen functioneren. Hier tegenover moeten echter wel genoeg rustmomenten staan en juist daar gaat het mis. Mobiele telefoons, WhatsApp, prestatiedruk en sociale media zorgen continue voor actie in het brein. Zoveel actie, dat het stresssysteem dit vaak niet meer aan kan.

Ga bewegen als je stress voelt

Als reactie op stress produceert je lichaam het hormoon adrenaline. Door regelmatig te bewegen kun je dit hormoon op een effectieve manier afbreken en voel je je direct meer ontspannen. Ontspanning door inspanning dus!

7 tips voor minder stress door meer te bewegen

Vind je het lastig om te gaan bewegen? Maak het jezelf dan makkelijk! Je hoeft namelijk niet persé te sporten voor voldoende beweging. We geven je graag aantal tips:

1. Pak de fiets naar werk;
2. Reis je met OV? Stap dan een halte eerder uit voor extra stappen;
3. Haal koffie of thee voor je collega’s;
4. Maak een korte wandeling tijdens de lunchpauze;
5. Neem de trap in plaats van de roltrap of lift. Want laten we eerlijk zijn, zoveel langer duurt dit niet?
6. Bestel niet al je benodigdheden online, maar loop of fiets naar de lokale specialist;
7. Pak thuis een klus op, zoals het opruimen van de schuur of opknappen van de tuin.

Bewegen op werk

Sporten en bewegen op werk heeft een positieve werking op de werkervaring. Een korte onderbreking van de werkzaamheden zorgt voor meer productiviteit en minder stress. 

De mogelijkheden zijn zeer divers. Introduceer bijvoorbeeld HelloFit of organiseer een bootcamp met je team!

Burn-out preventie - Een integrale aanpak van burn-outs in 3 stappen

Corporate wellbeing-platform
Voor vitaal hybride werkend Nederland

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules.
Ontvang het e-book