Hoe zittende collega’s dagelijks gingen wandelen

Hoe zittende collega’s dagelijks gingen wandelen

Rogier van Hoorn

Rogier van Hoorn

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Al 20 jaar is ‘wandeloverleg’ met mijn businesspartner Sander een wekelijks terugkerende gewoonte. Het wandelen zorgt dat ik frisser in m’n hoofd word en het oplossen van problemen lijkt makkelijker. Vaak probeerde ik mijn collega’s te motiveren om dit voorbeeld te volgen. Want als het wandeloverleg voor mij en Sander werkt, zal het toch ook nuttig zijn voor mijn collega’s?

Zeker 10 jaar lang was ons kantoor gevestigd aan het Vondelpark. Slechts een enkeling maakte tijdens de zittende kantoor dag een wandeling. Hoe kon ik, als expert in vitaliteitsmanagement, mijn collega’s motiveren om ook tijdens de werkdag meer te wandelen?

Dat wandelen positieve gezondheidseffecten heeft op het lichaam: het verstevigen van botten, kraakbeen en trainen van spieren werd interessant gevonden. Wat echt fascineerde was dat wandelen je blijkbaar ook slimmer maakt. In professor Erik Scherder’s boek Laat je hersenen niet zitten (2015) beschrijft hij de invloed van wandelen op het verhogen van je alertheid. Alertheid is nodig om bijvoorbeeld op goede ideeën te komen. Lopen zet de motor van je brein, het reptielenbrein, in beweging. Toch motiveerde deze interessante kennis mijn, overigens veelal sportieve, collega’s niet om meer te gaan wandelen in de prachtige omgeving van het Vondelpark. Het wandeloverleg werd nauwelijks opgepakt.

Twee jaar geleden verhuisden we met ons hoofdkantoor naar een nieuw pand in het centrum van Amsterdam. Achteraf gezien heeft ons mooie nieuwe pand te weinig ruimte voor meetings. Collega’s gingen door ruimtegebrek overleg dan maar wandelend houden.

Uiteraard hebben we het ruimtegebrek probleem opgelost maar wat blijkt? Mijn collega’s geven steeds vaker de voorkeur aan het wandeloverleg en laten de meeting ruimte tegenwoordig vaak links liggen. Mijn goed bedoelde pogingen om mijn collega’s te motiveren om wandelend te overleggen bleek niet voldoende. Echter soms blijkt een probleem, zoals in dit geval te weinig ruimte op kantoor, de trigger voor het veranderen van bewegingsgedrag,

Wil je weten hoe we de medewerkers van onze klanten zoals ABN AMRO, ANWB en KLM mentaal en fysiek in beweging brengen? Neem dan contact met ons op met ons op of mij persoonlijk via rogier@hchealth.nl.

Naast een wandeloverleg zijn er nog heel veel andere kleine aanpassingen die je kunt doen om gezonder te werken. De belangrijkste 10 bundelde ik in mijn boek ’10 Gezonde Werkgewoontes’.

Bekijk inkijkexemplaar 10 Gezonde Werkgewoontes

Bestel 10 Gezonde werkgewoontes

Als laatste nog vijf leestips die ik graag met je deel:

  1. Hoe m’n zittende collega’s staand gingen werken?
  2. Hoe je gezond werkt, minder stress hebt en optimaal functioneert
  3. Drie makkelijke, gezonde werkgewoontes die jou helpen om te voldoen aan de nieuwe beweegrichtlijnen
  4. 5 tips voor een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld
  5. Meer groen voor meer vitaliteit

Groet,

Rogier

Gezond thuiswerken,
hét online platform voor vitaal thuiswerkend Nederland.

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules. 

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?