HC Health vitalteitsmanagement

6 tips om ontspannen te werken en een burn-out te voorkomen

Vanuit de sport is algemeen bekend dat sporters alleen maximaal presteren als er periodes zijn van rust na activiteit. Deze rust-actieverhouding is de kern van elke trainingsmethodiek. Het lichaam versterkt juist in de rustperiode na training. Als fysiotherapeut zag ik dat het nemen van te weinig rust bij m’n patiënten blessures veroorzaakte. Gezond werken, zonder chronische stress, gaat net als in de topsport om het maken van bewuste keuzes. Zo zorg je dat je eigen energiebalans voldoende aandacht krijgt en kan je een burn-out voorkomen.

Online cursus
Burn-outpreventie

Ontvang 3 prikkelende video’s en verminder verzuimkosten binnen jouw organisatie.

Oplaadmomenten voor meer energie en burn-outpreventie

De rust na inspanning is niet alleen fysiek belangrijk, maar geldt ook voor je mentale toestand. Je kan niet de hele dag ‘aan staan’. Korte oplaadmomenten in de dag zorgen ervoor dat je op de juiste momenten er volledig bij bent. Daarnaast heb je aan het einde van je werkdag nog energie zodat je direct bij thuiskomst niet de vermoeide, afwezige partner bent, maar ook betrokken bent bij je omgeving.

"Wil je burn-out binnen jouw organistatie voorkomen? Volg dan de gratis online cursus burn-outpreventie."
Rogier van Hoorn
Medeoprichter HC Health

Taboe op ontspannen op het werk

Steeds vaker zie ik bij onze klanten dat loungeruimtes ingericht worden om ontspanning van medewerkers te faciliteren. Door middel van deze ruimtes kan een burn-out voorkomen worden. Valt het jou ook op dat het gebruik echter minimaal is? De meeste mensen ontspannen niet makkelijk tijdens de werkdag. Ze voelen zich hierbij ongemakkelijk. Vaak heerst de calvinistische gedachte: op je werk dien je actief te zijn en te werken. Volgens wetenschappers maken we hier massaal een denkfout. Door periodieke mentale rust, het liefst elke 90 minuten, maximaliseer je je mentale capaciteit. Je hebt ook tijdens je werkdag regelmatig een moment van rust nodig om daarna er weer volledig voor te gaan. Dit draagt bij in het voorkomen van stress en burn-out gerelateerde klachten.

Opladen met gezonde werkgewoontes

  1. Plan in plaats van de gebruikelijke 60 minuten, afspraken van 45 minuten in. Gebruik de overige 15 minuten om simpele op te pakken, zoals het opruimen van je bureau of doe gewoon even helemaal niks. 
  2. Kijk voor elke afspraak naar een foto van je partner, gezin, vriend en voel de positieve emoties.
  3. Adem voor een afspraak of telefoongesprek drie keer diep in vanuit je buik.
  4. Zoek in de pauze die collega op met wie je kunt lachen en over ontspannende zaken kunt praten.
  5. Neem tijdens de lunchwandeling de omgeving in je op. Zie de mooie natuur, de wolken. ‘In het moment zijn’ zorgt voor een goede ontspanning.
  6. Luister de ontspanningsoefeningen via onze website. Ze bestaan uit ademhalingsoefeningen, meditaties, visualisaties en spierontspanningsoefeningen. Hoewel het allemaal verschillende oefeningen zijn, hebben ze één ding gemeen: ze zorgen ervoor dat jouw lichaam en geest even ontspannen.