<< Terug naar inspiratie overzicht

Inspiratie 1 may 2018 09:36

Schouderklachten – Hoe komt het en hoe hou ik ze soepel?


“Je zit uren achter je beeldscherm te zwoegen. Die deadline komt steeds dichterbij, “Ga ik het wel halen?” Je blijft maar doorgaan en doorgaan. ’s Avonds kom je thuis en je merkt dat je schouders gespannen aanvoelen. De volgende dag gaat hetzelfde, maar ook nu merk je dat je schouders gedurende de dag al steeds vaster komen te zitten je gunt jezelf de pauze waar je lichaam om vraagt niet. “

Op een gegeven moment kunnen hieruit vervelende klachten in je schouder(regio) ontstaan. Deze klachten worden KANS klachten (Klachten Arm Nek & Schouder) genoemd. In deze blog leg ik graag aan je uit wat je eraan kan doen om deze klachten te vermijden.

Oorzaak schouderklachten

Het schoudergewricht is een complex gewricht wat bestaat uit verschillende spieren en pezen en samenwerkt met andere gewrichten waardoor hij een mogelijkheid heeft om 360 graden te bewegen. Hierdoor is de schouder extra gevoelig voor schade. Er zijn diverse soorten schouderklachten. Ze kunnen plotseling, maar ook geleidelijk ontstaan. Vooral langdurig dezelfde beweging maken is vaak de oorzaak van schouderklachten. Je hebt dan te maken met een ‘Repetitive Strain Injury’ (RSI).  Dit ontstaat door het steeds weer uitvoeren van kleine bewegingen in de schouder waardoor de spieren van de schouders en armen continu worden aangespannen en dus uiteindelijk overbelast worden. In een vroeg stadium nemen de klachten snel af bij rust. In een later stadium kunnen de klachten dag en nacht aanwezig zijn. Pas dan wordt er ook echt over RSI gesproken.

Schouderklachten en armklachten gaan vaak samen met hoofd en nekpijn en klachten tussen je schouderbladen. Om deze reden spreken wij dan ook van KANS (Complaints Arms, Neck and Shoulders). Deze klachten worden vooral veroorzaakt door te hoge spanning in je spieren.

Schouderklachten en armklachten gaan vaak samen met hoofd en nekpijn en klachten tussen je schouderbladen.

Hoe ga je om met schouderklachten?

Het is belangrijk dat je de schouder blijft gebruiken. Bij voorkeur zoveel mogelijk pijnvrij. Vermijd zware belasting en bewegingen waarvan je weet dat ze de pijn verergeren. Wissel zoveel mogelijk de bewegingen af. Indien je op kantoor werkt, neem dan regelmatig een korte pauze van 2-3 minuten zodat de spieren in de schouder ook de tijd krijgen om even tot rust te komen.

Wat kun je er verder aan doen om de overbelasting in je schouder tegen te gaan:

  1. Zorg dat je tijdens je werk met de PC regelmatig in een rechte positie zit. Hierdoor is er minder druk op je schoudergewricht.
  2. Stel het bureau niet te hoog af (elleboog op 90 graden). Door een te hoog bureaublad worden je schouders in een krampachtige positie gedwongen waardoor er meer spanning op je spieren komt.
  3. Gebruik een toetsenbord zonder numeriek deel. Hierdoor kan je muis dichterbij liggen en hoef je dus niet ver te reiken met je pijnlijke schouder. Evt. kun je met een los numeriek deel links van je toetsenbord gaan werken indien je deze veel gebruikt.
  4. Zet je laptop in een laptopstandaard voor een betere houding.
  5. Gebruik een documenthouder voor het lezen van documenten. Documenten die op je bureau liggen kun je namelijk onmogelijk in een gezonde houding lezen.
  6. Klem de telefoon niet tussen nek en schouder. Gebruik evt. een headset indien je veel moet bellen.

3 Effectieve oefeningen voor soepele schouders

Om verder je schouders soepel te houden adviseer ik om de volgende drie effectieve oefeningen op deze website op een vast moment in de dag te doen. Het liefst gekoppeld aan een bestaande routine zoals je dagelijkse lunch of koffiemoment.  Door het uitvoeren van deze oefeningen zullen jouw spieren in en rondom de schouder goed soepel blijven en kun je in de toekomst schouderklachten voorkomen.

Indien je toch pijnklachten in of rondom de schouder krijgt. Neem dan even contact op met mij of een van mijn collega fysiotherapeuten via www.hellofysio.nl

Meer weten? Neem contact op

Meer interessante blogs


Nieuw bij HC Health: Echografie

Met behulp van echografie kunnen botten, gewrichten, spieren, pezen, kapsel(s) en banden goed in kaart worden gebracht. Echografie is volledig pijnloos  en wordt gezien als  één van de meest veilige methoden om opnames te maken van het menselijk lichaam. Bij HC Health wordt sinds kort gewerkt met deze technologie. In dit blog legt fysiotherapeut Matthias Hammer kort uit wat echografie is en hoe het wordt toegepast.

Lees meer

5 tips voor een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld

Je e-mail checken tijdens het ontbijt, snel op de fiets om op tijd op werk te zijn, na het openen van jouw inbox zie je de mailtjes weer binnen stromen. Gedurende de dag ren je achter de feiten aan, je goed bedoelde to-do lijst puilt inmiddels uit en de frustratie begint te komen. Voor mij reden om op zoek te gaan naar een betere modus te vinden om hier mee om te gaan. Hierbij deel ik 5 tips om toe te passen in jouw werkdag. Want drukte is niet alleen slecht voor jouw gezondheid, ook voor relaties, geluk en jouw carrière!

Lees meer

Hoe zittende collega’s staand gingen werken

Toen we 2 jaar geleden verhuisden naar ons nieuwe kantoor in het centrum van Amsterdam was het voor mij logisch om voor kantoor elektrisch verstelbare zit-sta bureaus aan te schaffen. Als expert in vitaliteitsmanagement geven we zo het goede voorbeeld en als ik zo enthousiast ben over staand werken dan zullen mijn collega’s dit ook zijn. Of toch niet….?

Lees meer