Tessa Kuipers van Achmea

Sander de Casparis - Directeur bij HC Health
Tessa Kuipers

Voor het item ‘Health van de maand’ spreken we maandelijks de toonaangevende Health Managers en Chief Vitality Officers van corporate Nederland. Hierbij gaan we op zoek naar hun drijfveren, de uitdagingen, de good practices en de lessons learned. Wat maakt hun aanpak uniek en wat maakt dat zij succesvol zijn in hun rol?

Deze maand spraken wij Tessa Kuipers, Health Manager bij Achmea. Sinds 8 jaar is zij werkzaam bij Achmea en in deze functie is zij verantwoordelijk voor de bevordering van de gezondheid en de vitaliteit van de medewerkers. Het team waar zij verantwoordelijk voor is bestaat uit 52 professionals waaronder psychologen, fysiotherapeuten en bedrijfsartsen.

Health van de Maand - Tessa Kuipers

Van curatie naar preventie met ‘Gezond werken pleinen’

‘Toen ik bij Achmea kwam, was er een ARBO-team van Agis, waar niemand van wist wat ze er mee moesten’ verteld Tessa. Agis ging op dat moment fuseren met Zilveren Kruis. Een maatschappelijk werker, mental health coach, bedrijfsarts, fysiotherapeut en een diëtist zorgden toen voor de vitaliteit van de 800 Agis medewerkers. Het viel haar op dat het op een ziekenhuiswereld leek; vooral gefocust op medewerkers met klachten. Ze heeft, samen met haar team, daarom de ‘Gezond werken pleinen’ geïntroduceerd en de focus verplaatst naar een preventieve aanpak. ‘Mij is toen gevraagd om te kijken of ik het schaalbaar kon maken voor Zilveren Kruis, wat toen zo’n 8000 medewerkers telde’ zegt Tessa. Na een jaar was dit zo succesvol, dat haar gevraagd is om het schaalbaar te maken voor heel Achmea, wat 24.000 medewerkers betrof.

Wat maakte de opschaling een succes?

Het succes zat hem in het multidisciplinaire team wat op locatie goed benaderbaar en zichtbaar was door de Gezond werken pleinen. Om de cultuur en aanpak te borgen werd de opschaling van de multidisciplinaire teams en de Gezond werken pleinen ingevuld met het team dat ze al hadden, aangevuld met nieuwe providers. ‘Het gaat niet om de tent, maar om de vent (of vrouw)’ zegt Tessa. Je kunt nog zulke goede banden hebben met het moederbedrijf, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de fysiotherapeut die op het plein zit, die in contact is met de werknemers. Deze zorgen ervoor dat iemand tevreden is en terugkomt.

Van Gezond Werken naar Wellbeing

Over de begrippen ‘duurzame inzetbaarheid’ en ‘vitaliteit’ is Tessa niet helemaal te spreken. Het zijn container begrippen en ze dekken niet volledig de landing van bij wat zij binnen Achmea doen. Daarom dat zij de term Gezond Werken recent hebben aangepast naar Wellbeing. Wellbeing gaat niet alleen over je lichamelijke en mentale gezondheid, maar ook over je omgeving en je relaties.

‘Jaren geleden hadden we het al over werkgeluk, maar kan je als werkgever het wel hebben over het geluk van je mensen?’ zegt Tessa. ‘Je werkgever kan alles voor elkaar hebben, maar wanneer je bijvoorbeeld gaat scheiden, kan je alsnog in de put zitten.’ ‘En je kan nóg zo gezond zijn en lichamelijk goed in je vel zitten, maar als je met een tegenslagen te maken krijgt, staat alles op losse schroeven’.

Stel dat je bijvoorbeeld gepest wordt op de werkvloer, of je gewoonweg niet op je plek voelt op je werk, ook dan kan je terecht bij Wellbeing. We leven natuurlijk ook in een andere tijd. Waar het vroeger een taboe was om toe te geven dat je mentale moeilijkheden ervaart, of bij een psycholoog liep, is het nu een stuk normaler om dit te vertellen. Tessa zegt: ‘Als ik een aantal jaar geleden tijdens een presentatie vroeg wie er wel eens bij een van onze Gezond Werken pleinen was geweest, durfde niemand zijn of haar vinger op te steken. Nu is dat anders.

De leidinggevende en het gedragsmodel

Achmea heeft duidelijk stelling genomen in de rol van een leidinggevende. Ze hebben gekozen voor het gedragsmodel van Tinka van Vuuren, bijzonder hoogleraar Vitaliteitsmanagement. Hierin heeft een bedrijfsarts enkel de wettelijke- en toetsingsrol. Dan blijft er dus een grote rol over voor de leidinggevende. Ook is er een verschuiving geweest van meer hiërarchisch leidinggeven, naar coachend leidinggeven. Achmea zet hier goed op in met trainingen en trajecten.

Daarnaast is de beoordelingscyclus afgeschaft. ‘Deze periode was altijd een garantie voor volle spreekkamers bij Gezond Werken’ zegt Tessa. ‘Als je het hele jaar hoort dat je het goed doet, en tijdens je beoordeling opeens iets anders hoort, kan dat net de druppel zijn’. Daarom hebben ze het nu veranderd naar een ‘Toptraject’. Dit houdt in dat er veel meer nadruk ligt op zelfreflectie vanuit de medewerker. De medewerker kan hierin beter aangeven wat hij of zij nodig heeft, waar ze aan willen werken. Hierin kan de leidinggevende dan sturen en ondersteunen. Ook wordt er gefocust op cyclisch feedback opvragen bij je collega’s. Zo hangt je beoordeling niet vast aan één moment en is het vanuit eigen initiatief.

De medewerker blijven informeren

‘Achmea biedt veel aan op verschillende vlakken en stimuleert de eigen regierol van de medewerker. Van leren en ontwikkelen, tot vitaliteit en gezondheid’ zegt Tessa. ‘Toch heeft een groot deel van de medewerkers geen zin of tijd om dit bij hun werkgever te doen. Anderen denken juist ‘wat een cadeautje dat mijn werkgever dit biedt!’. Volgens Tessa valt of staat het bij de aandacht die het Gezond Werken krijgt. Wanneer mensen een keer zijn langs geweest, zijn ze enthousiast en blijven ze komen. Daarom is het belangrijk om er continu aandacht aan te besteden. Dit doet zij aan de hand van presentaties, bij teams langsgaan en met leidinggevenden in gesprek gaan. ‘Je moet overal op de agenda proberen te komen en de boodschap continu blijven herhalen’ zegt Tessa.

Uitdagingen tijdens corona

Bij Achmea ging de overgang naar thuiswerken in eerste instantie heel soepel, wegens de bestaande hoge standaard voor thuiswerken. ‘Ook was er vlak voor Corona opgeschaald op het gebied van IT, internetverbindingen en dergelijken, waardoor het thuis bijna beter ging dan op kantoor’, zegt Tessa.

De vraag op Gezond Werken vlak, is natuurlijk ‘hoe bereik je de mensen?’. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om te werken in een aparte ruimte thuis. Sommigen zitten aan een keukentafel, of aan een strijkplank. In eerste instantie stortte het afnemen van interventies helemaal in, wat gek was, want mensen hadden juist meer last van bijvoorbeeld paniekklachten. ‘Dan zou je denken; neem contact op met een psycholoog’. Maar dat gebeurde dus juist niet. Daar heeft Tessa met haar team veel Efford op gezet. Ze merkte dat mensen dachten ‘het komt allemaal wel, ik red het wel’. Maar sinds de scholen gesloten waren en ouders kinderen thuis hadden tijdens het werk, ging de animo weer omhoog. Niet alleen het aantal werkplekonderzoeken ging omhoog, maar ook op mentaal vlak waren er veel meer vragen. ‘Hoe doe ik dit, met mijn partner werkend aan de keukentafel en gillende kinderen om mij heen?’

Ook merkte Tessa een verschuiving in hoe mensen voor de camera kwamen. ‘In het begin deed iedereen nog zijn nette kleding aan en probeerde een net beeld te schetsen’ zegt Tessa. ‘Maar naarmate het langer duurde, zag je de kat, de hond en rennende kinderen op de achtergrond’. Hierdoor kregen mensen het besef dat iedereen in hetzelfde schuitje zat. Het maakt het werk ook persoonlijker.

Tessa merkt onder de werknemers van Achmea dat er veel onwetendheid heerst over waar zij nu in deze tijd wel of niet recht op hebben, en vele weten niet eens wat ze precies nodig hebben. Om de thuiswerkplek van mensen te optimaliseren, heeft Achmea aangegeven dat iedereen zijn aangepaste stoelen en werkplekken op kunnen halen op de locaties. Callcenter medewerkers van Achmea hebben zelfs een wagen volgeladen met goede stoelen, en langsgebracht bij medewerkers. Dit is gefilmd en op die manier is er een leuke zichtbare actie van gemaakt. Het kreeg veel aandacht én iedereen had binnen één ochtend een goede stoel in huis.

Vitaal leiderschap

Hybride werken

‘Nu we langzaamaan in een hybride situatie terecht gekomen zijn, waar we deels thuis en deels op kantoor werken, is het natuurlijk zaak dat alles hier weer op wordt aangepast’ zegt Tessa. ‘Krijgt iedere werknemer nu een aangepaste stoel thuis én op kantoor, of alleen op één van beide plekken, en zo ja welke dan?’ Het zijn dilemma’s waar wij soms nog mee worstelen.

De verschuiving naar hybride werken is ook meteen de grootste uitdaging voor Wellbeing de komende tijd. Vroeger waren de Gezond Werken pleinen natuurlijk fantastisch, maar daarbij ging je er vanuit dat iedereen op kantoor aanwezig is. Als mensen hybride gaan werken, is natuurlijk de vraag wanneer mensen het nog nodig vinden om naar onze Gezond Werken pleinen te komen. Wanneer ga je hulp halen? Tessa zegt dat het van belang is dat het naast de reductie van verzuim en een preventieve functie heeft, het ook een soort ‘fun factor’ gaat krijgen. Dan komen mensen niet alleen naar de Gezond Werken pleinen wanneer zij ziek zijn, maar ook wanneer zij bijvoorbeeld willen ontspannen, een yogales willen volgen, of andere leuke sessies. Wanneer er de komende jaren aan dit doel gewerkt gaat worden, wordt het écht een Wellbeing plek voor alle medewerkers!

Trots

Op de vraag waar Tessa het meest trots op is in haar succes met de Gezond Werken pleinen, benadrukt zij meteen dat ze het samen met haar team heeft gedaan. ‘Er wordt vaak gezegd dat het allemaal dankzij mij is, dat ik de founder ben, dat is natuurlijk niet waar’ zegt Tessa. ‘Ik ben wel heel lang boegbeeld geweest van de Gezond Werken pleinen, maar we hebben het met elkaar gedaan.’ Wel heeft ze veel strijdjes gestreden om het voor elkaar te krijgen. Ze is het meest trots op het feit dat Wellbeing nu echt op de kaart staat, dat het echt een thema is. ‘8 jaar geleden hadden we daarvan gedroomd, maar misschien niet verwacht dat het zo zou lukken’ zegt Tessa. Waar zij in het begin werden vergeten bij projectgroepen of meetings, worden ze nu als logische aanvulling gezien. Op persoonlijk vlak is ze met meest trots op wat ze in totaal heeft opgebouwd. Ze is op nul begonnen en heeft veel ruimte gekregen om haar ideeën te concretiseren. Dit is een mooie kans die ze met beide handen heeft aangepakt.

Hoe ervaar je de samenwerking met HC Health?

Los van de persoonlijke contacten die Tessa als plezierig ervaart, is het volgens haar prettig werken met een organisatie die in dezelfde wedstrijd zit, die gewoon dóet. Deze mentaliteit sluit volgens haar goed aan bij de visie van Achmea. ‘Je moet dit soort diensten kunnen leveren aan je medewerkers en ook extra’s kunnen bieden’ zegt Tessa. Het is volgens haar belangrijk om je te blijven ontwikkelen als bedrijf, samen met partijen die hier hetzelfde over denken. ‘Je moet het met elkaar doen en geef andere mensen ook de gelegenheid om met ideeën te komen, en elkaar te inspireren’.

Corporate well-being platform
Voor vitaal werkend Nederland

Het platform biedt jouw medewerkers handvatten voor meer vitaliteit en productiviteit door middel van diverse online modules.
Bekijk onze downloads