De beste versie van jezelf

De beste versie van jezelf in 6 stappen

Rogier van Hoorn

Rogier van Hoorn

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Geeft het jou ook een heerlijk gevoel om naar een helder doel toe te werken en zichtbaar stappen te maken? De beste versie van jezelf ontwikkelen en goed voor jezelf zorgen, is een basisbehoefte van ieder mens. Vaak overschatten we wat we op een dag kunnen doen en onderschatten we wat we over een periode van een jaar of langer voor elkaar krijgen. Waarom leren we op school niet hoe we op lange termijn onze dromen en ambities vervullen? 

Op basis van de in de jaren verkregen kennis heb ik een simpel en vooral praktisch stappenplan samengesteld dat mij – en ondertussen velen met mij – helpt om te blijven optimaliseren op de verschillende rollen in het leven. 

Nieuwsgierig of het jou helpt de beste versie van jezelf te zijn? Lees m’n blog en creëer de beste versie van jezelf in 6 stappen.

Zelfmanagement
De beste versie van jezelf

Stap 1: De belangrijkste rollen in je leven

De belangrijkste rollen die ik in m’n leven heb, zijn o.a. vader, echtgenoot, familielid, leider,  ondernemer en vriend. Wat zijn jouw rollen? Mijn rollen heb ik vervolgens ingedeeld in 3 thema’s:

  1. Energie – sporter
  2. Werk – ondernemer en leider
  3. Liefde – vader, echtgenoot, zoon en vriend

Lekker makkelijk om te onthouden. Beschrijf jouw rollen ingedeeld in deze 3 thema’s die bepalend zijn in het creëren van de beste versie van jezelf.

Stap 2: De beste versie van jezelf

Wat is je visie per rol? Bedenk daarbij dat je potentieel meestal net buiten je comfortzone ligt. Vaak zijn de dingen waar je trots op bent, de zaken die je bijna niet gedaan had vanwege angst. Het starten van m’n bedrijf HC Health samen met Sander is daarbij een sprekend voorbeeld. 

Hierbij enkele voorbeelden van m’n eigen ‘extended self image’. Voor het thema Werk zie ik mezelf als een Health & performance expert die impact maakt op levens van anderen en daarbij de wereld een stukje beter maakt. Voor Energie ‘leef ik als een topsporter’, Op m’n 90ste squash ik nog wekelijks en voor Liefde ‘ben ik later de beste vriend van m’n dochter en zoon en heb ik een innige verbondenheid met m’n geliefden’. 

Een ‘self image’ dat een ontwikkeling van jezelf vraagt, energie geeft en inspireert is een belangrijke basis om jezelf te optimaliseren. Voor het eigen maken van de beste versie van jezelf zal je sommige gewoontes laten gaan om er nieuwe voor terug te krijgen. Wat helpt is onderdeel te worden van een groep of community waarin jouw gewenste leef- en werkstijl normaal is. Om die reden ben ik ca. 15 jaar geleden lid geworden van de Entrepeneurial Organisation. Ik had in m’n omgeving geen ondernemers en koos voor een ambitieuze ondernemers community waarin ‘boldly go’ één van de waardes is. In deze omgeving word ik geprikkeld in m’n gewenste gedrag (ondernemen). Lees hier meer over in m’n blog: Dromen, inspiratiebron eigen ontwikkeling.

De beste versie van jezelf
Doelen bepalen

Stap 3: Doelen geven richting

Voor elk thema (Werk, Energie en Liefde) stel je een doel. Denk dan aan een doel dat je visie op die rol ondersteunt. Tegelijkertijd is het wel belangrijk dat je controle hebt over het kunnen behalen van het doel. Voor Liefde heb ik gekozen om wekelijks met m’n gezin padeltennis te spelen. Ik heb hier controle over en het zorgt voor verbondenheid binnen m’n gezin. Voor Energy zal ik 5 van de 7 dagen om 22.30 uur naar bed gaan en geen internet vanaf 20.00 uur. Wat betreft Werk zal ik maandelijks een blog schrijven en 100.000 extra medewerkers van bedrijven aansluiten bij ons vitaliteitsplatform (bovenop de huidige 200.000). 

Bepaal jouw doelen op Werk, Energy en Liefde in deze stap van de beste versie van jezelf.

Stap 4: Jouw Beste Dagen opgeteld maakt jouw Beste Jaar

Een fantastisch jaar is een optelsom van topdagen. Hoe ziet jouw topdag eruit? In mijn ideale werkdag werk ik zowel alleen geconcentreerd (ochtenden en einde dag) als samen met collega’s met passie en energie. Gedurende de werkdag beweeg en ontspan ik waardoor ik me energiek en alert voel. Ik eet thuis met m’n gezin en heb echt tijd met ze waarin ik niet afgeleid ben door internet. 

Beschrijf nu jouw ideale werkdag. Welke activiteiten onderneem jij? Wat doe je juist niet?  Beschrijf dit zo uitgebreid mogelijk in de vierde stap van de beste versie van jezelf.

Meer weten over rustmomenten om te presteren? Lees m’n blog: Het belang van een gezonde leefstijl naast je carrière!

Stap 5: Een optelsom van kleine Gezonde Gewoontes maken een Gezonde Leefstijl

Welke dingen doe je op jouw Beste Dag? Waarom maak je hiervan geen routine die zorgt dat je helemaal klaar bent voor de dag? Per thema Energie, Werk en Liefde creëer je elke maand een gewoonte die echt gaat bijdragen aan jouw beste jaar en laat je een gewoonte los. 

Voorbeelden van Energie gewoontes zijn: op tijd naar bed, bewegen/sporten, meer plantaardig voedsel t.o.v. vlees. Voorbeelden van Liefde routines zijn: met gezin een dagelijkse digitale zonsondergang om bijvoorbeeld 18.00 uur en een dagelijkse wandeling met partner. Werkgewoontes zijn meetings van 45 minuten i.p.v. 60 minuten en een dagelijkse wandellunch. 

Welke gewoontes start jij, die impact gaan maken op de beste versie van jezelf en helpen je je doelen te bereiken?

Gratis ebook downloaden

Minder werkstress met deze 7 werkgewoontes

Vitale en gemotiveerde medewerkers met gezonde werkgewoontes verzuimen minder, hebben meer plezier en presteren beter.

Stap 6: Jaarkalender als ''Beste Jaar ooit'' Logboek

Om de de beste versie van jezelf vorm te geven, kan je net als ik dagelijks een logboek als jaarkalender gebruiken. Op de jaarkalender staan m’n jaardoelen en per maand noteer ik de Gezonde gewoontes die ik creëer en degene die ik loslaat. Elke dag schrijf ik ze op en als ik ze gedaan heb teken ik, als soort microbeloning, een smiley achter. Door dit dagelijks te doen, zorg ik dat m’n voornemens routines worden. 

Maandelijks stel ik mezelf de vraag welke gewoontes mij de meeste impact gaan geven en welke juist niet. Het antwoord hierop bepaalt welke gewoonte ik oppak en welke ik loslaat. Hierdoor blijf ik mij ontwikkelen richting m’n ultieme missie: mensen ondersteunen zichzelf te optimaliseren. 

Ben je geïnteresseerd om zelf of met je team hiermee aan de slag te gaan? We ondersteunen organisaties en hun medewerkers in een optimale energiebalans. Neem dan contact op met mij of Edwin van der Scheer via 0204123006/edwin@hchealth.nl

Gezond thuiswerken,
hét online platform voor vitaal thuiswerkend Nederland.

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules. 

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?