van verzuim naar ziekteverzuim preventie

Ontspanning en werk, hoe combineer ik het?

Rogier van Hoorn

Rogier van Hoorn

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Onze maatschappij is de laatste jaren steeds meer gericht op presteren. Goed is niet meer goed genoeg. Waarschijnlijk herken je dat er steeds meer wordt gevraagd van medewerkers (en dus van jou). Daarbij komt ook nog eens dat er steeds minder tijd is (lees: wordt genomen) voor rust en ontspanning. Aangezien de kans groot is dat de maatschappij voorlopig niet zal gaan veranderen is het de vraag hoe jij hier zelf het beste mee om kan gaan. Het gevoel van overleven veranderen naar een gevoel dat je weer leeft.

Luisteren naar je lichaam

We leven in een westerse maatschappij waar we hebben geleerd om zo veel mogelijk te doen in zo kort mogelijke tijd. En het liefst ook nog zo goed mogelijk. Als je dit vergelijkt me de oosterse cultuur, kun je zeggen dat wij hebben geleerd om veel vanuit ons hoofd te doen: ik moet dit of ik moet dat. We zijn steeds verder afgedreven van ons gevoel. Veel mensen zijn zich überhaupt niet bewust van hun lichaam, of ze wel of niet gespannen zijn, of dat hun ademhaling hoog is of juist laag, wat hun werkelijke behoeftes zijn of waar hun grenzen liggen.

Terwijl je dit nu leest, voel dan eens bewust hoe jouw lichaam nu aanvoelt. Zijn je spieren gespannen of ontspannen? Hoe is het met je ademhaling? Adem je snel of langzaam? Adem je door je buik of door je borst? En voel je je voeten op dit moment?

Puur door vaak met je aandacht naar je lichaam te gaan, zal je je steeds bewuster worden van je lichaam, waardoor je er ook steeds meer voor kan zorgen dat jouw lichaam het herstel krijgt wat het nodig heeft.

Ontstressen

Er zijn veel manieren waarop je kunt ontspannen: een lekker bad, naar de sauna, luisteren naar je favoriete muziek etc. Dit is voor iedereen anders. Sommige mensen denken dat rustig in een stoel zitten genoeg is om helemaal te ontspannen maar dat is meestal niet het geval. Het gaat er namelijk om dat alle spieren zo diep mogelijk ontspannen en dat je hoofd ook even niet bij je werk of bij andere onderwerpen die je nog moet doen zit, maar dat je aandacht even bij je lichaam is.

Ontspanningsoefeningen

Met name mensen die jarenlang bezig zijn geweest met presteren zullen merken dat het best lastig is om te voelen wanneer een spier gespannen of juist ontspannen is. Velen van ons zijn er een kei in geworden om niet te luisteren naar ons eigen lichaam. Wij geloven dat vitale mensen de wereld in beweging brengen. Daarom helpen je we graag een handje door je een aantal ontspanningsoefeningen cadeau te geven. De oefeningen zijn gericht op het verminderen van je lichamelijke en geestelijke spanning. Ook hier geldt: oefening baart kunst.

Veel succes!

Ninouk Hehenkamp
Coach

Altijd op de hoogte.
Schrijf je in voor de vitaliteitsupdate.

HC Health maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan. Meer weten over deze cookies?