Maatschappelijke veranderingen gaan snel. Organisaties zoals Google en Microsoft, maar ook onze eigen klanten als ABN-AMRO, DHL, KLM en Nationale Nederlanden zijn zich hier gelukkig van bewust. Actief houden zij zich bezig met het toepassen van vitaliteitsmanagement. In de komende jaren zullen deze maatschappelijke veranderingen alleen maar sneller gaan en daarmee zal de druk op medewerkers blijven toenemen.
‘Een strategisch vitaliteitsbeleid in 5 stappen’
Vitaliteit staat hoog op de agenda. Maar hoe ontwikkel je een strategisch vitaliteitsbeleid? Je leest het in deze praktische handleiding voor HR-professionals.
Uit ervaring weten we dat een medewerker die schittert onder druk, goed in zijn vel zit. Niettemin zal hij ook creatiever en zelfs vaker strategisch denken. Ook zal hij meer aan zelfreflectie doen. Aangezien dit in de huidige kenniseconomie de competenties zijn waar een medewerker het verschil kan maken. De organisaties die ik eerder noemde, gaan hier fantastisch mee om en investeren in vitaliteitsmanagement. Om zo de druk die de maatschappelijke veranderingen heeft op de medewerkers, te verlichten.
Betere prestaties door korte pauzes
Een mooi voorbeeld van vooruitstrevendheid in vitaliteitsmanagement is de integratie van sleepingpods. De voorlopers in vitaliteitsmanagement, zoals Google, faciliteren ‘oplaadmomenten’ door de zogenaamde sleepingpods beschikbaar te stellen op de werkvloer. Dit zijn plekken waar de medewerker kort kan rusten om daarna weer gefocust aan de slag te gaan. Uit onderzoek onder 20.000 werknemers blijkt dat medewerkers die na iedere 90 minuten werken een korte pauze inlassen, de volgende resultaten halen:
Indrukwekkende resultaten, maar in de praktijk ervaar ik bij veel organisaties waarvoor ik werk een taboe op het nemen van een regelmatige pauze. Als onderzoek ons leert dat regelmatige rust leidt tot meer energie en betere prestaties bij de medewerkers, waarom omarmen we dit dan niet binnen het bedrijfsleven en faciliteren we dit nauwelijks?
Focus op zieke medewerkers?
Veel organisaties focussen bij het uitvoeren van vitaliteitsmanagement op het beperken van verzuim. Interventies worden ingezet bij verzuimende medewerkers en niet voor alle medewerkers. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft aangetoond dat een toenemend aantal medewerkers ziek naar het werk gaan , daarom zou het juist verstandig zijn de focus te spreiden.
Ook in Nederland wordt 95% van het totale zorgbudget besteed aan het terugdringen van ziekte. Wat zou het betekenen voor de energiebalans van de Nederlandse bevolking als een groter deel van dit budget zou worden ingezet ten behoeve van het versterken van de gezondheid en het voorkomen van ziekte?
Focus op gezonde werknemers!
Bij onze klanten zie ik dat er een verandering heeft plaatsgevonden in denkwijze. Deze organisaties zetten de gezondheid en energie bevorderende diensten in voor alle medewerkers, vanuit de overtuiging dat als de medewerkers zich beter voelen zij ook optimaler functioneren. Vitaliteitsmanagement met een focus op de gezondheid van werknemers.
Gezonde Werkgewoontes, leren van de top
In mijn boek ‘Gezonde Werkgewoontes, leren van de top’, gaat het onder andere over de creatie van gewoontes op je werk voor een goede energiebalans. Wanneer je in een vroeg stadium van je leven je daar bewust van bent, scheelt dat een hoop stress.
In dit boek interview ik de top van verschillende organisaties, Eén van de geïnterviewde is Hans van den Noordaa (CEO van Delta Lloyd). Hij heeft mij hierin verteld dat hij zich drie keer beter voelt wanneer hij drie keer in de week sport. Er zijn natuurlijk veel meer gewoontes om beter te werk te kunnen gaan.