Het investeren in gezonde, competente en gemotiveerde medewerkers is van cruciaal belang voor duurzame inzetbaarheid. Fysieke onderbelasting en langdurig zitten vormen serieuze obstakels op deze weg. De oplossing hiervoor? Die is simpel: meer beweging.
In dit artikel ontdek je hoe ING erin slaagt om haar medewerkers, die veelal thuiswerken, in beweging krijgt aan de hand van een businesscase ontwikkeld door TNO. Hier speelt HelloYou, het meest complete well-beingplatform, een essentiële rol als drijvende kracht achter deze positieve verandering.
Knelpunt: fysieke onderbelasting
In de bankensector is er veel sprake van fysieke belasting en zittend werk, waarbij veel beeldschermwerk voorkomt en het werk overwegend zittend wordt uitgevoerd. De gemiddelde zittijd tijdens werk is in de financiële sector 7,08 uur per werkdag. Dat is veel hoger dan het gemiddelde van alle sectoren, namelijk 4,62 uur. (NEA 2021 TNO/CBS).
Deze onderbelasting verhoogt de kans op ernstige gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, depressieve klachten en sommige vormen van kanker (TNO).
Werken met een beeldscherm betekent vaak ook werken met een muis en toetsenbord. Dit veroorzaakt een statische belasting die het risico verhoogt op klachten aan armen, nek en schouders (KANS). Langdurig kijken naar een beeldscherm kan bovendien oogklachten veroorzaken, zoals droge ogen en vermoeide ogen.
Kortom, het is essentieel om als HR-professional aandacht te besteden aan het verminderen van fysieke onderbelasting en het bevorderen van een gezonde en veerkrachtige werkomgeving.
Nieuwsgierig naar het hele praktijkvoorbeeld van ING? Lees hier de complete businesscase van TNO.
Hoe zit dat bij ING?
Bij ING werken vrijwel alle medewerkers veel achter een beeldscherm. Hoewel ING al langer aandacht besteedt aan beweging tijdens de werkdag, werd dit programma in 2020 door de coronamaatregelen versneld ingevoerd.
Langdurig binnen zitten is een belangrijk aandachtspunt, omdat medewerkers zowel tijdens als buiten werktijd veel zittend doorbrengen. Dit leidt tot klachten aan armen, rug en schouders.
ING constateerde ook dat beeldschermwerk de ogen eenzijdig belast door constante lichtsterkte en kijkafstand. Regelmatig wegkijken naar een verder gelegen punt helpt, maar wordt vaak vergeten tijdens geconcentreerd werk.
Thuiswerken maakt deze aandachtspunten urgenter. Thuiswerkplekken zijn vaak niet optimaal ingesteld, wat klachten kan verergeren. Het wegvallen van woon-werkverkeer en online vergaderingen vergroten het gebrek aan beweging. Bovendien leidt thuiswerken tot emotionele onderbelasting door een gebrek aan sociale contacten.
Nieuwsgierig naar het hele praktijkvoorbeeld van ING? Lees hier de complete businesscase van TNO.
Wat is er gedaan?
Centraal staat het online well-beingplatform, dat verschillende modules biedt voor alle medewerkers. Daarnaast wordt het ‘My vitality’-concept gebruikt, waarbij medewerkers worden aangemoedigd om individueel of samen meer te bewegen, zowel virtueel als fysiek in België, Nederland en Luxemburg.
Voor de inrichting van de thuiswerkplek krijgen medewerkers een budget, te besteden via een speciale webshop met ergonomische opties en zit-sta bureaus. Fysiotherapeutische consulten via video helpen bij het optimaliseren van de werkplek en het verminderen van klachten, terwijl team energizers en wandelingen met collega’s sociale interactie en beweging tijdens online meetings stimuleren.
Het platform biedt ook live trainingen onder werktijd, zoals yoga en intensieve work-outs, en organiseert webinars over diverse gezondheidsthema’s.
Nieuwsgierig naar het hele praktijkvoorbeeld van ING? Lees hier de complete businesscase van TNO.
Wat levert het op?
In 2021 leverde het platform van ING veel op. Het platform werd 70.830 keer bezocht door medewerkers. 7.552 medewerkers maakten gebruik van in- of ontspanningsmomenten tijdens de werkdag, waarbij zowel on demand video’s als live yoga- en bootcamplessen populair waren. Elke maand deden ongeveer 3.000 medewerkers mee aan de verschillende workouts.
Daarnaast werden de video’s over het instellen van de thuiswerkplek door 4.808 medewerkers bekeken, waarvan 41 medewerkers een online werkplekconsult aanvroegen en dit gemiddeld met een 8.8 beoordeelden. Ook werden de live webinars druk bezocht; in 2021 maakten 5.154 medewerkers hier gebruik van.
Het aanvragen van 48 team energizers in 2021 bracht 728 medewerkers in beweging, terwijl 140 deelnemers meededen aan verschillende challenges.
Het platform, gericht op fysieke en mentale verbetering, heeft nu meer dan 10.000 actieve accounts van medewerkers in Nederland, België en Luxemburg.
Nieuwsgierig naar het hele praktijkvoorbeeld van ING? Lees hier de complete businesscase van TNO.