Tiltechniek, rugklachten

10 Tips bij lage rugklachten

Timo Velzenboer

Timo Velzenboer

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Velen van ons hebben rugklachten, meestal in de lage rug. Lage rugpijn wordt doorgaans ingedeeld in specifieke en aspecifieke lage rugpijn. Bij aspecifieke lage rugpijn zijn er klachten waarvoor tot op heden nog geen specifieke oorzaak aan te tonen is. Wanneer we wel een oorzaak kunnen aanwijzen die de rugpijn veroorzaakt spreken we van specifieke lage rugpijn. Dit kan op een ernstiger probleem in de rug wijzen, bijvoorbeeld een hernia. Aspecifieke lage rugpijn is gelukkig het meest voorkomend. Bij ongeveer 90% van alle mensen met lage rugpijn is de rugpijn aspecifiek.

Heb jij last van rugklachten? Lees dan de 10 Tips bij lage rugklachten van Rogier van Hoorn!

Stretch ontspanningsoefening

Wat kan je er zelf aan doen?

  1. Zorg ervoor dat je je navel intrekt en je buikspieren aanspant wanneer je voorover bukt. Hierdoor stabiliseer je de wervelkolom en voorkom je rugklachten.
  2. Indien je een zwaar voorwerp (bv. een koffer) moet optillen, probeer dit dan zoveel mogelijk vanuit gebogen knieën uit te voeren.
  3. Wissel regelmatig af van houding om éénzijdige belasting van de rug te voorkomen.
  4. Probeer zo snel mogelijk weer aan de slag te gaan op je werk. Eventueel met een aangepast takenpakket.
  5. Ga voor jezelf na of de rugklachten verergeren bij voorover buigen of juist bij achterover hellen.
  6. Wanneer je pijn ervaart bij het voorover buigen is het raadzaam deze beweging zo min mogelijk te maken, de rug licht hol te houden en zo min mogelijk te zitten.
  7. Het kan helpen om regelmatig te gaan staan, de handen in je onderrug te leggen en voorzichtig achterover te hellen. Let op:  de klachten mogen hierdoor niet verergeren.
  8. Bewaak je grenzen van belastbaarheid.
  9. Gezonde voeding voor een beter herstel.
  10. Neem contact op met de bedrijfsfysiotherapeut van HelloFysio wanneer dit door jouw werkgever wordt aangeboden.

Acute, subacute en chronische rugpijn

Lage rugpijn kent over het algemeen een gunstig, natuurlijk beloop. Acuut optredende lage rugpijn gaat in de meeste gevallen vanzelf weer over. De eerste dagen kan de pijn hevig zijn en je kunt je ernstig beperkt voelen bij dagelijkse activiteiten. Gelukkig houdt deze hevige pijn meestal slechts een aantal dagen tot een paar weken aan. Hierna kan je nog een periode minder hevige restklachten en/of stijfheid ervaren. Deze klachten zullen geleidelijk aan minder worden tot je volledig hersteld bent.

Bij 75-90% van de mensen verdwijnen de klachten binnen 4-6 weken. Het is belangrijk te streven naar volledige hervatting van al je activiteiten binnen 6 weken. Een kleine groep (ongeveer 10—15%) ontwikkelt chronische pijnklachten, welke gepaard gaan met serieuze beperkingen in activiteiten, arbeidsverzuim en in een latere fase arbeidsongeschiktheid. De duur van lage rugpijn wordt ingedeeld in:

  • Acuut (0-6 weken)
  • Subacuut (7-12 weken)
  • Chronisch (> 12 weken)
fysiotherapeut
Stoelmassage op het werk

Oorzaken lage rugpijn

Aspecifieke lage rugpijn kan tal van oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken die wij in de bedrijfsfysiotherapie zien:

  • Onvoldoende lichaamsbeweging
  • Matige spierkracht van buik-, rug-, bil- en/of beenspieren
  • Onvoldoende spierkracht van de diepe rug- en buikspieren, waardoor de rug onvoldoende gestabiliseerd kan worden
  • Overgewicht
  • Een verkeerde houding
  • Anatomische afwijkingen, bijvoorbeeld scheefstand van het bekken of beenlengteverschil
  • Vermoeidheid
  • Stress

Symptomen lage rugpijn

Bij lage rugpijn kunnen de mate van klachten sterk verschillen. De klachten die kunnen voorkomen zijn:

  • Geleidelijke toename van pijn in de onderrug
  • Naast pijn wordt vaak ook een stijfheid ervaren
  • Uitstraling in het gebied bij de bil of bovenbeen
  • De pijn kan verergeren door bepaalde houdingen, bewegingen en externe belasting (zoals tillen)
  • Ochtendstijfheid, of stijfheid na lang zitten

Het belangrijkste advies: blijf bewegen! Als je uit angst voor de pijn minder beweegt, verzwakken je spieren en wordt de rug nog stijver. Daarmee nemen pijnklachten vaak nog meer toe. Als je vanaf het begin actief stappen onderneemt, ben je eerder van de rugpijn af.

Meer weten?

Lees wat bedrijfsfysiotherapie voor jouw organisatie kan betekenen.

Gezond thuiswerken,
hét online platform voor vitaal thuiswerkend Nederland.

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules. 

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?