Stofzuigen

7 Gouden tips voor schoonmaken zonder rugpijn!

Rogier van Hoorn

Rogier van Hoorn

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Met schoonmaken werk je vaak met je bovenlichaam in onmogelijke bochten om te zorgen dat je de boel ook schoonmaakt in de kleine hoekjes. Met de volgende tips leer je wat je kan doen om rugklachten bij het schoonmaken te voorkomen. 

Stofzuigen
Fysiek sterk

1. Bij het stofzuigen sta je al snel te lang voorovergebogen in een gedraaide houding. Door de stofzuigerslag achter je lichaam te houden, sta je vanzelf rechter op. Zorg tijdens het zuigen dat je me je voeten meebeweegt met de richting waarnaar je beweegt. Door bovenstaande te doen blijft je rug recht en voorkom je een langdurig gedraaide romp.

WC schoonmaken
WC schoonmaken

2. Bij het schoonmaken van een toilet sta je nogal eens gebukt en gedraaid. Een goed alternatief voor bukken is knielen op één been en je rug recht houden. Door te knielen is je rug veel minder gebogen en voorkom je pijnklachten. 

 

3. Bij het tillen van bijvoorbeeld een emmer met sop kan je het beste eerst door je knieën gaan en vervolgens til je met een rechte rug en houd je de emmer zo dicht mogelijk tegen je aan. Je haalt nu vooral de kracht uit je benen en je beschermt je rug.

4. Om de vuile was in de wasmachine te doen moet je bukken. Door de wasmachine hoger te plaatsen voorkom je het belastende bukken en daarmee rugklachten.

5. Zorg bij huishoudelijke taken, zoals de was opvouwen, dat je je rug recht houdt. Dit kan het makkelijks als je de vuile was kleding hoog zet zodat je niet diep hoeft te buigen. De opgevouwen kleding leg je op een tafel die op navelhoogte is en bijvoorbeeld niet op een laag bed. Een rechtopstaande houding vind je rug een stuk prettiger dan een gebogen houding

6. Rugspieroefeningen kunnen helpen voor een sterkere rug en zijn dus zeker zinvol. Maar let op: doe dit niet als je rugpijn hebt. Een goede oefening voor je rugspieren is planking. Ga op je buik liggen, steun op je voeten en ellebogen en probeer dit drie tot tien seconden vast te houden. Neem tien seconden rust en herhaal de oefening maximaal tien keer.

7. Heb je na het schoonmaken last van je rug? In de meeste gevallen zorgt wandelen voor verlichting van je pijn. Een goede oefening is de backstretch (zie afbeelding).

Wil je meer weten van je pijnklacht? Ga dan naar HelloFysio ‘Zelf aan de slag’ voor adviezen en de juiste oefeningen.

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?