image/svg+xml

Ontspanning en werk, hoe combineer ik het?

Rogier van Hoorn - Directeur bij HC Health
Rugstretch

Onze maatschappij is de laatste jaren steeds meer gericht op presteren. Goed is niet meer goed genoeg. Waarschijnlijk herken je dat er steeds meer wordt gevraagd van medewerkers (en dus van jou). Daarbij komt ook nog eens dat er steeds minder tijd is of wordt genomen voor rust en ontspanning. Aangezien de kans groot is dat de maatschappij voorlopig niet zal gaan veranderen, is het de vraag hoe jij hier zelf het beste mee om kan gaan. Het gevoel van overleven veranderen naar een gevoel dat je weer leeft!

7 Gezonde werkgewoontes die medewerkers laten schitteren

In dit gratis e-book voor HR-professionals vind je praktische tips over hoe medewerkers energieker, gelukkiger en productiever kunnen zijn in hun werk.

<H2 style="color:#ffffff">7 Gezonde werkgewoontes die medewerkers laten schitteren</H2>

Luisteren naar je lichaam

We leven in een westerse maatschappij waar we hebben geleerd om zo veel mogelijk te doen in zo kort mogelijke tijd. En het liefst ook nog zo goed mogelijk. Als je dit vergelijkt me de oosterse cultuur, kun je zeggen dat wij hebben geleerd om veel vanuit ons hoofd te doen: ik moet dit of ik moet dat. We zijn steeds verder afgedreven van ons gevoel. Veel mensen zijn zich überhaupt niet bewust van hun lichaam, of ze wel of niet gespannen zijn, of dat hun ademhaling hoog is of juist laag, wat hun werkelijke behoeftes zijn of waar hun grenzen liggen.

Terwijl je dit nu leest, voel dan eens bewust hoe jouw lichaam nu aanvoelt. Zijn je spieren gespannen of ontspannen? Hoe is het met je ademhaling? Adem je snel of langzaam? Adem je door je buik of door je borst? En voel je je voeten op dit moment?

Puur door vaak met je aandacht naar je lichaam te gaan, zal je je steeds bewuster worden van je lichaam, waardoor je er ook steeds meer voor kan zorgen dat jouw lichaam het herstel krijgt wat het nodig heeft.

Lunchwandeling
Rugstretch

Tips en oefeningen om te ontstressen

Er zijn veel manieren waarop je kunt ontspannen: een lekker bad, naar de sauna, luisteren naar je favoriete muziek etc. Dit is voor iedereen anders. Sommige mensen denken dat rustig in een stoel zitten genoeg is om helemaal te ontspannen maar dat is meestal niet het geval. Het gaat er namelijk om dat alle spieren zo diep mogelijk ontspannen en dat je hoofd ook even niet bij je werk of bij andere onderwerpen die je nog moet doen zit, maar dat je aandacht even bij je lichaam is. We geven je graag een aantal tip en oefeningen. Kies er een uit die bij jou past:

1. Plan na ieder uur een korte pauze in. Het is belangrijk dat je tijdens deze pauze niet gestoord wordt. Zonder je dus even af of zet een koptelefoon op met ontspannende muziek;
2. Doe ontspanningsoefeningen als je gespannen bent. Deze oefeningen zijn gericht op het verminderen van je lichamelijke en geestelijke spanning;
3. Even snel een broodje en een glaswater op de werkplek? Dat is niet voldoende! Met de wandellunch zorg je dat je echt even tot rust komt;
4. Werk jij veel achter een computer? Neem dan tijdens een korte pauze de tijd voor een goede rugstretch. Dit stimuleert namelijk de energiedoorstroming en je productiviteit!
5. Moet jij voor je werk veel bellen? Dit kan ook prima tijdens een wandeling in de buitenlucht. Je zult al snel merken dat frisse je lucht je goed zal doen!

7 Gezonde werkgewoontes

Corporate wellbeing-platform
Voor vitaal hybride werkend Nederland

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules.
Ontvang het e-book