image/svg+xml

Rob Koelewijn van Essent

Sander de Casparis - Directeur bij HC Health
Rob Koelewijn

Voor het item ‘Health van de maand’ spreken we maandelijks de toonaangevende Health Managers en Chief Vitality Officers van corporate Nederland. Hierbij gaan we op zoek naar hun drijfveren, de uitdagingen, de good practices en de lessons learned. Wat maakt hun aanpak uniek en wat maakt dat zij succesvol zijn in hun rol?

Health van de Maand - Rob Koelewijn

Rob verbindt veiligheid en gezondheid binnen Essent

Voor het tweede interview in deze reeks spraken we Rob Koelewijn van Essent. Sinds 1,5 jaar werkzaam bij Essent als Health, Safety and Environment manager. Ongeveer een half jaar voor Corona ging hij aan de slag en heeft zich nog even wegwijs kunnen maken in het pand en de meeste mensen een hand kunnen geven. Hiervoor was hij werkzaam bij KLM en is hij is in 2018 uitgeroepen tot Vitality manager van het jaar. “Bij grote bedrijven is de gezondheid vaak onderdeel van HR en is de veiligheid een aparte tak. Maar als je vinger tussen de deur zit, maakt het niet veel uit of het veiligheid of gezondheid is” zegt Rob, ‘’het moet opgelost worden en het moet niet meer voorkomen’’. De integratie van gezondheid en veiligheid binnen Essent sprak hem heel erg aan. Dit doen ze niet alleen voor Essent maar ook voor de servicepartners. Vroeger zorgde Essent namelijk voor de productie en opwekking van energie, maar dit doen ze tegenwoordig niet zelf meer. Nu houdt Essent zich voornamelijk bezig met het leveren van energie in de particuliere en zakelijke markt en het verduurzamen van Nederland met alle servicepartners die ze hebben. Op het kantoor werken normaal gesproken zo’n 1600 mensen verdeeld over callcenters, verkoop, klantenservice, IT en andere stafafdelingen. Daarnaast zijn er door heel het land, verdeeld over 10 servicepartners, nog zo’n 2000 medewerkers die zich bezighouden met de installatie en onderhoud van zonnepanelen en warmtebronnen en het isoleren van huizen.

thuiswerkbeleid

HSE-beleid Essent heeft “niet lullen maar poetsen” mentaliteit

“Dat hebben we binnen Essent niet eens zo zwart op wit opgeschreven” zegt Rob. “Zoals Rutte zegt: In een visie kan je niet wonen. Het moet praktisch zijn en handvatten hebben.” Bij Essent ligt er wel een document van een aantal jaar geleden waarin met ronkende taal gesproken wordt over dat we een heel gezond bedrijf gaan worden, maar Rob merkt ook dat dat niet zo resoneert binnen Essent. Essent is “niet lullen, maar poetsen” zegt Rob. Doe het maar! Dat zie je ook binnen de strategie. Essent legt in haar reclamecampagnes met name de focus op de energie van vandaag. Hoe kan iedereen morgen de eerste stap zetten om duurzamer energie te krijgen, tegen een normale prijs? Deze Rotterdamse ‘niet lullen, maar poetsen’ mentaliteit zie je dan ook door heel Essent en Rob is met het HSE-beleid daarop gaan aansluiten.

Essent in Topvorm draait om mensen

Wat gaan we doen om dag in dag uit gezonder en vitaler te werken? Essent is daarbij een resultaatgerichte organisatie, maar het besef is er dat je deze resultaten enkel met mensen bereikt. Daarom moeten ze er alles aan doen om die mensen in topvorm te krijgen en te houden. Het hele HSE-beleid is hierop gericht en dat stuurt heel erg zegt Rob. Met onder andere het cultuurprogramma ‘Essent in Topvorm’ willen ze dit voor elkaar krijgen.

vitaliteitsbeleid

Strategisch vitaliteit beleid laten aansluiten bij de business

“Je hebt activiteiten op individueel –, team – en organisatieniveau” legt Rob uit. Op organisatieniveau proberen ze bij Essent aan te haken op de strategie die er al is en daar onderdeel van te worden. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan wat de business precies wil en hoe ze daar het beste op kunnen aanhaken. Hoe krijg je iedereen goed mee? En waarom doen ze dat? Is de business of de HSE-afdeling verantwoordelijk? Iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en soms moeten daar wat stappen bij gezet worden. Door middel van een OGSM-strategie (ook wel bekend als het 1 A4-business plan) worden alle doelen, strategieën en uiteindelijk de activiteiten inzichtelijk gemaakt. En hoe meet je of je die doelen behaald hebt of niet? Dit helpt enorm bij het verkrijgen van draagvlak bij het ELT, het executive leadership team van Essent.

Hoe wordt het effect van het HSE-beleid gemeten?

Er wordt nog veel gegroeid en geëxperimenteerd, maar ze willen ook nog graag wat meer aan gedrag en cultuur werken. Het afgelopen jaar is de basis gelegd met een andere Arbodienst en is er een mooi Health platform gerealiseerd. Maar wat voor impact hebben we nu op de medewerkers en leidinggevenden? Afgelopen december is er voor het eerst een ‘caring culture’ vragenlijst uitgezet met vragen als: Hoe bespreekbaar is gezondheid en vitaliteit? Ervaar je support van jouw leidinggevende op dat vlak? Durf jij het bespreekbaar te maken? Zijn er voldoende hulpmiddelen en word je er goed over geïnformeerd? Dit zijn mooie vragen om volgend jaar december nog een keer te meten en te kijken of er progressie geboekt is.

Gezond managen = goed mikken

Op het gebied van veiligheid en gezondheid zit je vaak boven in de gezondheid- en veiligheidspiramide. Waar men goed inzicht in heeft zijn de ongevallen met verzuim tot gevolg. Dit is wel een beetje ‘mosterd na de maaltijd’ omdat het leed dan al geschiet is en het moet juist voorkomen zien te worden. Gezond managen = goed mikken laat Rob weten, want op organisatieniveau kan je wel iets organiseren, maar hier moeten niet alleen de fitte mensen aan meedoen maar ook de mensen die het heel hard nodig hebben. Het is belangrijk om te achterhalen wie dat zijn via bijvoorbeeld leidinggevenden, maar het is ook belangrijk om de medewerkers zelf in de gelegenheid te stellen om hierachter te komen. Bij Essent proberen ze de leidinggevenden goed op te leiden. Zo was er laatst een workshop ‘burn-out preventie’ die gegeven werd door HC Health. Meer dan 75% van de leidinggevenden nam daar aan deel.

vitaal leiderschap

De belangrijkste rol van HSE: met meer energie naar huis, dan dat je bent gekomen

Als Sander vraagt wat de belangrijkste rol van HSE binnen Essent is, refereert Rob naar ‘the good, the bad and the ugly’. “je hebt good companies, bad companies en ugly companies. Een ugly company bekommert zich niet om de gezondheid en veiligheid van werknemers. Een bad company zet minimaal in en zegt tegen zijn medewerkers: wij zorgen ervoor dat je geen schade oploopt. Een good company daarentegen, zorgt ervoor dat je met meer energie naar huis gaat dan waarmee je naar werk bent gekomen.” Dat willen we bij Essent. Met meer energie naar huis! Dit wil Rob graag bereiken bij medewerkers die een achterstand hebben op gezondheidsgebied. Hoe kunnen we deze mensen helpen? En hoe krijgen we hen fitter en vitaler? De grootste uitdaging voor Rob binnen Essent, maar ook voor andere bedrijven, is het aansluiten op de behoeften en ervoor zorgen dat het aantrekkelijk verpakt wordt. Je kan wel een goed plan of gelijk hebben, maar als niemand het ziet of als niemand het aantrekkelijk vindt dan heb je geen impact.

COVID-19 geeft HSE-afdeling urgentie

In deze crisis is er enorm veel urgentie op dit thema en gaat er bij veel mensen een knop om legt Rob uit. Het besef dat we mensen moeten ondersteunen in deze tijd, is diep doorgedrongen. HSE heeft door COVID veel aan urgentie gewonnen. Vervolgens moet je het wel waar maken door er bovenop te zitten, proactief te zijn en van betekenis te zijn voor de business”. Essent was al goed geëquipeerd om thuis te werken, dus dat was niet de grootste uitdaging. De grootste uitdaging zit in verbinding houden met elkaar. Medewerkers die graag van autonomie houden vermaken zich nog redelijk, maar de medewerkers die van verbinding houden die hebben het in deze tijd erg zwaar. “De duur van de crisis en het verlies van verbinding en betrokkenheid is echt de grootste uitdaging” zegt Rob.

De uitdagingen voor komende jaren

Rob geeft aan dat je aan jezelf en aan collega’s merkt dat je steeds je ritme moet aanpassen. Ook hij is nog niet tevreden over zijn huidige ritme en werk en privé lopen snel door elkaar. Daarnaast heb je geen gezamenlijke lunches en kom je niet zo snel medewerkers tegen. Als straks COVID achter ons ligt, gaat iedereen weer op zoek naar een nieuwe balans. En bij die nieuwe balans is het zaak om ritmes te vinden en gezonde gewoontes aan te leren. Dit is voornamelijk de grootste uitdaging voor komende jaren.

HSE: van lelijk eendje naar mooie zwaan

Rob is toch wel het meest trots op het HSE-team. Het gaat ons uiteindelijk niet om het profileren van de HSE-afdeling maar het aandacht krijgen voor gezondheid en veiligheid bij werknemers en leidinggevenden. Nu heeft de Corona crisis daar ook bij geholpen, maar ook het HSE-team heeft daar goede slagen in gemaakt. Gezondheid is niet iets waar iedereen van nature mee bezig is en dit moet dan ook goed verpakt worden zodat het binnen komt bij collega’s. Hier moet keihard voor gewerkt worden om het constant te activeren, om het gemakkelijk te maken en het goed te laten aansluiten. Daar is een grote slag in gemaakt. HSE is weer een afdeling die waarde toevoegden en daar is Rob ontzettend trots op.

Rob over de samenwerking met HC Health

“Heel positief. Wanneer ik het met mensen over HC Health heb dan zeg ik altijd dat het een super pragmatische club is. Down to earth, snel, adequaat en een goede positieve en pro-actieve mindset. Dat past gewoon ontzettend goed bij Essent want zo verkoop je gezondheid. Vaak borrelt er iets binnen het HSE-team en dan is er ineens een explosie aan initiatieven. Ik bel dan altijd gelijk Guus en Edwin van HC Health met “we willen weer wat!”. Je hoort ook nooit nee maar er wordt gekeken naar hoe het opgelost kan worden. Wat is er juist wel mogelijk? Dat is superfijn als je deze mentaliteit in elkaar aantreft en dat is heel fijn samenwerken.”

thuiswerkbeleid

Corporate well-being platform
Voor vitaal hybride werkend Nederland

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules.
Bekijk onze downloads