image/svg+xml

8 tips om je slaap te verbeteren

Rick van der Zwan - Marketing manager & Product owner
Slapen

Vrijdag 13 maart 2020 is het de internationale dag van de slaap! Tijdens deze dag wordt er stilgestaan bij de noodzaak van een goede nachtrust en slaapgewoontes. Iedereen heeft er weleens last van; s ’nachts blijven draaien en malen en maar niet in slaap kunnen vallen. Volgens het CBS kampen ongeveer 4,3 miljoen Nederlanders met slaapproblemen. De gevolgen hiervan verschillen per individu, maar hebben voornamelijk invloed op het concentratievermogen. Omdat een goede nachtrust van groot belang is voor de algemene gesteldheid, hebben wij aantal tips hoe je je nachtrust kunt optimaliseren en zo dus het maximale uit je dag kunt halen.

7 Gezonde werkgewoontes die medewerkers laten schitteren

In dit gratis e-book voor HR-professionals vind je praktische tips over hoe medewerkers energieker, gelukkiger en productiever kunnen zijn in hun werk.

<H2 style="color:#ffffff">7 Gezonde werkgewoontes die medewerkers laten schitteren</H2>

8 tips om sneller in slaap te vallen

1. Onnatuurlijk licht

Een van de voornaamste manieren om snel in slaap te vallen is door het vermijden of reduceren van onnatuurlijk licht. Doe dit dan ook minimaal 2 uur voor het slapen. Hierdoor weet je lichaam dat het tijd is om te slapen en zal het slaaphormoon (melatonine) beter aangemaakt worden.

2. Bananen en melk

Eet een banaan of drink wat melk een halfuurtje voor het slapen. Er zitten hier namelijk voedingsstoffen in die het melatoninegehalte bevorderen. Maak een smoothie met beide ingrediënten voor een optimaal effect!

3. Gekoelde slaapkamer

Zorg voor een frisse, goed geventileerde  kamer van gemiddeld 18 graden Celsius. Je kan makkelijker in slaap vallen als je hoofd gekoeld is. Tevens is het goed om ervoor te zorgen dat je voeten en handen juist wel warm zijn.

4. Cafeïne

Vermijdt ook cafeïne houdende consumptiemiddelen als cola, koffie, zwarte thee en chocolade na 4 uur ’s middags. Ook overmatig gebruik hiervan vóór 4 uur ’s middags zorgt voor extra cortisol (stress- hormoon), wat je slaap negatief beïnvloedt.

5. Alcohol

Ook Alcohol is slecht voor je slaap. Je valt hiervan weliswaar sneller in slaap, toch daalt de kwaliteit van je slaap hierdoor drastisch. Je hebt hierdoor namelijk een kortere en minder diepe slaap.

6. 's Avonds eten

Mocht je ’s avonds na het eten nog trek hebben, kies dan voor een lichte snack. Bij een zware maaltijd moet je spijsvertering hard werken en hierdoor blijft je lichaam nog lang actief. Je zal hierdoor dus ook moeilijker in slaap vallen.

7. Slaapritme

Het is heel belangrijk om voor een constant slaapritme te zorgen, hierdoor weet je lichaam automatisch wanneer het tijd is om op te staan en te slapen. Probeer in het weekend hier niet langer dan een uur vanaf te wijken.

8. Sport later in de avond

Sporten in de ochtend heeft natuurlijk ook veel voordelen. Echter brengt sporten in de avond de meeste voordelen omtrent slaap met zich mee.

Gezonde werkgewoontes

Corporate wellbeing-platform
Voor vitaal hybride werkend Nederland

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules.
Ontvang het e-book