Optimale energie voorkom werkstress

De principes van energiemanagement

Rogier van Hoorn

Rogier van Hoorn

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Tony Schwartz en Jim Loehr zijn de grondleggers van energiemanagement. Samen hebben zij aan het eind van de vorige eeuw baanbrekend onderzoek bij sporters gedaan en op basis hiervan het boek ‘The Power of Full Engagement; Managing Energy, Not Time’ geschreven. Al met al heeft dit boek mij en vele anderen geïnspireerd. Ik stelde mezelf de vraag of energiemanagement ook toepasbaar zou zijn voor ons ‘gewone stervelingen’?

Principes toegepast op mezelf

Allereerst besloot ik om de principes van energiemanagement op mezelf toe te passen. Mijn ervaring hierbij was zeer positief. Zelf heb ik twee kinderen die in de eerste levensjaren beiden ernstig ziek zijn geweest. Dit zorgde bij mij voor stresssymptomen, hierdoor verslechterde de kwaliteit van mijn slaap. Het gevolg? Overdag een gevoel van chronische vermoeidheid en negatieve emoties die steeds vaker de kop op staken zoals verdriet en boosheid. Door middel van het toepassen van de energiemanagement principes, zoals het visualiseren van een positieve toekomst met een gezond gezin en dagelijkse sport in combinatie met rust, Had als gevolg dat ik weer in balans kwam en mij energieker voelde. Uiteindelijk hebben deze principes mij ook geholpen om mijn energiecapaciteit zelfs verder te vergroten.

Hoofd leeg
Haal diep adem

Vergroten van je energiecapaciteit

Vanuit de sport wordt er gewerkt aan energiemanagement door middel van het trainingsprincipe ‘overload’ en ‘supercompensatie’. Echter is overload is geen overbelasting, maar bij overload wordt het lichaam middels regelmatige training blootgesteld aan lichamelijke stress. Dit kan op het gebied van uithoudingsvermogen of spierkracht zijn. Hieruit volgt dat je lichaam zich hierop aanpast en wordt dus sterker.
Bij supercompensatie wordt er uitgegaan van de noodzakelijke wisselwerking tussen belasting (de sporttraining) en herstel. Door middel van deze combinatie vindt er supercompensatie plaats en worden je spieren sterker.

''Door het trainen van je fysieke spieren vergroot je fysieke energiecapaciteit. Het versterken van je mentale, emotionele en spirituele spieren doe je op dezelfde manier.''

Rogier van Hoorn

Door deze spieren te trainen (overload) in combinatie met rust en herstel (supercompensatie), wordt de capaciteit van alle energiebronnen vergroot.

Stress voor een optimale energiebalans

Voor het vergroten van je energiecapaciteit is het van belang om uit je comfortzone te komen en kortdurende stress op te zoeken. Met de nadruk op kortdurend, zoals de meeste onder ons wel weten zijn de gevolgen van langdurige blootstelling aan stress niet te overzien. Net zoals in het voorbeeld van een fysieke training betekent dit dat je je spieren of uithoudingsvermogen traint zodat je vermoeid raakt, na de training – in de rustperiode – wordt de spier uiteindelijk sterker. Hetzelfde geldt voor mentale, emotionele en spirituele energie. Wist je bijvoorbeeld dat je jouw mentale vermogen om positief te denken kan trainen en dat je daarmee de werking van je brein positief kan beïnvloeden? Dr. Jeffrey Schwartz, de expert op dit gebied, noemt dit autonome neuroplasticiteit. Wat zou het voor jou en je organisatie kunnen betekenen als medewerkers bewust hun energiecapaciteit zouden maximaliseren?

Duurzame inzetbaarheid medewerkers

Energiemanagement in de corporate omgeving

Persoonlijk ben ik van mening dat positieve, energieke en gezonde medewerkers de basis vormen voor een optimale bedrijfsvoering. HelloEnergy kan jouw organisatie hierin ondersteunen. Door middel van een stepped-care dienstverlening kunnen medewerkers zowel zelfstandig als onder begeleiding aan de slag met het verbeteren van de energiebalans. 

Wil je hier meer over weten? Lees dan meer over de HelloEnergy testpanel van Reaal of neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Gezond thuiswerken,
hét online platform voor vitaal thuiswerkend Nederland.

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules. 

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?