stresspreventie

Dromen, inspiratiebron eigen ontwikkeling

Rogier van Hoorn

Rogier van Hoorn

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Iedereen droomt wel eens. Een droom kan een beoogd doel zijn. Echter is het vaak de vraag of deze wel haalbaar is. Waarom lijkt de één wel zijn/haar droom na te leven en de ander niet? Het is belangrijk om je bewust te zijn van het verschil tussen een droom, een doel en een kleine gewoonte. Met het verschil voor ogen kun je wellicht meer bereiken dan je nu denkt.

Living the dream

Een droom kan heel groot zijn, zoals president worden van Amerika, en is afhankelijk van externe factoren. Het is mijns inziens goed om flexibel om te gaan met je droom en het te accepteren als het anders loopt. Je ontloopt daarmee de verlammende angst die zorgt dat je je droom niet verwezenlijkt, of dat je alleen maar klein durft te dromen omdat je dan minder risico loopt dat je droom mislukt. Een doel is haalbaar en controleerbaar en roept daardoor geen verlammende angst op. Je behaalt een doel door dit te vertalen naar nieuw gedrag.

Topsport

Laurens Jan Anjema’s droom was om na een vervelende blessure de finale van het Nederlands kampioenschap squash te winnen. Hij wist dat deze droom afhankelijk was van externe factoren, zoals de rol van de scheidsrechter. Hij zag deze droom als een mogelijkheid, maar wist dat hij hier geen volledige controle over had. Als hij de wedstrijd zou verliezen, zou hij erg teleurgesteld zijn, maar het accepteren. Door op deze manier zijn droom te zien was hij in staat om groot te dromen.

"Grote dromen zijn de inspiratiebron voor je verdere ontwikkelingen".

Laurens Jan stelt ondersteunende doelen om zijn droom te realiseren. Voor hem zijn dit doelen als een goede mentale instelling en fysiek topfit zijn door de juiste voeding en kwalitatief goede en regelmatige training. Deze doelen heeft hij volledig in de hand. Ze zijn onder controle en zorgen voor kalmte waardoor hij kansen ziet. Als hij deze doelen behaalt kan hij, ondanks een verloren wedstrijd, tevreden zijn over zichzelf.

Droom: ‘Ik word CEO van de organisatie waar ik werk.’

Ondersteunende doelen

Dit gewenste toekomstbeeld is niet volledig in je controle maar afhankelijk van externe factoren, zoals het feit dat de commissarissen van een organisatie verantwoordelijk zijn voor de benoeming van een CEO. Super om deze droom na te jagen! Stel je wel flexibel op. Op bepaalde zaken heb je nu eenmaal geen invloed.

Ondersteunende doelen: ‘Dit jaar het eerste jaar van mijn MBA goed afronden en regelmatig sporten.’

Deze zaken heb je volledig zelf in de hand. Voor deze ondersteunende doelen geldt dat je ervoor gaat zonder al te veel flexibiliteit.

"Droom groot, visualiseer haalbare doelen en creëer kleine gewoontes".

Angst omzeilen

Ken je iemand in je omgeving die zijn leven in één keer succesvol duurzaam heeft veranderd? Van workaholic in een dag naar een soort zenmeester, of van een notoire bankzitter naar een sportman? Dit soort grote veranderingen komen voor, maar zijn helaas spaarzaam. Zulke grote gedragsveranderingen werken zelden, omdat je hersenen er vaak voor zorgen dat een grote uitdaging onbewust angst en vervolgens de bekende vecht- of vluchtreactie oproept.

De sleutel van jouw effectieve leef- en werkstijlverandering zit in het omzeilen van die verstijvende angst door kleine gewoontes te bedenken. Door de kleine stap consequent dagelijks te doen ontstaat er een gewoonte. Bij een gewoonte, zoals tandenpoetsen, voelt het immers niet goed als je het vergeet.

Veranderingen kosten in het begin discipline. Daarvoor is wilskracht nodig. Deze is beperkt voorradig in je brein. Een bewuste verandering maak je door het dagelijks consequent te doen, een gewoonte die automatisch gaat. Deze gewoonte kost daardoor geen wilskracht meer, waardoor je die kunt inzetten voor andere belangrijke zaken. Hoe zorg je ervoor dat je de gewoonte consequent doet? Laurens Jan Anjema geeft je de gouden tip.

10 Gezonde Werkgewoontes, leren van de Top

In mijn boek ’10 Gezonde Werkgewoontes’ vertel ik over de creatie van gewoontes op je werk voor een goede energiebalans. Wanneer je in een vroeg stadium van je leven je daar bewust van bent, scheelt dat een hoop stress.

In m’n boek interview ik de top van verschillende organisaties, zoals Gerard Kleisterlee (President Commissaris Vodafone en ex CEO Philips). Hij vertelde mij dat hij zich bij grote beslissingen door z’n intuïtie laat leiden: ‘go with the flow’.

Ik ben benieuwd naar jouw visie op leef- en werkstijl gedragsverandering om zo optimaal te presteren thuis en op je werk. Neem gerust contact met mij op.

Gezond thuiswerken,
hét online platform voor vitaal thuiswerkend Nederland.

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules. 

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?